Flattrack projekt-Yamaha xs 400 special

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Hej. Jag heter Patric och är från Uddevalla. Jag har länge velat bygga en flattrack med lite äldre stuk. Letat gamla xs 650, men jag tycker dom är löjligt dyra för gammel skit. Eller så är dom så superfina så man vill ju inte sätta kapen i dom. Nu ramlade jag över en xs 400 som min svåger hade stående. Han ville inte sälja eftersom det var hans första cykel. Men en dag ändrade han sig. Så en timme efter jag fått den så var den isär plockad. Alla lampor ska bort, det blir nya små blinkers, led lampa bak och en enduro lampa fram. Köpt glasfiber sadel/bakskärm. Kapat bort alla onödiga rörstumpar och limmat ihop den nya sadeln med den gamlas underrede. Nytt crosstyre och handtag.Slänger på lite mattsvart färg och sen ska vi bygga 2 till 1 system med en minizoom tror jag. Renovera gaffeln och sen ska det köras.

Bifogat

• pf1.JPG
    pf1.JPG
    105.8 KB · Visningar: 716
  • pf2.JPG
    pf2.JPG
    35.7 KB · Visningar: 713
  • pf3.JPG
    pf3.JPG
    32.1 KB · Visningar: 670
  • pf4.JPG
    pf4.JPG
    36.1 KB · Visningar: 926

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Trevligt litet budgetbygge!
Ska bli kul att se, mera "offroad" stuk på dom där kan se ballt ut tycker jag.
Ser de konstigt ut med clip-on eller nervänt styre? jag från streetfighterkänsla av cross styre, hur såg dom ut in the old days när det begav sig?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul med ännu ett flattrackbygge! XS är tacksamma utgångsobjekt!

Trevligt litet budgetbygge!
Ska bli kul att se, mera "offroad" stuk på dom där kan se ballt ut tycker jag.
Ser de konstigt ut med clip-on eller nervänt styre? jag från streetfighterkänsla av cross styre, hur såg dom ut in the old days när det begav sig?

Flattrack-styren påminner om cross-styren, fast utan fågelpinne. Ofta lite högre och bakåtböjda, dvs mer "rise" och mer "pullback" än cross-styren.

08-016777x.jpg

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kul med ännu ett flattrackbygge! SR är tacksamma utgångsobjekt!

Kul att kunna påpeka ett sakfel i ngt av dina alltid sakkunniga inlägg. Det där är ingen SR.

Till byggherren;

Kul hoj är det absolut. Skall man vara lite konstruktiv/negativ, så tycker jag det var bättre innan ankröv och sadel åkte på den gamla sadelstommen. Det kommer liksom upp för mycket och går mer mot modern sporthoj än klassisk flattrack. Ser lite lättare och käftigare ut iofs, det hamnar på pluskontot.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Solly för felskrivningen, ändrat nu.
Kul att kunna påpeka ett sakfel i ngt av dina alltid sakkunniga inlägg. Det där är ingen SR.

Till byggherren;

Kul hoj är det absolut. Skall man vara lite konstruktiv/negativ, så tycker jag det var bättre innan ankröv och sadel åkte på den gamla sadelstommen. Det kommer liksom upp för mycket och går mer mot modern sporthoj än klassisk flattrack. Ser lite lättare och käftigare ut iofs, det hamnar på pluskontot.

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Kan inte hålla med om att det ser ut som en fighter. Ser bättre ut live. Och dessutom bra höjd när jag sitter på. Men det är bara i början än, i vinter ska allt rivas ner och lackas + ren. motor.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
personligen hade jag lagt den mittimellan.. sen om de blir komstigt med ram o kåpa kan man alltid slänga dit en "crosskylt" på sidan. :)

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Är det nån som kan hjälpa mig att hitta bra däck till min tracker? Jag vill ha typ regndäck eller offroad/onroad med lite nabbar. Problemet är att det är 16 tum bak. Så storlek 120/80/16 och ett matchande framdäck. Vilken bredd ska man ha då?

Last edited:

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Drog upp till den lokala mc-klubben igår för att bygga nytt avgassystem. Tänkte koppla alla lampor och göra den körklar. Efter en störtskur på väg upp så har i princip all el pajat. Så nu står den helt strippad. Jävlar vad sur jag är nu!!!

Chrippa

Bartender
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Honda CB 650 '81/Triumph Thunderbird '66
Drog upp till den lokala mc-klubben igår för att bygga nytt avgassystem. Tänkte koppla alla lampor och göra den körklar. Efter en störtskur på väg upp så har i princip all el pajat. Så nu står den helt strippad. Jävlar vad sur jag är nu!!!

El pajat?

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Hahaha....kanske bohuslänskt? Gått sönder då. Den får stå denna veckan, så jag får dras med min Mustang -66 så länge. Arma öde. ;)

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Tråkigt att man inte fick några däcktips! Har beställt och nu även fått Dunlop K82. Inte riktigt vad jag tänkt mig, men dom dimensioner man har så får det duga. Elen är fixad och nu ska man greja resten.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tråkigt att man inte fick några däcktips! Har beställt och nu även fått Dunlop K82. Inte riktigt vad jag tänkt mig, men dom dimensioner man har så får det duga. Elen är fixad och nu ska man greja resten.

tror utbudet av flattracklikn däck är dåligt i svea, helst i 16 tum.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
tror utbudet av flattracklikn däck är dåligt i svea, helst i 16 tum.

Ja 18" (el 19") är ju den vanliga dimensionen, men där finns det en del.
Man får nog kolla om det finns några offroaddäck i detta fall, MT90 och sånt.

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Nu har jag fått däck, elen fixad. Ska bara ha ett par motstånd till blinkers. Sen ska vi bygga 2till1 system med en minizoom.

Patman

SIDEBURN!
Gick med
12 May 2010
Hoj
Yamaha xs 400 special
Då var nytt avgassystem byggt. Svetsat och klart 2 t 1 system idag. "cutsen" på plats, alla lampor lyser. Imorgon ska röret lindas och minizoom på. Ska bli kul att provköra. Lägger nog på dom nya däcken på samma gång.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år