Fjärrstyra via mobilen

Dark_Messenger

Guest
Tjena.
För lite sedan köpte jag mig en SE K800i mobil. Nu har jag fått reda på att man tydligen kan fjärrstyra saker med den via bluetooth och kanske fler(?) interface. Hur funkar detta? Det verkar ju råballt att fjärrstyra datorn exempelvis.

Jag vet att claes ohlsson säljer något som ser ut som ett USB-fickminne fast det är en blåtandsgrej för cirkus 150 spänn. Räcker det exempelvis o köpa en sånn o plugga i datorn eller behöver man mer utrustning?

Vad exakt är det man kan fjärrstyra med mobilen?
Någon som testat med nämnda mobil?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Dark_Messenger skrev:
2658347 Tjena.
För lite sedan köpte jag mig en SE K800i mobil. Nu har jag fått reda på att man tydligen kan fjärrstyra saker med den via bluetooth och kanske fler(?) interface. Hur funkar detta? Det verkar ju råballt att fjärrstyra datorn exempelvis.

Jag vet att claes ohlsson säljer något som ser ut som ett USB-fickminne fast det är en blåtandsgrej för cirkus 150 spänn. Räcker det exempelvis o köpa en sånn o plugga i datorn eller behöver man mer utrustning?

Vad exakt är det man kan fjärrstyra med mobilen?
Någon som testat med nämnda mobil?

Du behöver en sån där Clasa Olsson grej. Du kan tex använda din mobil som mus.... Dvs styra markören med jojjan på mobilen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Starstriker skrev:
2658442 Du behöver en sån där Clasa Olsson grej. Du kan tex använda din mobil som mus.... Dvs styra markören med jojjan på mobilen.

Men om man redan har blåtand i datorn... vad behöver mand å?! Finns det någon programvara som ger en möjlighet att styra saker på datorn?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
korvgubbe skrev:
2658454 Men om man redan har blåtand i datorn... vad behöver mand å?! Finns det någon programvara som ger en möjlighet att styra saker på datorn?

De e bara te å googla! Tänkte först göra det åt dig, men orkar inte.
När jag hade en SE-telefon och testade det där kan jag inte minnas att jag installerade nåt speciellt program... Det var busenkelt. Jag använde telefonen till att styra ppt när jag gjorde presentationer.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Man kan styra bland annat winamp osv.. allt som ska behövas är små program på telefonen. iaf på min gamla k700, de kanske redan finns förinstallerat på k800? :D

edit: HID profil tror ja de heter lr nåt.. sök på HID.

Dark_Messenger

Guest
Danke så mycket för svar. Ska undersöka detta.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Gerry skrev:

Float´s application for mobiles är strålande...funkade klockrent till min K700i...men inte till V600i som jag har nu. :huvet
Gillade interfacet som det va byggt på.

Inkommande SMS kunde läsas direkt på skärmen.
Styra:
Mediaspelaren
Powerpoint
winamp
höja sänka ljudet
styra muspekaren
m.m.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Va?! Jag stänger av datorn med mobilen varje natt. Trodde alla gjorde det redan! :brynad

Dark_Messenger

Guest
Weee...
Nu rattar jag musen med telefonen! :tummenupp

Köpte en sån där blåtandsdongle på clas ohlsson för 180 spänn sen var det bara o söka upp telefonen från datorn. Den stora frågan är vad jag ska använda den här grejen till nu då.. Känns som att man köper en sån där grej för att kunna flytta filer, typ bilder och musik, trådlöst på ett enkelt sätt. Vad mer kan den ha för användningsområden?

EDIT: Küngen, om du kan styra runt musen kan du ju också stänga av datorn.. :yoparty

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Annars finns VNC for Mobile application. Du får upp skrivbordet i skärmen på mobilen...då kan du starta o styra precis vad du vill.

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Dark_Messenger skrev:
2661723 Weee...
Nu rattar jag musen med telefonen! :tummenupp

Köpte en sån där blåtandsdongle på clas ohlsson för 180 spänn sen var det bara o söka upp telefonen från datorn. Den stora frågan är vad jag ska använda den här grejen till nu då.. Känns som att man köper en sån där grej för att kunna flytta filer, typ bilder och musik, trådlöst på ett enkelt sätt. Vad mer kan den ha för användningsområden?

EDIT: Küngen, om du kan styra runt musen kan du ju också stänga av datorn.. :yoparty

Lyckades du med detta utan att ladda hem nåt program?
Exakt hur gick du tillväga?
Sitter själv med en K800i och skulle verkligen vara hjälp av denna funktion!

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
JKay skrev:
2663832 Annars finns VNC for Mobile application. Du får upp skrivbordet i skärmen på mobilen...då kan du starta o styra precis vad du vill.

Men det är bara för Palm OS, dvs få som har.

DM skrev:
2664884 Lyckades du med detta utan att ladda hem nåt program?
Exakt hur gick du tillväga?
Sitter själv med en K800i och skulle verkligen vara hjälp av denna funktion!

Du har en meny som heter fjärrstyrning. Men där kan du mest bara styra musen, ändra volym och byta låt i mediaspelare, scrolla mellan program. plus några till rätt onödiga funktioner som enbart har nytta av om du tex använder tv-ut så att du kan se skärmen eftersom du kan inte se skärmen direkt i luren.

Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Fotrally skrev:
2665193

Du har en meny som heter fjärrstyrning. Men där kan du mest bara styra musen, ändra volym och byta låt i mediaspelare, scrolla mellan program. plus några till rätt onödiga funktioner som enbart har nytta av om du tex använder tv-ut så att du kan se skärmen eftersom du kan inte se skärmen direkt i luren.

Ok, vart hittar jag denna fjärrstyrningsmeny då?
Letat men ingenting funnit :va

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
JKay skrev:
2665844 Märkligt...Min SE V600i har jag VNC inlagt...o det är ingen handdator med Palm OS i.

Länk ---> http://j2mevnc.sourceforge.net

Funkar!

EDIT: annars hade jag väl inte sagt att det funnits!

Okej nu är jag med på noterna, men du nämde "VNC for Mobile application" och jag sökte på det och det som kom fram var att det var för Palm OS. Men nu när du nämde "J2ME VNC" då kommer det upp lite bättre sidor! :)

Ska provas nån dag framöver!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...