FJR 1300 på bana?

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
850cc
Hejsan

Med risk för att utstå spöstraff, så frågar jag om någon här kört FJR 1300 på bana, och i så fall hur uppför sig hojen? spårar/driver den, tar den i alldeles för tidigt, den är ju lång som ett ånglok, upplevs den därför trögsvängd?
Andra åsikter

Jämfört med vad frågar ni? självklart jämfört med vad ni tidigare kört på bana

Varför jag frågar? Jo för jag skall till nästa år skall börja skjussa, och hon har aldrig åkt MC förr, att då sätta henne på bönpallen på min Yamaha TRX 850
och börja rejsa Norgeveckor och Tyskland det tror jag tär på den lilla nyfikenhet som trotts allt finns där. Samtidigt vill jag inte tappa möjligheten till att KÖRA mc aktivt, FJR:en skall ju ha en kompetent motor, bra chassi och inte allt för klumpig hantering, sägs det.....Vad är er verkliga åsikt.

Ja jag vet detta inte är en banhoj, men lite kul kan man väl ha i snigelgruppen någon dag eller två med hojen...eller inte??

mvh NLX 567

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Hat tagit ut farsans FJR på avsotning ett par gånger och det är en riktigt fin hoj att sitta två på och köra långt. Med lite bättre däck skulle det säkert funka att puttra runt i långsamma gruppen utan några större problem. Jag har varit på några av BMW-klubbens bandagar och så snurrar dom runt på mycket värre lok än den hojen.

Det är ju naturligtvis ingen banhoj men det hade du ju redan hajat. Annars är det nog en Hayabusa du ska titta på om du vill ha en hoj att köra både långt och aktivt.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
FJR 1300 funkar självklart på bana! Den funkar ju bra i Alperna, på kurviga vägar i Norge, favoritvägen här hemma osv.

Bekväm sittställning med god överblick som resultat. Hyfsat god markfrigång för att vara touringlok, bättre än FJ 1200 som inte var skitkass.

Tungstyrd? Njae, inte speciellt! Justera fjädringen med rätt häng för den last du har när du kör på bana/kurvig väg så svänger den in riktigt bra! Långsammare än en odern 600cc sporthoj med V-formad profil på framdäcket, absolut! Men fullt tillräcklig för att köra forcerat.

Om du är van att köra TRX:en och idag utnyttjar dess kapacitet fullt ut eller näst intill finns dock en risk (rätt stor sådan) att du riskerar bli besviken på FJR:en. Men om du väljer ett förhållningssätt till FJR:en för vad den hojen är konstruerad för och inköp för (för att kunna få med din käresta) så kan det ge dig en hel del glada stunder även ute på banan!

Mvh!
// Niklas

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kolla in BMWs K1300-modeller också. De väger mindre och har en modernare konstruktion.

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
850cc
Om du är van att köra TRX:en och idag utnyttjar dess kapacitet fullt ut eller näst intill finns dock en risk (rätt stor sådan) att du riskerar bli besviken på FJR:en.
// Niklas

Hur menar du nu? är det kraften/accet du avser (kan väl omöjligen vara sämmre än på min TRX) eller att jag inte längre kan skrapa knäpuckar, på grund av nedläggningsvinkeln är för liten, eller att fjädringen är på tok för "touringmjuk"

mvh nlx567

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
På en BKK (på gocartbana) jag var på i somras så var det 2 FJRer med.
Den ena kördes av en instruktör. Såg inte tokigt ut i alla fall.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Glöm inte Kawa 1400GTR lr ändå hellre ZZR1400.
ZZR är ju väldigt fin att skjutsa på fast att den är lite sportigare är GTR.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kolla in BMWs K1300-modeller också. De väger mindre och har en modernare konstruktion.
Fast dom är ju snäppet sportigare än FJR'en. Jag tror man sitter bekvämare på en FJR på långturer, och passageraren har nog trevligare också, men visst, dom gör rackarns trevliga hojar, BMW :tummenupp

Jag har bara kört FJR på krokväg, och den va helt underbar! :Bugar Mjuk, stark å smidig, mycket smidigare än den ser ut! Jag körde hem Dexxent's FJR i racebussen igår, och visst, den väger en del, men hyggligt smidig att handskas med även när man står bredvid och knuffar! :) En sån står helt klart på listan över villhasaker, som en pigg å glad semesterhoj, som inte nödvändigtvis blir avhängd på favoritkrokvägen :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vad en modern hoj funkar till beror ändå till stor del på förarens inställning och kunskap, inte på hojen. Din TRX är inte världens slöaste, så nog kan det bli sämre. Men jag tror att FJR är relativt högvarvig och "sportig" i motorkaraktären för typen av hoj, inte samma motorgång som twinnen.

Kör!! :tummenupp

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hur menar du nu? är det kraften/accet du avser (kan väl omöjligen vara sämmre än på min TRX) eller att jag inte längre kan skrapa knäpuckar, på grund av nedläggningsvinkeln är för liten, eller att fjädringen är på tok för "touringmjuk"

mvh nlx567

Markfrigång = lutningsvinkel = kurvhastighet! TRX:en är bättre på detta!

Mvh!
// Niklas

Tror Vesa Kultalahti vann Superbike-SM på en FJ1100, ..eller var det tvåa !?

De e bar å åk !

Mmmm, och hur bra hade det gått mot dagens maskiner i SB SM? Not!!! :D

Men visst, you got a point, det är oftast föraren som sätter gränserna för hur fort det går att köra inte hojen! :tummenupp

Last edited:

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Hej!
Visst duger FJR:n till att ha skoj med på bana men...

Körde mina första BKK kurser för några år sen med min FJR -04 både på Mittsverigebanan och gokartbana. På "storbana" upplevde jag inga problem men på gokartbana tycker jag att den är för tung. Började nöta ner fotpinneknopparna ganska snart trots att jag var ren nybörjare eller kanske på grund av det (dåligt eller inget häng).

På storbana duger FJR:n till att skänka mycket körglädje. Bra vrid i motorn, stadig och bjuder inga överraskningar +ABS som gör att man som nybörjare i vart fall vågar bromsa lite senare.

Nu väckte FJR:n mersmak på bankörning så för att spara den till semesterresor i alperna med hustrun har det har blivit en liten "lekhoj" till bankurserna i stället. Hittade en Gixxer 600 -00 som jag nu försöker komma ut på så många bankurser som möjligt med. Och visst... det är ännu roligare än med FJR:n och den funkar ju bra även på gokartbana.

Som sporttouringmaskin med passagerare tror jag FJR:n är ganska svårslagen. Har aldrig haft några klagomål på passagerarkomforten sen vi köpte den. Hade en Honda CBR1000 innan och den var inte så poppulär.

Lasse H

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Hehe, tänkte berätta om dig i tråden Lasse, skönt att du dök upp själv...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln