Fläkt hjälp

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Yamaha R1 -99
Köpte en R1 i Måndags och nu är det så att fläkten som ska gå på när det blir för varmt har plockats sönder??? och nu sitter det en av/på knapp.

Ska åka in till en mc firma så fort jag får möjlighet så att de kan kolla kontakten till fläkten.

Men ska jag ha fläkten på när jag kör tills vidare eller ska jag bara sätta på den när den blir uppåt en 80 grader? eller när jag stannar till eller hur gör jag?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Corp skrev:
Köpte en R1 i Måndags och nu är det så att fläkten som ska gå på när det blir för varmt har plockats sönder??? och nu sitter det en av/på knapp.

Ska åka in till en mc firma så fort jag får möjlighet så att de kan kolla kontakten till fläkten.

Men ska jag ha fläkten på när jag kör tills vidare eller ska jag bara sätta på den när den blir uppåt en 80 grader? eller när jag stannar till eller hur gör jag?

Hej! är du säker på att den inte paralellkopplats med "värmeavkännaren" så att den går igång när den är för varm men att man även kan sätta på den manuellt? så har jag gjort på min hoj.
Har man turbo och laddluftkylara framför den vanliga kylaren gör man ibland så för att sätta på läkten innan det blir för varmt. Detta för att den annars riskerar att överhetta om man kört hårt och sedan fastnar i kö inne i stan.

Kolla det först. Ser ingen anledning till att koppla bort "värmeavkännaren".

Gick med
27 Jan 2004
Hoj
R1 148 B-HKR
Corp skrev:

orginal går fläcket på vid 105 grader så de är lugnt om du inte står i bil köer för länge

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Yamaha R1 -99
Den är ju inte inkopplad så den går inte på alls om inte jag sätter på den via manuella knappen, så jag behöver bara sätta på fläkten om jag typ stannar till? ( Vill ändå få detta åtgärdat så jag slipper tänka på det för man lär väll missa det och det kan inte vara så bra )

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Corp skrev:
Den är ju inte inkopplad så den går inte på alls om inte jag sätter på den via manuella knappen, så jag behöver bara sätta på fläkten om jag typ stannar till? ( Vill ändå få detta åtgärdat så jag slipper tänka på det för man lär väll missa det och det kan inte vara så bra )

Är du helt säker på att den inte går igång av sig själv vid 105 grader? Och hur menar du att fläkten har plockats sönder?

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Yamaha R1 -99
Nah inte fläkten, utan den vita kopplings dosan som sitter innan för kåpan på höger sida, el kontakt altså...sitter en hane där och det syns inte till ngn hona om jag säger så

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept