Fjärrstart

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
det är inte så enkelt som du tror. En start kräver betydlgt mer funktioner än bara en enkel strömkrets som denna. Först måste strömmen till tändningen kopplas in och sedan skall startreläet aktiveras under den tid motorn behöver för att starta. Sedan måste alltid neutraläget vara i lagt innan du lämnar hojen och att det inte krävs choke för att starta

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
det är inte så enkelt som du tror. En start kräver betydlgt mer funktioner än bara en enkel strömkrets som denna. Först måste strömmen till tändningen kopplas in och sedan skall startreläet aktiveras under den tid motorn behöver för att starta. Sedan måste alltid neutraläget vara i lagt innan du lämnar hojen och att det inte krävs choke för att starta

har fjärrstart på scootern, är sällan man har nytta av det mer än till att impa på folk.
Nej men det är inte så kompliserat, lägg den parallellt med tändningen så den kopplar förbi tändningen, om det nu går med den, annars får man sätta upp en hållkrets med ett impulsrelä eller något liknande så när du trycker i gång så ska tändingen läger sig i låst läge.
lättaste är nog att kolla schemat på cykeln och schemat för den där fjärrstarten och se om de går att trycka dit den.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Sedan måste alltid neutraläget vara i lagt innan du lämnar hojen och att det inte krävs choke för att starta

En bekant hade fjärrstart på sin nylackade CBR 600 och glömde lägga i friläge. Mjipmjipmjipmjip pang och skrap. Humor :D Eller inte. Så någonting som säger till startmotorn att inte snurra när växel är i är nog bra att ha.

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Detta med el är inte min bästa sida :D

Men det går inte att koppla den direkt till plus på startmotorn så att man bara vrider på tändningen och sen trycker på knappen? Eller det är väl inte så simpelt, tyvärr :gnissla

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
DU! renovera hojen i stälet så den går bra.

Nu vet jag inet vilket gäng tu tillhör iofs, men glider du runt i typ 170 så är hojen sjysst och var nöjd med det, orkar du inte kicka skiten så vet jag inte om det hä är nåt för dig ens.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
DU! renovera hojen i stälet så den går bra.

Nu vet jag inet vilket gäng tu tillhör iofs, men glider du runt i typ 170 så är hojen sjysst och var nöjd med det, orkar du inte kicka skiten så vet jag inte om det hä är nåt för dig ens.
Kan inte du sluta sprida din jävla dynga överallt?

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
Nu tycker jag vi tar det lite lugnt här. Jag bara undrar om det går, inte sagt att jag SKA ha det :) Fantisera lite måste man ju få göra i detta vintermörker :wiggle

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vadå dynga??? Han säger ju åt han att låta hojen vara mer åt original. Vem behöver fjärrstart?

Var lite trevligare istället.
Mtp att du också bara spyr ur dig en massa oväsentligheter så är du väl van vid skitinlägg.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nu tycker jag vi tar det lite lugnt här. Jag bara undrar om det går, inte sagt att jag SKA ha det :) Fantisera lite måste man ju få göra i detta vintermörker :wiggle

Ja visst får man göra det. :) Men själv tycker jag det inte är någon idé med fjärrstart.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Kan inte du sluta sprida din jävla dynga överallt?

Du grabben, du är inte så len i käften du heller.

Dessutom fattar TS vad jag emnar då vi diskuteras hans hoj och annat förr, jag tror mycket väl at det går att bygga in en fjärrsryrning till elstarten, men jag ser inte grejen bara.
Dels räcker det inte med att fjärrstyra startmotorn, tändningen måste slås på också för att den ska starta.
För man parkerar väl inet med tändningen påslagen?

Så cola ner dig lite inna du berättar för andar hur de är och så vidare, här pågår inget bråk undantaget dina inlägg då möjligen?

Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
Du grabben, du är inte så len i käften du heller.

Dessutom fattar TS vad jag emnar då vi diskuteras hans hoj och annat förr, jag tror mycket väl at det går att bygga in en fjärrsryrning till elstarten, men jag ser inte grejen bara.
Dels räcker det inte med att fjärrstyra startmotorn, tändningen måste slås på också för att den ska starta.
För man parkerar väl inet med tändningen påslagen?

Så cola ner dig lite inna du berättar för andar hur de är och så vidare, här pågår inget bråk undantaget dina inlägg då möjligen?

Där fick jag mitt svar. Tändningen måste vara påslagen såklart, jag bara undrade om det gick :)

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
har du inte insprut ska du glömma fjärrstart... Förgasar hojar är för segstartade!!!
Jag har fjärrstart på min...

Funkar fint när väl hojen vart igång, dock glömmer jag att ställa cykeln på centralstöd varje gång, med andra ord startar den inte.

Ne skit i fjärstart om du nu inte måste ha det, finns ingen nytta med det precis.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
har du inte insprut ska du glömma fjärrstart... Förgasar hojar är för segstartade!!!
Jag har fjärrstart på min...

eeh va?

om en förgasarhoj har elstart och klarar att starta (utan att pilla på gasen) med det spelar det väl ingen roll om den är fjärrstyrd eller inte?

i övrigt tycker jag det är en totalt onödig sak att ha, men det är jag

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
eeh va?

om en förgasarhoj har elstart och klarar att starta (utan att pilla på gasen) med det spelar det väl ingen roll om den är fjärrstyrd eller inte?

på mindre cyklar, som 2-taktare, är det manuell shock och förgasare, nej de startar inte på direkten om de inte får lite extra gas när de är kalla :näsblod

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
på mindre cyklar, som 2-taktare, är det manuell shock och förgasare, nej de startar inte på direkten om de inte får lite extra gas när de är kalla :näsblod

Utan choke nä, men med det var väl konstaterat att det var lämpligast när hojen var varm :va

FYI hade en av mina höndratjöfemmor gubbknapp :tummenupp

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
eeh va?

Jag och några polare har provat, har hojen står i mer än en timme så hinner den inte starta pga att start pulsen är för kort från fjärrstarten... Har du inte provat själv så vet du inte... :fakta

Utan choke nä, men med det var väl konstaterat att det var lämpligast när hojen var varm :va

FYI hade en av mina höndratjöfemmor gubbknapp :tummenupp

Så OM du skulle ha fjärrstart så är det ok om den bara fungerar när hojen är varm?! Vad är då meningen med det? jag kopplade in min fjärrstart för att det fanns inbyggt i larmet och för att prova, nu använder jag den när jag kommer till garaget så den hinner bli lite varm innan jag åker iväg!

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...