Flasha ECU?

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena,
Har beställt helsystem till min Sucka och har läst att man måste flasha ECUn. Läste också att motorn kan gå sönder om man INTE flashar den. Stämmer detta eller är det ett sätt för företag att tjäna liten extra slant?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror mycket på om helsystemet är mer eller mindre raka rör eller om det är katalysator och ljuddämpare.
Om du ändrar luftflödet tillräckligt kommer du behöva mappa hojen eftersom att de tenderar att på den snåla sidan från fabrik, och om man ändrar luft/bränsle-balansen till fördel för mer luft genom att byta avgaseri och luftburk så kan det bli så snål bränsleblandning och det kan ge överhettning, och det i sin tur kan bli jobbigt.

Men om du inte tänkt mappa, varför har du köpt helsystem?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Andersson Turbo i Upplands Väsby kan ev hjälpa dig, iallafall med att köra hojen i sin bromsbänk och kolla om den går snålt eller fett.
Är du ute efter effekthöjning så rekomenderar jag att du bänkar hojen före och efter bytet så att du får effekthöjningen bekräftad.
Tel kan du få på pm om du är intresserad.
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Det beror mycket på om helsystemet är mer eller mindre raka rör eller om det är katalysator och ljuddämpare.
Om du ändrar luftflödet tillräckligt kommer du behöva mappa hojen eftersom att de tenderar att på den snåla sidan från fabrik, och om man ändrar luft/bränsle-balansen till fördel för mer luft genom att byta avgaseri och luftburk så kan det bli så snål bränsleblandning och det kan ge överhettning, och det i sin tur kan bli jobbigt.

Men om du inte tänkt mappa, varför har du köpt helsystem?
Jag har tänkt mappa den så småningom. Jag vill få ner vikten lite och tjäna lite extra hästar samtidigt som det blir lite roligare ljud än original.
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Andersson Turbo i Upplands Väsby kan ev hjälpa dig, iallafall med att köra hojen i sin bromsbänk och kolla om den går snålt eller fett.
Är du ute efter effekthöjning så rekomenderar jag att du bänkar hojen före och efter bytet så att du får effekthöjningen bekräftad.
Tel kan du få på pm om du är intresserad.
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tack för tipset, Ja tack jag tar gärna hans nummer 🙂
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top