Flac och/eller "vanliga" mp3

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Dynamiken saknas i de flesta nya inspelningar tyvärr.

En bra anläggning spelar all musik bra, en halvdyr spelar bara bra på perfekt insignal :fakta

För övrigt är jag besviken på den sista Metallicaskivans pressning (vinyl) den var något av det sämsta i mastring som jag hört på länge.

För er som lätt kan höra skillnad på mp3 och flac. Rippa en låt från en bra cd till datorn 2 gånger. Ena i mp3 vbr i full stereo och andra i flac. Bränn sedan ner dessa två versioner på en ny cd och spela på randomize. Gissa sedan vilken som är vilken.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Dynamiken saknas i de flesta nya inspelningar tyvärr.

En bra anläggning spelar all musik bra, en halvdyr spelar bara bra på perfekt insignal :fakta

För övrigt är jag besviken på den sista Metallicaskivans pressning (vinyl) den var något av det sämsta i mastring som jag hört på länge.

För er som lätt kan höra skillnad på mp3 och flac. Rippa en låt från en bra cd till datorn 2 gånger. Ena i mp3 vbr i full stereo och andra i flac. Bränn sedan ner dessa två versioner på en ny cd och spela på randomize. Gissa sedan vilken som är vilken.
Tycker du det är svårt? Min nad anläggning från runt sekelskiftet så hör jag skilnad faktiskt :3freak

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
Oj! hade inte räknat med så många svar. Sporthoj ftw! :)
har lite att läsa på ang. ljud märker jag. Hade inte så stor koll på mastring och mixning men lite har man väl lärt sig.

jag har ingen DAC men behövs det verkligen? FLAC är väl i ett digitalt tillstånd, en omvandlare där gör väl att man tappar viss, om än lite, information när den gör om det till elektriska impulser istället? I vilken prisklassa kan man lägga sig på en DAC för få bra kvalle?
vet ni vilka spelare som pallar FLAC format?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Oj! hade inte räknat med så många svar. Sporthoj ftw! :)
har lite att läsa på ang. ljud märker jag. Hade inte så stor koll på mastring och mixning men lite har man väl lärt sig.

jag har ingen DAC men behövs det verkligen? FLAC är väl i ett digitalt tillstånd, en omvandlare där gör väl att man tappar viss, om än lite, information när den gör om det till elektriska impulser istället? I vilken prisklassa kan man lägga sig på en DAC för få bra kvalle?
vet ni vilka spelare som pallar FLAC format?

Någonstans förr eller senare utmed signalbehandlingen så måste signalen omvandlas till analogt istället för digitalt, vitsen med en separat DAC är att de oftast är bättre än de som sitter inbyggda i CD/förstärkare/dator.
Någon info ska man inte tappa när man går från digitalt till analogt, däremot tappar man när man går från analogt till digitalt, skulle alla över/undertoner digitaliseras så skulle inte en cd-skiva räcka till för all information som behövs, därför låter en helt analog inspelning bättre.
Tänk på att allt ljud är analogt från början, lyssna på ex en akustisk gitarr tänk dig sedan att spela upp detta på din stereo och det ska fortfarande låta som om du hade gitarristen sittande i vardagsrummet, visst hör du att det är en gitarr och visst kan det låta bra, men låter det som den äkta varan?

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition

En bra anläggning spelar inte allt bra om det är dåligt mastrat! En BRA anläggning tar ju fram ALLT på en låt även det dåliga och då kommer det fram ännu mer!

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
En bra anläggning spelar inte allt bra om det är dåligt mastrat! En BRA anläggning tar ju fram ALLT på en låt även det dåliga och då kommer det fram ännu mer!

Såklart men den är även förlåtande, en liten men väldigt viktig detalj. Om du har möjlighet lyssna exempelvis på en komplett Mcintosh installation och gämför den med något av de "vanliga" slutstegen så kommer du höra att det är stora skillnader hur en anläggning kan plocka ut informationen även som du säger att den plockar fram ALLT. Det är en anledning till varför folk gillar rörslutsteg eller iallafall försteg med rör.

Det är även en stor skillnad i just vad för material det är i högtalarens element och modell även om de på papper kan ha samma spec. Lyssna och gämför en metall och silkes dome exempelvis och även med ett bandelement. Skillnaderna hörs bäst på en sämre inspelning.

Det är lite vad för karaktär man är ute efter men skillnaden i att göra en sämre inspelning njutbar eller inte är ganska stora inom alla prisklasser och borde vara något man lägger större vikt vid när man köper en ny anläggning. Det är som med tv, de flesta är bra med den perfekta 1080/720 hdmi signal som finns i de flesta affärer men det är stora skillnader i hur de tolkar en vanlig tvsignal från en exempelvis boxer.

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Jag har en relativt bra (och dyr för den delen 100k+) anläggning och jag strävar att ta fram materialet från skivan på det sättet det spelats in på skivan utan att lägga till eller ta bort något! Det är det som är HiFi enligt mig! Det är SVÅRT! Material i element gör inte lika mycket på ljudet som lådan eller kablar kan göra. En strömsladd kan höja ljudet till en annan dimension för att inte tala om signalsladdar. Sen finns det ju balanserade och analoga signalvägar oxå....

Rörljud färgar ljudet oxå! Fast på ett annat sätt! Det "rundar" ljudet så det blir mer homogent att lyssna på, man blir inte lika lyssningstrött.
Så strävar man efter att höra ljudet så som dom spelat in det från början så finns det inga genvägar!

Man måste göra om rummet efter konstens alla regler och ha riktigt bra grejer!

En BRA anläggning ska inte (enligt mig iaf) INTE vara förlåtande på något sätt, ALL info ska framföras som det spelats in! Alltså mer skit vid inspelningen blir mer skit ju bättre anläggning man har! Ju billigare anläggning man har desto mer förlåtande är den!!! PUNKT!

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
....
En BRA anläggning ska inte (enligt mig iaf) INTE vara förlåtande på något sätt, ALL info ska framföras som det spelats in! Alltså mer skit vid inspelningen blir mer skit ju bättre anläggning man har! Ju billigare anläggning man har desto mer förlåtande är den!!! PUNKT!

Jag tycker att de billigare är de som är extremt känsliga på insignalen för att det skall låta bra så där kommer vi nog inte bli överens :)

Nu blev jag dock sugen att köpa en ny vinylspelare, pro-ject? ;)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...