Flera operativsystem

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tänkte ha Linux och Win2k på samma dator. Är det nån som har nått tips på nått bra program för att kunna välja mellan dom två vid startup?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
EBS skrev:
Tänkte ha Linux och Win2k på samma dator. Är det nån som har nått tips på nått bra program för att kunna välja mellan dom två vid startup?

hmm.. det funkar med linux automatic liksom
bootmanager

Om du intstallerar windows först sen linux så får man välja när man installerar linux om du har andra op. system
simple as that!

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
De flesta linuxdistributioner har en bootmanager med sig, för att kunna samköras med windows eller annat system.

LILO var vanligast förr, idag bör man välja GRUB, som är betydligt mer flexibelt och mycket mindre strul med.

så gör som eus föreslog, windows först, linux sedan, så kommer det sannolikt att ordnas mer eller mindre automatiskt, i alla fall om du väljer någon "normal" distribution av linux.

Woland

Ale och grappa framför Bud och sake
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
På gång!
LasseB skrev:
Lite ot men MS har släppt sin egen version av Virtual PC, funkar klockrent om du vill testa och köra många olika operativsystem under W2000 och XP. Det blir en "egen" dator där du kan boota från cd eller diskett och lägga in valfritt operativsystem. http://www.microsoft.com/windowsxp/virtualpc/

Virtual PC är ok, men enligt mig fungerar VMWare bättre.

/W

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
LILO eller GRUB? men funkar inte så bra om du instalerar win2k sist. M$ har en förmåga att skita fullständigt i om du vill ha något annat än deras OS :/.

Annars finns det många gratis bootmanagerprogram, tror även Partition Magic 8 har någon sådan funktion.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
landen skrev:
LILO eller GRUB? men funkar inte så bra om du instalerar win2k sist. M$ har en förmåga att skita fullständigt i om du vill ha något annat än deras OS :/.

Annars finns det många gratis bootmanagerprogram, tror även Partition Magic 8 har någon sådan funktion.
W2K lägger till ett val vid bootning om du har ett annat operativ. Jag får välja mellan 98 och 2000 när jag startar. Det krävs dock att 2000 installeras sist.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Nr:18 skrev:
W2K lägger till ett val vid bootning om du har ett annat operativ. Jag får välja mellan 98 och 2000 när jag startar. Det krävs dock att 2000 installeras sist.

Det fungerar bara om system 2 är ett windowsoperativ.
Men det går utmärkt att använda bootmenyn i w2k eller xp för att starta även linux. Men det är lite jobbigare att ställa in, så enklast är att installera linux sist. Då brukar det ordna sig mer eller mindre automagiskt.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Nr:18 skrev:

Jo när det handlar om M$ egna OS så tar dom ju hänsyn men pröva att instalera wink2 när du har en Linuxdist redan.

Gör man däremot tvärt om så tar dom flesta Linuxdistarna hänsyn till M$ och lägger till GRUB eller LILO för att välja i booten.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nu sitter man med Linux Mandrake 8 på datorn då. Hur gör man nu för att installera program här? Måste ha Opera. Jag e lite grön när det gäller Linux.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM