Fler än jag som kör Z800?

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Skulle jag få för mig att köpa en streetfighter i modell SuperMegaSjuktJävlaAwesomeTuffOchBall, så hade det absolut utan tvekan blivit en Z800!

Den ser elak som fan ut och med mig mountad på den.... and you know the saying.. Snälla killar får inte ligga...
:banana
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Med könslös menade jag inte utseendet, utan motorn. För visst SER hojen arg ut, men det hjälper föga när motorgången är en mjuk radfyra som är omöjlig att urskilja från alla andra mjuka fina radfyror i segmentet. Problemet jag hade med hojen var alltså att "the bark was bigger than the bite" :)
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Mikaelhanni: Nej allt är ju digitalt. Det ser nytt, modernt och fräsigt ut vilket är anledningen till att det är byggt som det är gjort, inte för att digitalt är otydligt men analogt är tydligare och mer lättöverskådligt.

Jejjsoft: Sant, snälla killar får inte ligga. Men farliga killar på tung MC ligger omedelbart på backen. (if you catch my drift)

Havre: Ahh, jag får stå för missförståndet. Jag trodde att du mer eller mindre bedömde hela cykeln som könslös. Jo alltså jag tror att kawasakis tankegång var följande efter att jag läst otaliga intervjuer och utlägg samt din åsikt.

"-Ok, vi måste fortsätta och toppa våran fortsatta storsäljare Z750. Vi tar dess ram och motor rakt av. Borrar upp den lite, jobbar på ett tiotal aktuella detaljer, prioriterar designen efter önskemål. V kommer få lite mer vikt men det gör inget eftersom vi hämtar några hästar till. Dock ska vi hålla oss till 800cc och mellanklassen eftersom vi vill att vanligt folk ska ha råd med den och jag tycker att istället lägger vi de få slantarna som är över på ABS"

Resultatet blev radikal design utan omedelbar unikt inovativ motor eftersom allt är en balansgång mellan
Vikt / Kraft / Design / Kostnad
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag tycker den är riktigt jävla snygg, men en sak.. Varför har Kawa (och kanske fler märken? :confused:) ha GLITTER-helveten i lacken? :gnissla DET är lite lite ghey tyvärr på en i övrigt toksnygg streetfighter. Jävligt synd. Sen skulle jag vilja ha den med bättre bromsar, starkare motor. Ja, allt bättre och mer robust/lättare i övrigt. Men skit i det, för den är jävligt snygg som sagt! :fyllisar
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Havre: Ahh, jag får stå för missförståndet. Jag trodde att du mer eller mindre bedömde hela cykeln som könslös. Jo alltså jag tror att kawasakis tankegång var följande efter att jag läst otaliga intervjuer och utlägg samt din åsikt.

"-Ok, vi måste fortsätta och toppa våran fortsatta storsäljare Z750. Vi tar dess ram och motor rakt av. Borrar upp den lite, jobbar på ett tiotal aktuella detaljer, prioriterar designen efter önskemål. V kommer få lite mer vikt men det gör inget eftersom vi hämtar några hästar till. Dock ska vi hålla oss till 800cc och mellanklassen eftersom vi vill att vanligt folk ska ha råd med den och jag tycker att istället lägger vi de få slantarna som är över på ABS"

Resultatet blev radikal design utan omedelbar unikt inovativ motor eftersom allt är en balansgång mellan
Vikt / Kraft / Design / Kostnad

Bra analys där, jag tror du har helt rätt :) Gött att du är nöjd med hojen! :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Säga vad man vill men Z-800 kommer aldrig komma i närheten av sin lillebror Z-750 när det gäller försäljning eller att vinna folks hjärtan. Jag tror att jag vet varför... Det är nog inte så stor skillnad mellan dom.
Men jag hade alla dagar i veckan valt den svart-vita Z-800 för lite rockn´roll på kvällarna.
Själv kör jag en Street Triple -13, ful hoj enligt många men det roligaste man kan ha på 2 hjul!
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
2 st här i Skövde som kör runt på dom:tummenupp en på jobbet som nyligen köpt en och den andra har vart me o åkt me mig o mina vänner men känner han inte så där jätte bra... så allt blir dom populärare här i Skövde trakterna i allafall:tummenupp
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Ägge: Alla vill väl ha fetare motor och bättre bromsar på sin cykel? Anledningen till att jag säger så angående Z800 är att det redan ÄR bra bromsar och stadig motor på den. Visst, den kan självklart inte mäta sig med en Honda eller BMW på 1200cc på bana vilket jag tror redan alla förstår, men det innebär naturligtvis inte att den är på något vis ens i närheten av att vara slö.

