Flattrack

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ni får tänka på att inspelningarna från den tiden blir snabbare vid uppspelning än i verkligheten.

Jo fast det är åas -39, hursom så får man en ledning genom att titta hur de gående människorna rör sig. Det ser inte ut att vara så stor hastighetsskillnad. Inte som gamla stumfilmer direkt.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Lite off topic, Jörgen!
Hoppas det är OK?
En liten fråga, Jag kör en MT-01 med en twin på 1670 cc. Hade tänkt skaffa andra ljuddämpare men de är så sagolikt dyra. Har börjat modifiera mina original dämpare och är lite osäker på hur jag ska göra för att öka ljudet lite. Jag vill inte ha något som väcker de icke levande utan tanken är att modda genom att öka storleken på de ingående rören. Har du några tankar kring detta?

Bifogar en bild på hur dämparen ser på insidan.

Det första röret är 42 mm medan röret ut är 32. Tror du att det räcker att öka det sista röret till 42 oxå?
 

Bifogat

  • 39748.jpg
    39748.jpg
    33.9 KB · Visningar: 5,234

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du skulle aldrig ha sågat upp ljuddämparen såsom på bilden, det kommer låta helvet. Ser att kapen tog en del i sadeln oxo. Mycket svårt att återställa till besiktningen :gnissla

Ja att öka på diametern på slutröret ger nog bäst resultat, dvs även ett vackert basigt ljud. Att borra hål enligt alt 1 och 2 i bilden kommer förvisso att öka ljudet, men risken med sådana bypass-lösninger förbi huvudflödet är att det inte brukar bli ett vacker ljud, utan mer trist ljudbild, låter ofta lite mer som en upprostad billjuddämpare.

Om du kan så försök göra en lösning som kan återställas till besiktningen, tex med en löstagbar noice killer-insats i slutröret eller dyligt. Så att du slipper hålla på med diskbollar mm.





Lite off topic, Jörgen!
Hoppas det är OK?
En liten fråga, Jag kör en MT-01 med en twin på 1670 cc. Hade tänkt skaffa andra ljuddämpare men de är så sagolikt dyra. Har börjat modifiera mina original dämpare och är lite osäker på hur jag ska göra för att öka ljudet lite. Jag vill inte ha något som väcker de icke levande utan tanken är att modda genom att öka storleken på de ingående rören. Har du några tankar kring detta?

Bifogar en bild på hur dämparen ser på insidan.

Det första röret är 42 mm medan röret ut är 32. Tror du att det räcker att öka det sista röret till 42 oxå?
 
Last edited:

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Du skulle aldrig ha sågat upp ljuddämparen såsom på bilden, det kommer låta helvet. Ser att kapen tog en del i sadeln oxo. Mycket svårt att återställa till besiktningen :gnissla

Ja att öka på diametern på slutröret ger nog bäst resultat, dvs även ett vackert basigt ljud. Att borra hål enligt alt 1 och 2 i bilden kommer förvisso att öka ljudet, men risken med sådana bypass-lösninger förbi huvudflödet är att det inte brukar bli ett vacker ljud, utan mer trist ljudbild, låter ofta lite mer som en upprostad billjuddämpare.

Om du kan så försök göra en lösning som kan återställas till besiktningen, tex med en löstagbar noice killer-insats i slutröret eller dyligt. Så att du slipper hålla på med diskbollar mm.
Tack för ditt svar!
Angående kapningen ska jag tänka på det till den andra sidan:rofl
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för ditt svar!
Angående kapningen ska jag tänka på det till den andra sidan:rofl

Skulle du inte vara nöjd med ökningen efter slutrörsbytet så skulle jag komplettera med grövre rör även i skiljeväggen från den aktersta kammaren in till den framförliggande kammaren. Skulle inte det vara tillräckligt så skulle jag föreslå att kapa slutröret så att avgaserna evakueras från den sista kammaren isf för den näst sista.

