Flakmoppen

Tarmsaft

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC XR250R SM
Tja alla.


Jag har en flakmoped som jag skulle vilja få lite mer knuff i. Det är en gammal 3vxl. Sachs motor på den, kan man fortfarande få tag i trimcyllar till en sådan? Den är fläktkyld och klassikern hobbex säljer ju inte 60cm3 till denna. Jag måste få upp den i en 50-60 blås i alla fall, tar gärna emot tips på hur man går till väga. Typ vilka trimdelar som behövs, expansionskammare och sånt. :)

Må väl!
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Sachsmotorer ska inte trimmas. De måste man va snäll mot :ajjabajja
 

Tarmsaft

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC XR250R SM
Sachsmotorer skall trimmas till ursinne. De ska gå på nitrometanol och lustgas och tomgångsvarvet ska vara 10 000 rpm. Allt under 300 liter hästar kan appliceras på japanskt skit. Sachsare ska vara mördartrimmade. Speciellt i en flakmoped.


PS. Tack för länken, Lelles hade jag helt glömt bort hade moppeprylar!
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det är klart att man ska trimma sachs, det är ju nästan ett krav för att få äga en :mattias prova addemoto dom har väl hur mycket som helst till moppar
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Om du inte vill mega söndertrimma din kära sachsare, så kan du köpa brorsans DT motor som han fick med när han köpte moppen (alltså en extra då....) Kittat med 70cc, 20 mm o högkompslock. Nya ramlager. (han håller på och pular med den nu). Enda du behöver komplettera med är ett avgassystem. Ett snyggt(och hyffsat välfunkande) kan du göra av en expansionkammare från en trimkrök till en maxi och kompletera med avgaskrök från sachs (som även då funkar med dt motorn) Hade gjort ett sådant till moppen jag hade förut (crescent 2013).

Har nån bild liggande på datan någonstans om du e sugen..
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tarmsaft skrev:
Sachsmotorer skall trimmas till ursinne. De ska gå på nitrometanol och lustgas och tomgångsvarvet ska vara 10 000 rpm. Allt under 300 liter hästar kan appliceras på japanskt skit. Sachsare ska vara mördartrimmade. Speciellt i en flakmoped.
Ok, om du säger det så :D
 

Tarmsaft

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC XR250R SM
FreddaAbborre skrev:
Om du inte vill mega söndertrimma din kära sachsare, så kan du köpa brorsans DT motor som han fick med när han köpte moppen (alltså en extra då....) Kittat med 70cc, 20 mm o högkompslock. Nya ramlager. (han håller på och pular med den nu). Enda du behöver komplettera med är ett avgassystem. Ett snyggt(och hyffsat välfunkande) kan du göra av en expansionkammare från en trimkrök till en maxi och kompletera med avgaskrök från sachs (som även då funkar med dt motorn) Hade gjort ett sådant till moppen jag hade förut (crescent 2013).

Har nån bild liggande på datan någonstans om du e sugen..

Det är ju helgerån att montera japanskt på en HEDERLIG svensk-tysk mördarmoped! Tack för erbjudandet dock, men jag kör med min sachs. Måste ordna en 60cc cylinder, men de verkar bara finnas till fartvindsskylda(större flänsar). Kanske kan man slipa ner dem med en vinkelkap eller nåt.... :hihi
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tarmsaft skrev:
Det är ju helgerån att montera japanskt på en HEDERLIG svensk-tysk mördarmoped! Tack för erbjudandet dock, men jag kör med min sachs. Måste ordna en 60cc cylinder, men de verkar bara finnas till fartvindsskylda(större flänsar). Kanske kan man slipa ner dem med en vinkelkap eller nåt.... :hihi

Men man kan nästan se den som svensk, varannan finnigfjortis körde/kör ju DT...

Men i övrigt tror jag inte det ska vara några problem med o slipa till kylflänsarna på luftkylda.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tarmsaft skrev:
Det är ju helgerån att montera japanskt på en HEDERLIG svensk-tysk mördarmoped! Tack för erbjudandet dock, men jag kör med min sachs. Måste ordna en 60cc cylinder, men de verkar bara finnas till fartvindsskylda(större flänsar). Kanske kan man slipa ner dem med en vinkelkap eller nåt.... :hihi
Ingen fara, om du kollar på 60 cyllarna så ser du att även de har skruvhål för fläktkåpan. Går alltså att skruva dit utan problem.
Sedan skall man tänka på att motorkonstruktionen är riktigt uråldrig och därmed går det inte plocka ut lika mycket effekt som hos japsen, men det är kul att försöka...
Förgasarna (Bing) suger hårt, tveksam funktion och även den största som passar (17 mm) klarar inte att leverera tillräckligt uppe i varv. Är du lite händig svetsar du till en adapter och kör med en större japsfugge. Är du mycket händig fixar du reeds...
Avgassystemen suger också, även de passande effektsystemen. Här får du försöka anpassa någon expansionskammare.
Tändsystemet suger även det. Man får hålla på ett bra tag för att justera in tändingen, men det brukar löna sej. Åtmindstone tills tändplattan vrider sej eller brytarna går ner sej, och båda sakerna lär hända.

Det ungdomliga mekandet har verkligen gett ett hat/kärleksförhållande till dom där motorerna...
 

FREDRIKN

Utmattad...
Gick med
19 Apr 2004
Ort
S-Tälje
Hoj
R1-02*SLÅLD*,Puch Alabama-68,DBS,Och en volvo 240.
Jag hade oxå en packmoppe. Men när jag köpte den så saknade den motor. Byggde nya fästen och klämmde på en zûndapp motor med 70cc och lite godis på. Vet inte hur fort den gick riktigt, men den vara totalt livsfarlig när man körde fort. Vinglade och for över hela vägen när man körde, ändå var det ju full gas som gällde överallt. Konstigt nog så krockade jag aldrig iaf.

// Fredde
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
ähhh vilka tider!
ja hade sektionerat flak,bytte gummidämpningen fram mot compactens´cromade fjädrar från slaktade bakdämpare! 2 hjul åka.....hur många bakfälgar har man inte knäckt??? det löste sig med zundap´s alubakhjul!

ja hade skivbromsar fram! har aldrig sett det på nån flaka/hippsa igen! vajjerstyrda från fotbromsen,funka uselt :3freak men colt!

sachsarna höll dåligt,ja kan höra ljudet av vvevstakslagrena fortfarande :rolleyes:

men med zundapp så funka det klockers!

o nu jagar vi hästar på hojjarna,precis som dom som är där inte räcker till :D
jeesus vilken utvec :hihi kling......
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nån ringer på den där moppen:


Jo tja, har du moppen kvar?
Bra!
Undra lite, vet du om en 125 crossmotor passar rakt av? Nehe...
*tänker högt* Hmm.. Blir dte till o svetsa o bygga om lite.... Men det blir nog bra!!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top