Flödande förgasare vid slangning

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nu är jag inte 100% på att det är vid slangning just men jag har lagt märke till att motorn är helt översköljd av bensin i samband med att jag har kört mycket på bakhjulet. Halva förgasaren är också blöt.
Ska plocka isär förgasaren idag och göra rent allt få se om problemet kvarstår.
Är detta ett vanligt fenomen på dessa förgasare? Vad sitter det för någon original på en husaberg 00?
Söker även efter en bra lösning till vevhusventilationen. Den sprutar upp olja i luftburken och jag har tappat ca 3dl på 2-3 timmars körning vilket inte känns särskillt motiverande. Är det verkligen normala mängder vid slangning? Jag ligger på relativt höga varv när jag slangar. Märkte inte av någon skillnad på oljenivån för ett par veckor sedan då jag INTE lekte på slangen. Läste någonstanns om en lösning i att ha en behållare som tar emot oljan men att den senare återförs till motorn när man lägger ner hojen. Någon som känner till?

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
på min husa pissade förgasaren duktigt när man körde på bakhjulet, till och med såpass mycket att den drunknade när jag hade långa dräneringslangar på men vad gör det, det var ju bara att plocka bort slangarna å tanka :tummenupp

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
hmm.. husa + slangning + höga varv + torrgående topp :va

varför inte dra vevhusventen till en genomskinlig flaska som du lätt kan vända uppochned på när du ser att den har fyllts med olja? eller ännu bättre, sätt en retur på flaskan och en smörjnippel som går till toppen :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag hittade en anledning till att förgasaren mm var blöt och det var ena förgasarslangen till vänster sida tanken som läckte uppe vid bensinkranen. Tror mig ha fixat det nu. :tummenupp
Ska försöka fixa något skoj expansionskärl eller liknande till vevhusventilationen också. Lägg gärna upp bilder på hur ni har löst det, även ni med andra märken.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024