Flattrack projekt 2004
Eftersom mitt vinterprojekt gick sisådär så har jag bestämt mig för att bygga en ”flattrack” hoj. Lite Speedway stuk blandat med enduro, vi får se vad det blir av det hela.
Min gathoj trivdes inte med borrande cylindrar och större kolvar utan rykte och gick illa, därför bytte jag tillbaka till originalprylarna. Kan meddela att den går som en klocka och spinner som en katt. Så då hade jag ju plötsligt ett par kolvar/cylindrar av storlek större, ett planat topplock och ett par rakarör, vad gör man då? Jo, man dammar av sin gamla reservdelshoj som har blivit plundrad på alla godsaker till förmån för gathojen. Detta vrak fick en ordentlig omgång med bågfil och vinkelslip, allt onödigt skrot och skit slängdes iväg. Endast ett kalt skal fanns nu kvar, och en motor. Jasså, det låter som en bra grund för en gruspiskare av gammalt stuk.
Motor gick noggrant igenom en snabb fix och montering av topp och inställning av kammen mm. Tyvärr så gick botten på lådan jag hade motorn i sönder så den föll i golvet och pajade växelförare och hela växelmekanismen. Illa, illa, så all form av växling är nu körd totalt. Detta fixades genom att jag skruvade av motorkåpan och med hjälp av en blocknyckel lade i en växel, alltså man får köra på samma växel hela tiden och koppla när man kickar å sånt. Växeln som jag tyckte skulle fungera bäst var 2ans växel, eftersom den inte är lägst men inte heller högst. Går både att köra sakta med och gasa på lite (min gathoj gör ca 80-85km/h på 2an). Detta räcker i alla fall till att köra på grus med.
Ett försök till att bli av med den kassa frambromsen gjordes genom att dra ner bromswiren till bakhjulen. Handbromsen bromsar numer bakbromsen. Detta blev lite ryckigt och orsakade en hel del flex i bromsarmarna (trumma i bak), men för att vara första prototypen så är jag nöjd. Ska fundera ut en bättre lösning senare.
Lite modifieringar i övrigt
Hastighetsmätaren och hastighetsmätardrivningen åkte ner i någon låda. Varvräknaren monterades i centrum på panelen för en sportigare utstrålning. Alla lampor, kontrollampor, reglage och annat moderat tjafs åkte också bort. En kromad bakskärm alá 70-tal grävdes fram (gammalt marknadsfynd) och nya fästen tillverkades. Även ett så kallat ”crosstyre” från moppetiden monterades för att få lite grusåkare feeling. Håller på att tillverka insatser till avgasrören för att dämpa ljudet utan att förlora det sköna mullret.
Detta projekt är långt ifrån klart och ingen ritning eller tidsplan existerar. Jag jobbar lite med det när jag har tid, detta som har beskrivits ovan är det som jag har hunnit med sen påsklovet. Någon gång i sommar ska den väl i alla fall vara klar. Utbyggnaden av E4an byggs ju bara några hundrameter från kåken så nog finns det plats att testa den på sen, rena crossbanan med viadukter och högar!
Bifogar lite bilder på fulmeket. Eftersom jag har lånat ut domkraften så kunde jag inte hissa upp motorn i chassiet, utan fick lägga ner allt på marken och skruva fast det där, fungerade utmärkt. Sista bilden är en översiktsbild av bygget, tyvärr blev det både motsols och suddigt.
Mer bilder, hummflumm och annan information kan läsas i tråden om mitt vinterprojekt som gick åt helsike…
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34108
Jaja, antigen så startar den eller så gör den det inte….
/Henke
Eftersom mitt vinterprojekt gick sisådär så har jag bestämt mig för att bygga en ”flattrack” hoj. Lite Speedway stuk blandat med enduro, vi får se vad det blir av det hela.
Min gathoj trivdes inte med borrande cylindrar och större kolvar utan rykte och gick illa, därför bytte jag tillbaka till originalprylarna. Kan meddela att den går som en klocka och spinner som en katt. Så då hade jag ju plötsligt ett par kolvar/cylindrar av storlek större, ett planat topplock och ett par rakarör, vad gör man då? Jo, man dammar av sin gamla reservdelshoj som har blivit plundrad på alla godsaker till förmån för gathojen. Detta vrak fick en ordentlig omgång med bågfil och vinkelslip, allt onödigt skrot och skit slängdes iväg. Endast ett kalt skal fanns nu kvar, och en motor. Jasså, det låter som en bra grund för en gruspiskare av gammalt stuk.
Motor gick noggrant igenom en snabb fix och montering av topp och inställning av kammen mm. Tyvärr så gick botten på lådan jag hade motorn i sönder så den föll i golvet och pajade växelförare och hela växelmekanismen. Illa, illa, så all form av växling är nu körd totalt. Detta fixades genom att jag skruvade av motorkåpan och med hjälp av en blocknyckel lade i en växel, alltså man får köra på samma växel hela tiden och koppla när man kickar å sånt. Växeln som jag tyckte skulle fungera bäst var 2ans växel, eftersom den inte är lägst men inte heller högst. Går både att köra sakta med och gasa på lite (min gathoj gör ca 80-85km/h på 2an). Detta räcker i alla fall till att köra på grus med.
Ett försök till att bli av med den kassa frambromsen gjordes genom att dra ner bromswiren till bakhjulen. Handbromsen bromsar numer bakbromsen. Detta blev lite ryckigt och orsakade en hel del flex i bromsarmarna (trumma i bak), men för att vara första prototypen så är jag nöjd. Ska fundera ut en bättre lösning senare.
Lite modifieringar i övrigt
Hastighetsmätaren och hastighetsmätardrivningen åkte ner i någon låda. Varvräknaren monterades i centrum på panelen för en sportigare utstrålning. Alla lampor, kontrollampor, reglage och annat moderat tjafs åkte också bort. En kromad bakskärm alá 70-tal grävdes fram (gammalt marknadsfynd) och nya fästen tillverkades. Även ett så kallat ”crosstyre” från moppetiden monterades för att få lite grusåkare feeling. Håller på att tillverka insatser till avgasrören för att dämpa ljudet utan att förlora det sköna mullret.
Detta projekt är långt ifrån klart och ingen ritning eller tidsplan existerar. Jag jobbar lite med det när jag har tid, detta som har beskrivits ovan är det som jag har hunnit med sen påsklovet. Någon gång i sommar ska den väl i alla fall vara klar. Utbyggnaden av E4an byggs ju bara några hundrameter från kåken så nog finns det plats att testa den på sen, rena crossbanan med viadukter och högar!
Bifogar lite bilder på fulmeket. Eftersom jag har lånat ut domkraften så kunde jag inte hissa upp motorn i chassiet, utan fick lägga ner allt på marken och skruva fast det där, fungerade utmärkt. Sista bilden är en översiktsbild av bygget, tyvärr blev det både motsols och suddigt.
Mer bilder, hummflumm och annan information kan läsas i tråden om mitt vinterprojekt som gick åt helsike…
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34108
Jaja, antigen så startar den eller så gör den det inte….
/Henke