Flatslide vs "vanlig" förgasare?

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Hallå! Undrar vad det är för skillnad på en Flatslide och en "vanlig" förgasare när det gäller prestanda osv ?
Folk säger ju att flatslide är bättre men varför? Om båda skulle vara lika stora också. Har också läst någonstans att en "vanlig" förgasare skulle ge sämre gasrespons och dyligt :va
Och är en "vanlig" 34mm förgasare bättre än en 28mm flatslide förgasare? Själv tycker jag att den borde vara det iallafall.

Sen så har jag funderat lite på att byta förgasare på min Yamaha DT125R men den har ju en flatslide 28mm orginal men om man skulle köpa tex en "vanlig" 34mms förgasare istället för den borde väl vara bättre?
Sen isåfall om man ska byta vad ska man göra med dom där 2 slangarna som går från cylindern till förgasaren som det är kylarvätska i ? För om jag köper en ny förgasare så har troligtvis den inte sådana ingångar.

Och tror ni det blir märkbar skillnad att byta till lite större förgasare?

Setupen är väl :

Ostrypt
Gianelli Avgasrör
Lite Borrad Cylinder

Tacksam för svar :Bugar

Last edited:

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Största skillnaden jag märkte är att när du växlar så "stryper" den motorn fortare när du släpper gasen vilket gör att du knappt behöver släppa nån gas när du ska lägga i ny växel men den tappar varv direkt så du inte behöver vrida armen ur led för att växla :p sen ere bara dra full gas igen och då kommer draget betydligt fortare säkert mycket pga att du inte släppt så mkt tidigare utan bara några få millimeter så växlingen går fortare :) hoppas du förstår^^

Personligen gillar jag flatslide karaktären mer då det blir enligt mig roligare körning men den går inte fortare med flatslide om jag inte missat ngt :näsblod

låter och känns brutalare :banana

Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Största skillnaden jag märkte är att när du växlar så "stryper" den motorn fortare när du släpper gasen vilket gör att du knappt behöver släppa nån gas när du ska lägga i ny växel men den tappar varv direkt så du inte behöver vrida armen ur led för att växla :p sen ere bara dra full gas igen och då kommer draget betydligt fortare säkert mycket pga att du inte släppt så mkt tidigare utan bara några få millimeter så växlingen går fortare :) hoppas du förstår^^

Personligen gillar jag flatslide karaktären mer då det blir enligt mig roligare körning men den går inte fortare med flatslide om jag inte missat ngt :näsblod

låter och känns brutalare :banana

Vet du annars var man kan hitta rimliga priser på en Flatslide fögg annars då? eller om någon vet?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Sen dom 2 slangarna är antagligen för att hålla förgasarn på rätt temperatur, och dom kan du bara koppla ihop utanför förgasarn.

Precis. Bara till att ta bort den ena slangen och sätta den andra slangen där det ena slangen satt :arsele

utter92

Gick med
24 May 2008
Hoj
Funkar nog fint med en 30-34 mm förgasare :) sen om du ska ha riktig förgasare så ska du köpa från vrm.se funkar rätt ok med de från t.ex. cykelkraft / twostroke.se men det är mer moppe grejer :p satsa på en schysst mikuni tm34 så ska du se att du får fart på grejerna, mikuni föggar brukar vara väldigt lätt bestyckade också :)

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Funkar nog fint med en 30-34 mm förgasare :) sen om du ska ha riktig förgasare så ska du köpa från vrm.se funkar rätt ok med de från t.ex. cykelkraft / twostroke.se men det är mer moppe grejer :p satsa på en schysst mikuni tm34 så ska du se att du får fart på grejerna, mikuni föggar brukar vara väldigt lätt bestyckade också :)

Tror knappast dom byggde förgasarn jag länka endast i syfte till moppar. Funkar säkert till väldigt trimmade moppar, men förstår inte varför det inte skulle funka till en 125a bara för att dom råkar sälja den på en mopedsida.
Visst, jag tror också att en mikuni fungerar väldigt bra (dock har jag inte testat någon av dem) men den lär ju kosta därefter också. Och han frågade efter en billig, därför jag tipsa om Koso 34'an :) Har man pengar är säkert mikunin bättre.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jo, en mikuni är nog ganska dyr.. Tror jag gav drygt 3.5k för min 42mm.

utter92

Gick med
24 May 2008
Hoj
Tittade inte på länken innan, men tror nog att den där Koso förgasaren fungerar bra men Mikuni fungerar säkert bättre :) Dock finns det ju många värdelösa märken på moppesidorna...

Köpte en stylepro förgasare till en moppe från just Cykelkraft och det var bara skit :)

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Tittade inte på länken innan, men tror nog att den där Koso förgasaren fungerar bra men Mikuni fungerar säkert bättre :) Dock finns det ju många värdelösa märken på moppesidorna...

Köpte en stylepro förgasare till en moppe från just Cykelkraft och det var bara skit :)

jo jag köpte en 21mm pwk stylepro, den var ren skit :)

veinge_dt

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
DT125R SM
Har en Mikuni TM 32mm flatslide som är till salu!

Edit: Jag kände en skillnad på högre varv, den orkade mer men drog mer bensin :tummenupp

Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Tror knappast dom byggde förgasarn jag länka endast i syfte till moppar. Funkar säkert till väldigt trimmade moppar, men förstår inte varför det inte skulle funka till en 125a bara för att dom råkar sälja den på en mopedsida.
Visst, jag tror också att en mikuni fungerar väldigt bra (dock har jag inte testat någon av dem) men den lär ju kosta därefter också. Och han frågade efter en billig, därför jag tipsa om Koso 34'an :) Har man pengar är säkert mikunin bättre.

Kan inte vara så jätte stor skillnad på Koson och en Mikuni men vad vet jag.
Pengar har jag till att köpa i stort sett vilken fögg som helst men vill inte satsa allt för mycket pengar på min DT för jag har andra grejer som också tar pengar som tex min R6a och så börjar de bli dags för bil snart också.

Har en Mikuni TM 32mm flatslide som är till salu!

Edit: Jag kände en skillnad på högre varv, den orkade mer men drog mer bensin :tummenupp

Vad ska du ha för den? Men lite fittigt när man bor på Åland alltid jobbigt att köpa saker från Sverige :rolleyes:

Drog den mycket mer bensin med den förgasaren då? Vilka varvtal pratar vi om?

veinge_dt

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
DT125R SM
Kan inte vara så jätte stor skillnad på Koson och en Mikuni men vad vet jag.
Pengar har jag till att köpa i stort sett vilken fögg som helst men vill inte satsa allt för mycket pengar på min DT för jag har andra grejer som också tar pengar som tex min R6a och så börjar de bli dags för bil snart också.

Vad ska du ha för den? Men lite fittigt när man bor på Åland alltid jobbigt att köpa saker från Sverige :rolleyes:

Drog den mycket mer bensin med den förgasaren då? Vilka varvtal pratar vi om?

Den drog väll 0.2 liter mer per mil om man körde hårt, varvtal vet jag inte då det inte finns varvräknare på min DT. Jag gav ca 2000kr för den hos vrm så ge mig ett bud.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Den drog väll 0.2 liter mer per mil om man körde hårt, varvtal vet jag inte då det inte finns varvräknare på min DT. Jag gav ca 2000kr för den hos vrm så ge mig ett bud.

Okej. Nja jag vet nog inte om jag vill köpa din förgasare lite jobbigt att skicka hit till Åland skulle jag tro Har nog handlat med några från sverige men blir alltid mera invecklat när någon av parterna måste lita på varandra.

Ska höra om någon får tag på en vettig här på Åland först iallafall :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...