Flimrande oljelampa?

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Hej!
Var ute och övningskörde med hojen idag, blev en sträcka på ca 30 mil.
Efter ca 17 mil var vi tvugna och tanka så det gjordes. Det skumma kommer här ,jag tror det blev efter tankningen. Oljelampan flimrar ibland (ofta) om jag vrider hårt på gasen, gasar med motstånd (t.ex. uppförsbacke), och aven ibland när jag ligger på jämn gas vid lite högra varv. Olje tanken är nästan halvfull och jag tycker att cykeln går som den gjort tidigare. :confused:

Lite svårt att njuta av körningen när lampan ligger och flimrar nästan för jämnan :mad: .

Någon som har erfarenhet av detta syndromet på RS 125? Den är strypt om det skulle vara till hjälp. :rolleyes: .

Taksam för all hjälp jag kan få MVH// Erik S.
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Är ju 2takt så jättefarligt är det inte om lampan blinkar då och då. Iaf inte lika farligt som på 4 takt. Men kolla så att du har olja. Låter som att det skulle kunna vara någon kortslutning. Att när du gasar mycket så får batteriet stor spänning och generatorn generar mycket. Så ligger den och kortsluter hela tiden men får inte tillräckligt förrän du gasar mycket? :va
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
hahahaha förlåt men jag kan inte hjälpa att skratta, sjukt komiskt :tummenupp

Det är inget fel med din hoj, stör det dig så fyll på lite olja (agips)

Och anledningen är väldigt enkel, när du kör framåt förflyttas oljan, samma sak vid backar,inbromsningar och nedförsbackar, alltså sitter där en mätare någonstans i tanken och när du gasar eller bromsar in så är inte oljan på där längre, o då tänds den (flimrar) :)

en 2-taktare har ingen "oljelampa" (om den lyser på 4-takt är något allvarligt fel) som på 4-taktaren, utan vi har den som en mätare typ, när den lyser är det dags att fylla på med 2-takts olja

Ta ett halv glas vatten och svinga med det så ser du vad ja menar,
 
Last edited:

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
hahahaha förlåt men jag kan inte hjälpa att skratta, sjukt komiskt :tummenupp

Det är inget fel med din hoj, stör det dig så fyll på lite olja (agips)

Och anledningen är väldigt enkel, när du kör framåt förflyttas oljan, samma sak vid backar,inbromsningar och nedförsbackar, alltså sitter där en mätare någonstans i tanken och när du gasar eller bromsar in så är inte oljan på där längre, o då tänds den (flimrar) :)

en 2-taktare har ingen "oljelampa" (om den lyser på 4-takt är något allvarligt fel) som på 4-taktaren, utan vi har den som en mätare typ, när den lyser är det dags att fylla på med 2-takts olja

Ta ett halv glas vatten och svinga med det så ser du vad ja menar,

Hahahaha tänk så simpelt det kan vara. Jag tänkte lite mer komplicerat :D
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Sitter som en nivågivare i oljetanken, skvalpar det så börjar lampan blinka, finns två lösningar, fyll på olja eller ryck nivågivaren, så slutar det blinka :tummenupp
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hammare och spiiiiiiiiiiiiik! :yoparty

Nä men fifan va komiskt detta forum är :D
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Haha får ursäkta för denna extremt korkade tråd xD kom själv på hur otroligt korkad jag är när jag hade skrivit tråden,gick ut för att undersöka o kolla på en gång givaren som var precis i kant med oljenivån :tungan

Anledningen till att jag startade tråden var nog att jag tyckte bestämt att tanken var nästan halvfull och att jag aldrig såg lampan blinka vid inbromsningar utan bara gaspådrag. :näsblod

känner mig sådär halvdum efter att ha legat o snålkört som fan i 15 mil :rolleyes:

Aja man får väll ta o mecka ny användare här, för detta är ju inget man vill bli ihågkommen för :D


Edit: Ställer en halvdum följdfråga. frågan lyder: Jag kommer troligen inte köra på agip utan annan olja från ett lokalt ställe som enbart säljer oljor och ska veta vad dom grejar med. Är det jätte viktigt att tömma tanken innan jag häller på den nya oljan? Oljan som är i nu är blå ingen som vet vad det är för någon annars?
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
De 2 senaste gångerna jag köpte hoj så fyllde jag bara upp oljetanken, brydde mig inte om att tömma den innan.
Min Aprilia gick fint i 130 mil och min husky har rullat strax över 50 nu utan problem :tummenupp
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
vad som funkar funkar!

Men tänk på gocartens är inte tänkt att ha i hojen

nene, kanske inte, men jag kör ju ingen värstinghoj heller, ska kolla djupare på det hur motorn mår av det, tror nog att det är samma skit typ :tummenupp
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
no problemo, fullsyntetisk olja som inte ryker är en gudagåva :)

Vafan ska man då med tvåtaktare till om det inte ryker? :tungan

Meningen med tvåtakt är ketchupeffekt, högvarvigt, lukten och en jävlans massa blårök :yoparty

Min lägger ett riktigt schysst moln när jag drar på efter lite fiskörning :Bugar
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top