Havre: Jo, så går min tankegång iaf. Hela cykeln är en enda stor kompromis. Men jag antar att då jag tänker efter...det är väl alla cyklar som ämnar att kunna sälja till så bred publik som möjligt? Det är en enorm massa cykel man får för under 100 000kr vågar jag påstå.

2wheedrive: Mitt hjärta ligger hos Z800 naturligtvis, trots det så tänker jag vara realist och tvingas hålla med dig och din åsikt. Z800 kommer antagligen inte toppa försäljningen över sin lillebror. Dock tar Kawasaki ett initiativ att istället fortsätta modda vidare på Z750 så tar de ett gigantiskt kliv att för att kunna tävla med övriga 800cc av andra märken så måste de öka cylindervolymen och "lyxa" till det med ABS+radikal design för att föra sitt märke vidare. Därefter så kommer nya Z800R och tar denna modell som grund....and life goes on så att säga...

Zaitoon: Jo det är ingen hemlighet att dom säljs. Hälsade på Northbike idag för jag hade ett ärende (Jag körde sönder deras släp 3 dagar sedan) där han kunde glatt meddela att han sålt 2st Z800 idag. Jag vet inte om det är en blek och spontan amatörbedömning från min sida...men det ser ut som att när allt kommer omkring så kommer Kawasaki tjäna en fet slant på sin nya modell.
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Var och testade en Z800 igår och vilken Hoj! Snygg,skön och grym! Styret var bra och gillade tanken! Ska till Gävle och se om plånboken håller med om ett köp
 

sebhell

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki z750 -08
Jag har två vänner som har en varsin Z800, en svart och en vit. Har provat att köra den direkt efter min och de är väldigt lika varandra, kändes som att Z800 hade lite mer aggressiv aggressiv aggressiv och bättre bromsar (att tänka på är att min z750 börjar bli till åren) annars var det inte så stor skillnad i mitt tycke.

Riktigt snygg hoj och jag älskar min z750, det enda som är jobbigt är när man kommer upp i farter över 160 som vinden börjar rycka i hjälm och överkropp.
 

The-Jesterhead

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -2012
Har en z750 själv o 2 av mina polare är z800 :)
Och igentligen är det inte så värst stor skillnad mellan hojarna mest designen :)
Här i skåne är dem rätt vanliga redan tyvärr :p
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Sebhell: Z750 är en jättefin cykel, och håller helt med dig angående vinden, h-vete vad det blåser, jag har problem över 120 för att inte tala om över 140. Blåser rejält ^^

Jesterhead: Nej jättestor skillnad är det inte. Är mest designen som du säger och lite småjusteringar i ett tiotal detaljer.

Zpophy: Jasså?! Jag hämtade ut min cykel idag från min första service ironiskt nog ^^
 

Zpophy

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
2013, Kawasaki Z800
Man vänjer sig med vinden :) nacken blir starkare i det känns mindre sen ;)
 

Remy

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Falköping
Hoj
Kawasaki Z800
Plockade ut min i april. Kört 400mil nu och är fortfarande riktigt nöjd! Äter bakdäck av att åka bakhjul men vilken hoj gör inte det:)

Svart/vit
 

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Plockade ut min i april. Kört 400mil nu och är fortfarande riktigt nöjd! Äter bakdäck av att åka bakhjul men vilken hoj gör inte det:)

Svart/vit

Jag har provat att gasa upp den på bakhjulet 3-4 ggr ensam på manöverbanan en kväll. lyckades/vågade aldrig.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Såg en parkerad svart Z800 vid Hjälmare docka häromdagen, såg dock inte ägaren till den... De verkar dyka upp lite varstans.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Du är nog ensam, de flesta har vett nog o köpa en rolig cykel istälet :)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Testade literversionen från 05 tror jag för ett tag sen. väldigt len och mjuk motor, kändes nästan lite elhybrid i kraftöverföringen, men samtidigt väldigt slät och annonym. Mitt största problem var dock styrningen. den känndes alldeles för nervös och "för" lättsvängd, inte det minsta stabil i låg/medelfart. jag föredrar också att ha någon sorts ruta att gömma sig bakom, behöver inte va helkåpa.
Men som sagt. kändes välbyggd, kompakt och rätt liten för att va literhoj. Ser användning för den inne i stan, men då är 1000 överdrivet och onödigt. 6, 800 borde passa mkt bättre, därav relevansen för denna tråd :glömdet
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top