Flattrack projekt - Sommaren 2004

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Flattrack projekt 2004

Eftersom mitt vinterprojekt gick sisådär så har jag bestämt mig för att bygga en ”flattrack” hoj. Lite Speedway stuk blandat med enduro, vi får se vad det blir av det hela.

Min gathoj trivdes inte med borrande cylindrar och större kolvar utan rykte och gick illa, därför bytte jag tillbaka till originalprylarna. Kan meddela att den går som en klocka och spinner som en katt. Så då hade jag ju plötsligt ett par kolvar/cylindrar av storlek större, ett planat topplock och ett par rakarör, vad gör man då? Jo, man dammar av sin gamla reservdelshoj som har blivit plundrad på alla godsaker till förmån för gathojen. Detta vrak fick en ordentlig omgång med bågfil och vinkelslip, allt onödigt skrot och skit slängdes iväg. Endast ett kalt skal fanns nu kvar, och en motor. Jasså, det låter som en bra grund för en gruspiskare av gammalt stuk.

Motor gick noggrant igenom en snabb fix och montering av topp och inställning av kammen mm. Tyvärr så gick botten på lådan jag hade motorn i sönder så den föll i golvet och pajade växelförare och hela växelmekanismen. Illa, illa, så all form av växling är nu körd totalt. Detta fixades genom att jag skruvade av motorkåpan och med hjälp av en blocknyckel lade i en växel, alltså man får köra på samma växel hela tiden och koppla när man kickar å sånt. Växeln som jag tyckte skulle fungera bäst var 2ans växel, eftersom den inte är lägst men inte heller högst. Går både att köra sakta med och gasa på lite (min gathoj gör ca 80-85km/h på 2an). Detta räcker i alla fall till att köra på grus med.

Ett försök till att bli av med den kassa frambromsen gjordes genom att dra ner bromswiren till bakhjulen. Handbromsen bromsar numer bakbromsen. Detta blev lite ryckigt och orsakade en hel del flex i bromsarmarna (trumma i bak), men för att vara första prototypen så är jag nöjd. Ska fundera ut en bättre lösning senare.

Lite modifieringar i övrigt
Hastighetsmätaren och hastighetsmätardrivningen åkte ner i någon låda. Varvräknaren monterades i centrum på panelen för en sportigare utstrålning. Alla lampor, kontrollampor, reglage och annat moderat tjafs åkte också bort. En kromad bakskärm alá 70-tal grävdes fram (gammalt marknadsfynd) och nya fästen tillverkades. Även ett så kallat ”crosstyre” från moppetiden monterades för att få lite grusåkare feeling. Håller på att tillverka insatser till avgasrören för att dämpa ljudet utan att förlora det sköna mullret.

Detta projekt är långt ifrån klart och ingen ritning eller tidsplan existerar. Jag jobbar lite med det när jag har tid, detta som har beskrivits ovan är det som jag har hunnit med sen påsklovet. Någon gång i sommar ska den väl i alla fall vara klar. Utbyggnaden av E4an byggs ju bara några hundrameter från kåken så nog finns det plats att testa den på sen, rena crossbanan med viadukter och högar!

Bifogar lite bilder på fulmeket. Eftersom jag har lånat ut domkraften så kunde jag inte hissa upp motorn i chassiet, utan fick lägga ner allt på marken och skruva fast det där, fungerade utmärkt. Sista bilden är en översiktsbild av bygget, tyvärr blev det både motsols och suddigt.

Mer bilder, hummflumm och annan information kan läsas i tråden om mitt vinterprojekt som gick åt helsike…
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34108

Jaja, antigen så startar den eller så gör den det inte….
/Henke :)

Bifogat

• ono.jpg
    ono.jpg
    91.8 KB · Visningar: 90
  • ono2.jpg
    ono2.jpg
    82.2 KB · Visningar: 73
  • ono3.jpg
    ono3.jpg
    33 KB · Visningar: 90

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Kanske ska nämna att det endast är en hobby lågbudget bygge för oseriöst grusbus! :tummenupp

Någon som har tips på hur man gör ett någorlunda fungerande luftfilter att montera direkt på förknasarna? Är nylonstrumpa bara en myt eller fungerar det i verkligheten?

Har funderat på att sätta en liten rörstump med en massa hål borrade och sen skumgummi i röret, eller är det en dålig idé?

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
marcus_136 skrev:
Kör på ett vanligt highflow filter.

Vanligt å vanligt, inget är vanligt på denna hoj! Dessutom tävlar jag i fulmäks VäeM 2004 så sådant wannabe, moppefucko tjafs kan glömmas... :D

funderar fortfarande på inoljad skumgummi i en tratt/rör direkt på fuggarna. Sen nått galler, alt. nylonstrumpa som yttre/inre skydd så inte man får in små tussar i motorn. :va

/F. Ülmmäck

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tycker du ska byta tank. Släng på en pytteliten tank från en gammal moppe eller nåt, så blir det lite mer speedwaystuk!

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Henkka skrev:
Vanligt å vanligt, inget är vanligt på denna hoj! Dessutom tävlar jag i fulmäks VäeM 2004 så sådant wannabe, moppefucko tjafs kan glömmas... :D

funderar fortfarande på inoljad skumgummi i en tratt/rör direkt på fuggarna. Sen nått galler, alt. nylonstrumpa som yttre/inre skydd så inte man får in små tussar i motorn. :va

/F. Ülmmäck

Jo torde ju funka.. Huvudsaken man får upp insugsarean..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Henkka skrev:

/F. Ülmmäck

Låter som en bonnlösning, varför inte bara highflow-filter?

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Funderade på att byta tank, men eftersom jag inte ens vet om motorn startar över huvudtaget så vill jag inte lägga ut en massa pengar på den. Till skillnad från min vanliga gathoj som fullkomligt badar i stålars.

Det där med filtren är ett försök till att snåla lite de med, vill inte lägga ut över 300kr om den ändå inte startar. Ett slags försöks luftfilter alltså. :)

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
cRoC skrev:
Starta utan filter kan du väl göra?

Känns osäkert, vill ha något bakom fuggarna i alla fall. En provstart ledder ju till en provtur som leder till en....

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...