Fler som rullar genom kurvorna?

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Såg GP loppet idag oc förundrades över att Rossi verkar rulla med kopplingen indragen genom en stor del av kurvan. Själv ser jag till att ha gjort klart med bromsning och koppling innan jag kommer in i kurvan och se till att ha lätt acc genom istället för retartion.

Någon annan, eller gör alla så??

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
De där killarna har väl inte tid att göra allt klart innan kurvan utan fortsätter bromsa så det står härliga till ända tills de nästan ligger ner... sen är det full smätt på gasen igen. Eller? En teori, eller så har jag läst det nånstans... :confused:

Jag gör nog som du dock.

Fick förklarat att motardförarna nitar med frambromsen, spettar ner ett par växlar och möter med dragläget, fortfarande med full frambroms, för att bakhjulet ska glida ut i sladd. Sen i kurvan går de på med gas och fortsätter sladda ut ur kurvan. Jag skulle nog själv ha vissa svårigheter att dosera kopplingen samtidigt som jag nitar frambromsen in i en kurva... :Bugar Men jag får väl börja öva... påminner iofs om gruskörning men då använder jag bakbromsen för att sladda in i kurvan.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Kan nog vara som du säger att de möter upp med koppligen för att få ut bakändan en aning...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Blade skrev:
Kan nog vara som du säger att de möter upp med koppligen för att få ut bakändan en aning...

Dom slirar inte med kopplingen i onödan, deras koppling hade varit totalt slut efter ett par varv (dom har nämligen slirkoppling). En MotoGP Hoj´s Koppling klarar max 4 starter. Och givetvis byter dom efter varje race & eventuellt träning.

Det är bara 250 & 125:a som möter upp med koppling.

Mvh//ZS

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...