flisor i olja?

danie_l

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
kristianstad
Hoj
husaberg 650
Hejsan alla :) ny här har presis köpt min första motard.. husaberg-04
Jag har tunna flisor,, (fjäll) i oljan magneten var alldeles full. vet någon vad detta kan vara?
Tycker han låter väldigt högt ifrån motorn också!
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tunna löv (flisor) kommer ifrån växellådsdreven. Helt normalt men det såklart. Vilka mängder snackar vi om?
 

danie_l

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
kristianstad
Hoj
husaberg 650
olja

magneten hade ca 7mm runt om sig o så kom det lite ur oljan också..
Sen låter den högt ur motorn också,, även om jag inte har en väel i
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
danie_l skrev:
2279473 magneten hade ca 7mm runt om sig o så kom det lite ur oljan också..
Sen låter den högt ur motorn också,, även om jag inte har en väel i
Hur många timmar har hojen gått? Förslitningar i början är bara normalt men mycket spån är aldrig bra. Hur såg det ut senaste oljebytet?
 

danie_l

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
kristianstad
Hoj
husaberg 650
Har presis köpt.. (totalt vad jag har kört)) kört 6 h sen föra oljebytet, o då var det förra ägaren som byte. den har gått 60 h
 

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Polaren som oxå har en -04 hade samma problem. Lite för mycket metallflisor och lite för mycket skrammel ur motorn. Det visade sej att det var för tjockt gods i motorblocket så att kamkjedjan tog i. Kamkedjan hade grävt ett 2mm djupt spår i blocket.
Han tog då fram filen och fila till lite så att kamkjedjan löpte fritt. Sen slutade det att sammlas metallspån.
Kanske inte det felet på din hoj men kan vara värt att kolla upp.

Btw. Det heter motard.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Annars är fint metallspån harmlöst. Det blir så från motorerna. Men byta olja regelbundet så lär du dig vad "normalt" är. Känn på metall spånet så inga större bitar gömmer sig & syna även den urtappade oljan.
Minsta spår av skimrande silver i oljan tyder få att lagar är på väg att ge sig dessutom.
 

danie_l

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
kristianstad
Hoj
husaberg 650
jaha,, ramlagret hade gått åt skogen, drog med sig 1st kolv sammt nytt foder. kalaset slutade på 8 laxar.men vilken skilnad det är! tyckte den gick bra innan :) jea
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
danie_l skrev:
2312469 jaha,, ramlagret hade gått åt skogen, drog med sig 1st kolv sammt nytt foder. kalaset slutade på 8 laxar.men vilken skilnad det är! tyckte den gick bra innan :) jea
Aj aj.. inte bytts i tid? :(
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Detta är inte riktat till någon särskild. Men vill ändå dela med mig av lite erfarenhet.

Det är viktigt att lyssna på sin motor så att man upptäcker förslitningar i tid. Jag tyckte att det var ett nytt ljud i motorn på min Husa nu i Fredags. Först intalar man sig själv att det alltid har låtit så, men efter några minuter till så inser man att det inte är så. Skulle ju haft den hojjen på tjej-dagen nu i lördags, men det fick bli en fin liten lånehoj.

I detta fall så visade det sig vara vevstakslagret som hade börjat släppa ifrån sig material. Nu var det iof bara att byta det. Stake, lager och tapp. Om man fortsätter köra så brukar det få väldigt dyra följder.

Sensmoralen blir: Lyssna på din motor om den vill tala om något för dig. Det är oftast något viktigt. Men det förutsätter att man har haft hojjen en stund så man vet hur den brukar låta.

Nu ska jag sätta ihop min motor, träna i Linköping i morgon.
 

Husaberg 650

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
OLOFSTRÖM
Hoj
Husaberg 650 sm/end - 06
danie_l skrev:
2279411 Hejsan alla :) ny här har presis köpt min första motard.. husaberg-04
Jag har tunna flisor,, (fjäll) i oljan magneten var alldeles full. vet någon vad detta kan vara?
Tycker han låter väldigt högt ifrån motorn också!

de kan bero på olje val också!!!

själv då jag byter olja så har jag i stort sätt inga flisor alls, mer än ytterst små små i storlek och du kan räkna dom så lite flisor har jag och de är från växellådan och helt normalt

men har du hela magneten full bör du kolla upp de och även byta till en annan olja typ Motorex 10/50 eller putoline 10/50 de är dom jag kör med och är super höjd
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top