Men bästa att börja med grövre slutrör som sagt, det går aldrig att få ett basigt ljud med klent utloppsrör
 
Last edited:

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Skulle du inte vara nöjd med ökningen efter slutrörsbytet så skulle jag komplettera med grövre rör även i skiljeväggen från den aktersta kammaren in till den framförliggande kammaren. Skulle inte det vara tillräckligt så skulle jag föreslå att kapa slutröret så att avgaserna evakueras från den sista kammaren isf för den näst sista.

Men bästa att börja med grövre slutrör som sagt, det går aldrig att få ett basigt ljud med klent utloppsrör
Tackar!
Är det rörens form eller area som har betydelse?
Kan man ersätta kopplingen mellan kammrarna med "fyrkantigare" rör för att få plats. Ska försöka visa med en bild.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar!
Är det rörens form eller area som har betydelse?
Kan man ersätta kopplingen mellan kammrarna med "fyrkantigare" rör för att få plats. Ska försöka visa med en bild.

Det är mest arean, längden samt areasprången som påverkar akustiken i kammardelen. Inte rörprofilen. Så det är fritt fram. Men jag utesluter inte att du kommer bli nöjd redan med den första modden, grövre slutrör. Slutrörets resistans styr ofta dämpningen, inte minst från absorbtionsdelen. Om inte de två mellanrören visar sig vara för hämmande.

Kanske du ska starta en tråd i teknikforumet om du vill diskutera mer och med fler, blir ju lite OT här.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En ny helfärsk AMA flattrack-rulle jag hittade. De kör bla den balla klassen, alltså 750cc twins på stora banan "The Mile" med ca 200 km/h in i böjarna.

[YOUTUBE-ID]S4FT7J0aLsM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Nisén

Lite vass ;)
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Åmål
Hoj
FireBlade Repsol
höhö galna härliga underliga fantastiska Nippon[YOUTUBE-ID]3Llzuw74SEM&[/YOUTUBE-ID]
:hihi Haha helt underbart! :klappar Sköna hojvärdar! :tummenupp Kommentatorn helt suverän, samma entusiastiska tonart i 5 minuter! :D Rosa hojen snuvad på segern! Synd! :tungan
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag tycker flat track är asballt men vissa grejer blir jag inte riktigt klok på.
Varför kör alla med herrejösses-styre? Är de veklingar som inte orkar hålla emot annars, eller är det bara för att de svettas så mycket under armarna? Vem var det som bestämde att de måste ha en ladugårdsvägg med startnummer på gaffeln? Vem vare som kasta? osv osv
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker flat track är asballt men vissa grejer blir jag inte riktigt klok på.
Varför kör alla med herrejösses-styre? Är de veklingar som inte orkar hålla emot annars, eller är det bara för att de svettas så mycket under armarna? Vem var det som bestämde att de måste ha en ladugårdsvägg med startnummer på gaffeln? Vem vare som kasta? osv osv

Samma med crossar juh. Varför inte clipon:confused:

Här är iaf lite mer varierade typer av roder.

[YOUTUBE-ID]LBqgqClD9wY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Berylium

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
SXR 1200
Landracing.se lyckades ju inte (tyvärr) med en flattrackserie här i Sverige.
Vore kul om vi kunde fixa en sådan kanske?

Och glöm inte, om man inte låter , finns man inte.

lev väl.

förresten har jag ett roder bredare än alla andra till salu, mina armar räckte inte till...
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
höhö galna härliga underliga fantastiska Nippon

Är det inte de där som har snedställt styre så att de sitter mer "rakt fram" när de lägger ner?
Är det inte den hojsporten Abes farsa höll på med?
Är det inte väldigt likt cykelhjul på de hojarna? :D

Är det inte en tanke att vända på allt? Tänk er dessa grymma trackförare testa svänga åt höger i stället? Undrar om de kan?

Grymt härliga klipp iaf. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
D1ce hittade denna grymma bild på en XR750! Tycker den passar här.
http://www.mattweidman.com/
Weidman-Matt-sm.jpg
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top