Jag skulle även vilja lagstadga fullständig godkänd utrustning vid framfart av mc!
Låt motargumenten hagla!
Oavsett vad man tycker i frågan om vad mc-förare bör ha på sig måste man tänka på att det är en lag.
Det är viktigt att lagar efterföljs, annars faller hela konceptet och förtroendet urholkas även för andra viktiga lagar. (Personligen gillar jag idén, då det kanske skulle lugna media och sänka premier).
I praktiken har polisen ingen möjlighet att stoppa varenda motorcyklist för att kontrollera att han eller hon har på sig godkända stövlar, godkända handskar eller ett ställ i ett säkert material. Av den anledningen skulle det bli en fullständigt tandlös lag.
Om jag kör runt i regnställ, ska jag bli stoppad av polisen, så de kan undersöka att jag har ett godkänt ställ på mig under?
Vet du om all din utrustning är godkänd? Jag är inte säker på att alla mina handskar är godkända, även om jag varit noga med materialval och vilka skydd som sitter i.
Som du förstår är det en praktisk omöjlighet, vad man möjligen kan göra är att illegalisera att personer åker runt i shorts och tshirt.
Alternativt så kan man så klart ge polisen möjlighet att göra flygande kontroller, precis som med säkerhetsbälte. Där de får möjlighet att bötfälla någon som kör runt utan ordentliga skydd. Men samtidigt lär även detta bli jobbigt om någon kommer farandes i skyddsväst, kevlarjeans och mc-sneakers. Ska personen ta av sig jeansen på plats så polisen kan undersöka att de faktiskt innehåller kevlar?