Fjärrstyra mammas dator...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
(visst fanns det förr ett dedikerat datorforum här någonstans? hittar det inte nu dock)

Min 80+ år gamla mamma vill hålla kontakten med släktningar via facebook, instagram och mail. Hon kan massor om ABC800, men datorer efter det har hon svårare för. Min plan är att fjärrstyra den för support och i princip bara låta henne använda webbläsare. Då jag kör PC datorer med linux och windows misstänker jag att det enklaste är att hon får en windows dator med lämpligt program, men vilket? Jag bor 60 mil bort så det som behöver installeras måste göras av min relativt okunniga bror som bor nära henne.

Är det enklaste att få igång Microsoft Fjärrskrivbord, eller finns det något annat? TeamViewer? Måste fungera även om både hon och jag finns bakom brandväggar och helst även om någon av oss får bytt ip-adress. Jag har använt TeamViewer för ett antal år sedan, men det kanske finns bättre idag.

Att hon inte ska ha bankid eller annat som hackare kan sno pengar med är självklart, allt sånt har vi en annan lösning för idag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
(visst fanns det förr ett dedikerat datorforum här någonstans? hittar det inte nu dock)

Min 80+ år gamla mamma vill hålla kontakten med släktningar via facebook, instagram och mail. Hon kan massor om ABC800, men datorer efter det har hon svårare för. Min plan är att fjärrstyra den för support och i princip bara låta henne använda webbläsare. Då jag kör PC datorer med linux och windows misstänker jag att det enklaste är att hon får en windows dator med lämpligt program, men vilket? Jag bor 60 mil bort så det som behöver installeras måste göras av min relativt okunniga bror som bor nära henne.

Är det enklaste att få igång Microsoft Fjärrskrivbord, eller finns det något annat? TeamViewer? Måste fungera även om både hon och jag finns bakom brandväggar och helst även om någon av oss får bytt ip-adress. Jag har använt TeamViewer för ett antal år sedan, men det kanske finns bättre idag.

Att hon inte ska ha bankid eller annat som hackare kan sno pengar med är självklart, allt sånt har vi en annan lösning för idag.
Jag kör Teamviewer med min mamma.
Ville inte ha det gående hela tiden så la ut en shortcut på skrivbordet så hon enkelt kan starta och visade hur hon läser upp pwd.
Gratis och funkar jättebra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Börjar också bli mer och mer nervös för bank id grejen rörande mina föräldrar.

Tycker bankerna kunde göra mer där, lägg tex in en spärr på 24tim på alla över 65. De får aktivt ta bort den vilket i sin tur tar två veckor.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Börjar också bli mer och mer nervös för bank id grejen rörande mina föräldrar.

Tycker bankerna kunde göra mer där, lägg tex in en spärr på 24tim på alla över 65. De får aktivt ta bort den vilket i sin tur tar två veckor.
Min mamma har polisanmält två nummer där man ringt och försökt få henne att logga in med BankID.
Som tur är så är hon väldigt medveten om det och fortfarande pigg i hjärnkontoret.
Men vem vet om 8-10 år?
Måste finnas en speciell plats i helvetet för folk som lurar gamla. ?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ok, låter som TeamViewer är det som ska användas. Vet att min numera döda far hade det på en laptop och jag har testat att hjälpa honom någon gång (och senare mamma på samma antika laptop) men det var länge sedan men minns det som att det var ganska smidigt. Funderade om Windows inbyggda var lättare om hon ändå ska få ny dator, men det ser ut som att den fria versionen kräver att man vet ip hos mottagaren etc, TeamViewer är ju bara ett id och lösenord sen hittar den datorn åt mig.

Tackar för all hjälp!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det låter som att du ska skaffa henne en chromebook eller liknande nedlåst mackapär.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tycker det låter som att du ska skaffa henne en chromebook eller liknande nedlåst mackapär.
Jag har funderat på det, men den måste fungera hos kommunens pensionärsgrupp (gubbar som hjälper andra pensionärer med datorer) och min smått datorinkompetenta bror, och där tror jag windows är lättare att få hjälp med.

Alternativt en Mac, fast det har jag själv för dålig koll på, har bara ägt en och det var tio år sedan. Men det hade hon säkert kunnat få hjälp i penionärsgruppen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Min mamma har polisanmält två nummer där man ringt och försökt få henne att logga in med BankID.
Som tur är så är hon väldigt medveten om det och fortfarande pigg i hjärnkontoret.
Men vem vet om 8-10 år?
Måste finnas en speciell plats i helvetet för folk som lurar gamla.
Mina har också lagt på flera gånger och det har varit folk som vill komma hem till dem etc.. Någon har utgett sig för att vara polis. Allt har gått bra hittills, men som sagt, fler försök kommer göras, de kommer bli smartare och fräckare, det är ytterst lönsamt.

Så ja, det känns inte bra alls. Bästa vore om jag fick förvalta allt. Men lycka till övertyga envisa 40-talister.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vänd på problemet, en tunn klient hos morsan som kopplar upp sig mot din server!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Googles verktyg för fjärruppkoppling vid Chrome med plugin är utmärkt för att ta sig in till dator på brandväggat nät. Den använder samma protokoll och portar som webbläsarna och är därför svår att spärra.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA