FJ 1100 dör under körning

Pilboff

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Falun
Hoj
FJ1100-85
Min fj 1100 dör under körning. Spelar ingen roll hur jag kört eller hur länge. Fenomenet kan uppträda närsom helst. Börjar med att tappa nån burk för att sedan dö helt. Får den stå ifred 10 min så startar den (oftast) igen. Hjälp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Allt övrigt elektriskt verkar funka ? Startmotorn snurrar som den ska ? Kommer det nån soppa ur tanken ?
/u
 

Pilboff

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Falun
Hoj
FJ1100-85
Allt elektriskt verkar funka förövrigt. Intressant ide om vacumslangen. Har endast sett till att den sitter på plats. Ska kolla efter sprickor. Tack så länge.
OBS flera tips emottages tacksamt
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Prova att köra med kranen i läge "Pri" och se om det blir nån skillnad, försvinner problemet då så är det vaccumslangen eller membranet i kranen som är felet.
Annars är det nog nåt fel på antingen tändningen eller förgasarna, ta med dig startgas när du är ute och åker, när hojen stannar så sprutar du in startgas på lämpligt ställe, tex i nipplarna som används för att synka förgasarna, om motorn tänder till lite på startgasen är det troligen inget fel på tändningen.
Du kan ju också ha med verktyg för att lossa tändstiften när hojen stannat och se om dom ger gnista.(Lite krångligare eftersom du måste ta loss tanken.)
Ifall du kommer fram till att tändningen är ok så bör du plocka loss förgasarna och kolla upp dom, speciellt bränslenivån i flottörhusen, samt rengöra förgasarna ordentligt.
Om du inte har nån verkstadshandbok finns det säkert nån här på forumet som vet vad bränslenivån ska vara på din hoj.
 

Pilboff

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Falun
Hoj
FJ1100-85
Jag har testat med startgas=den tänder till. Öppet tanklock hjälper inte heller.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det kan ju vara en flottör ventil som hängt sig/ fastnat (borde vara den förgasaren som vakuumslangen är ansluten till)
 
Last edited:

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
"självtryck"? Ingen pump som kan trilskas alltså... Verkar isåfall troligast med soppakrans alternativet. membranus slutus???
Åkte med min kompis "pilboff" ca.5km ,hojen dog. Efter en del "Attans" bestämde sig den för att funka igen .Kommer alltså lite hur det vill .Åkte därefter nåra mil varefter den sade "gonatt"
Haltade sen hem till tryggheten där den stått ett tag ,husse inte hemma på ett tag... Det var ca. 1mån. sen (ungefär då min trött fzr1000 började strula .pet. kanske närmare svaret, väntar på delar)
Kan iallafall inte ha nåt m. tändn. å göra eller...
Tanken har körts öppen och startgas har testats!
? ? ? Nån som har,eller vet nån som har 4-1 syst BTW(till FJ1100)
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Inte plockat bort något värmeskydd mellan motorn och förgasarna.
Har vart med om att när motorn gick varm så hände något med soppan i förgasarna som gjorde att motorn inte fick rätt blandning luft/soppa.
 

zeus

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
Kawa Zx750 F3 -89, heter igentligen Zx750R Ninja men ser ut som en GPX
Berätta hur det går... jag har ett liknande problem.

Ibland kan jag köra flera mil och ibland kanske bara 5km innan jag börjar tappa kraft, känns som en cylinder efter en dör. Kan rädda den några sekunder, 10-15-20 genom att använda choken men förr eller senare står jag där. Släpper jag gasen när den håller på att dö dör den direkt. Efter att den dött är det svårt att få igång den inom 10-15 min. Om jag direkt hör när den börjar bli "dålig" och jag stannar, chokar och gasar lite så kan den "räddas" genom att göra så i några minuter. Det hörs ganska tydligt då att den inte går på alla cylindrar och det hörs när den kommer igång igen.

Intressant är oxå en sak som verkar gemensam alla gånger den dör. Tempen har sjunkit till en bit under normalt och det är när tempen är uppe igen som den kommer igång. Tror att verkstan hällde i ngn special-kylar vätska, kan den vara FÖR effektiv?

Kan det vara tändstiften som är dåliga? inte klarar tända vid låga temperaturer? De kollades på verkstan strax innan det där började hända. Vet även att det är hög tid att byta olja, luftfilter och besinfilter...
 

Pilboff

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Falun
Hoj
FJ1100-85
Äntligen

Nu går pärlan igen. Det är ofta dom enkla felen som är de svåraste.
Plockade ihop pärlan i helgen och "pust" nu funkar den. Hittade några sprickor i insugsgummina som tätades med silikon. Värsta sprickorna var i gummit som soppa kranens vacum slang går till. Antar att detta var problemet.
Dessutom var soppa slangen kraftigt vikt.

Vill här och nu tacka alla som varit behjälpliga med tips och råd.
 

zeus

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
Kawa Zx750 F3 -89, heter igentligen Zx750R Ninja men ser ut som en GPX
Skönt att du fått ordning på det. Jag ska kolla mina slangar till o från tanken.

Har dock bytt insugninsgummin för lite sen så de tror jag inte det är.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top