Flottörhöjd Rs 34? & "Bromsslangs fördelare fram"

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
*Justerade in flotörhöjden på mina Rs 34:eek:r, Dom låg väldigt nära 13 mm så jag justerade alla efter det, såg helt OK ut, flotören ligger rätt jämnt å fint.

Men läste nu i Mikuni manualen att det ska vara 17 mm, rätt stor skillnad...

Tror ni att det även gäller 34:eek:rna? Manualen är nog för 36-38 mm skulle jag tro...





*Sen tänkte jag även fråga vad som händer om man tar bort "bromsslangs fördelaren" fram. Alltså vad är funktionen förutom att fördela slangarna?

Sitter väl ingen backventil eller någon slags kolv i den som ska aggera som nåt säkerhetsfjant om en slang går sönder?

Om man sätter dit 2 långa slangar istället tänkte jag...
 

Bifogat

  • Mikuni34.JPG
    Mikuni34.JPG
    89.3 KB · Visningar: 179

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Röret mellan slangarna så att säga, som går över skärmen? Skulle där mot förmodan sitta något där, så lär det synas om du försöker kika igenom den. Äre fritt, så är det inget hokus-pokus
 

Dr.Bike

Guest
Hade en metallmall till det där, och måttet jag oxå minns är 17 mm.
Men innan du vet säkert, behåll 13, det betyder ju högre nivå = mindre risk att köra kopparna torra, om det nu visar sig vara rätt, och du väljer 17 felaktigt så är ju kopparna bara halvfulla, vilket som sagt är obra.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En tanke. Många feljusteringar har gjorts på VM & RS-gasare men felet har legat i att man inte tänkt på bensinkranen som inte fungerar 100% med vaccumöppningen med RS-gasarna. Sådant har kompenserats men höga flottörnivåer och stora munstycken istället för att stoppa dit en pingel eller ballofix-hempul.
Och flottörhöjd ÄR 17 mm +-1mm även på RS-34 (Sudco mikuni carb, part & tuning manual)
Tur man sparar gammal litteratur på antika saker :tummenupp

Sedan e frågan om du har en RS34-D31-K , RS34-D26-K eller RS34-D21-K brygga? Det är c/c måttena som är (70-80-70)=FZ600, (70-89-70)=FJ600/GPZ600R-old, (77-93-77)=Sucka/Kawa 900/1000/1100.:confused:
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Sedan e frågan om du har en RS34-D31-K , RS34-D26-K eller RS34-D21-K brygga? Det är c/c måttena som är (70-80-70)=FZ600, (70-89-70)=FJ600/GPZ600R-old, (77-93-77)=Sucka/Kawa 900/1000/1100.:confused:

Å vad faan är det för bögerier du sitter å skrävlar om? Försöker du framstå som nån proffessor i Mikuni RS? :huvet Spelar det någom roll vad han har för någont CC-mått? HALLÅ!:rolleyes:

Ballallan har rätt, det skall vara 17 mm +- 1mm, resten av det han skriver kan du skita i.

OM intresse finns så kan ni få alla "kit-number" om ni PM:ar, RS34-D26-K eller RS36-D3-K eller Rs.... osv.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
En tanke. Många feljusteringar har gjorts på VM & RS-gasare men felet har legat i att man inte tänkt på bensinkranen som inte fungerar 100% med vaccumöppningen med RS-gasarna. Sådant har kompenserats men höga flottörnivåer och stora munstycken istället för att stoppa dit en pingel eller ballofix-hempul.
Och flottörhöjd ÄR 17 mm +-1mm även på RS-34 (Sudco mikuni carb, part & tuning manual)
Tur man sparar gammal litteratur på antika saker :tummenupp

Sedan e frågan om du har en RS34-D31-K , RS34-D26-K eller RS34-D21-K brygga? Det är c/c måttena som är (70-80-70)=FZ600, (70-89-70)=FJ600/GPZ600R-old, (77-93-77)=Sucka/Kawa 900/1000/1100.:confused:

Okej!

Men jag kommer ju inte använda någon vakuum soppa kran så det lär inte spela nån roll? Men visst finns det ju risk att org. kranen stryper flödet lite. Kan fundera på att göra hemmapull, men vi får se.

Vet inte vilken förgasare jag har, kan jag ju mäta mig till dock. Men det spelar ingen roll va, är väl samma förgasare fast bara med olika c-c avstånd???

Å vad faan är det för bögerier du sitter å skrävlar om? Försöker du framstå som nån proffessor i Mikuni RS? :huvet Spelar det någom roll vad han har för någont CC-mått? HALLÅ!:rolleyes:

Ballallan har rätt, det skall vara 17 mm +- 1mm, resten av det han skriver kan du skita i.

OM intresse finns så kan ni få alla "kit-number" om ni PM:ar, RS34-D26-K eller RS36-D3-K eller Rs.... osv.

Kit nummer? Reservdelsnummer eller vad menar du?

Har hittat en manual på motospeeds hemsida med art. nr. Tänkte köpa lite reservdelar via dom, eller finns det kanske nån billigare / bättre?
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Å vad faan är det för bögerier du sitter å skrävlar om? Försöker du framstå som nån proffessor i Mikuni RS? :huvet Spelar det någom roll vad han har för någont CC-mått? HALLÅ!:rolleyes:

Ballallan har rätt, det skall vara 17 mm +- 1mm, resten av det han skriver kan du skita i.

OM intresse finns så kan ni få alla "kit-number" om ni PM:ar, RS34-D26-K eller RS36-D3-K eller Rs.... osv.



De verkar som bögen-du är professor i RS, så får du väll vara de :arsele

Du påstår i meningarna ovan att det inte spelar någon roll vilket c/c avstånd det är väll av en jävla betydelse beroende på va dom är gjorda för å om den ska sitta på nån maskin som inte har rätt c/c...

Och så påstår du eftersom han ska skita i allt annat jag skriver att de går bra att köra med org. vaccum-kran. Då är du ett rejält jävla pannben utan innehåll.

Jag har sett endel RS-gasare sedan 80-talet där självutnämda experter till idioter meckat å dragit sönder blandskruvar, knäckt flottörhållarben, kört med org. vaccumkranar, försökt sälja bryggor med bakelitrottlar till ovetande nybörjare i väntan på att dom ska spricka å flyga in i moroten, varit experter på att ställa in acc-pumpen så de sprutar soppa på trotteln istället för in i insuget.
Så frågan är vem av dom uppräknade tillhör du?
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
OM dom inte föggarna har vandrat mellan en massa olika ägare så ska innehållet i 34:eek:rna vara samma som 36:eek:rna med bestyckning.
c/c var som info va som finns, du skrev inte till va för maskin dom ska sitta på därav infon du fick. Är de typ inte nån av dom uppräknade som kanske du får lov att fixa ny axel å konsoler.

Va ska dom sitta på?


Okej!

Men jag kommer ju inte använda någon vakuum soppa kran så det lär inte spela nån roll? Men visst finns det ju risk att org. kranen stryper flödet lite. Kan fundera på att göra hemmapull, men vi får se.

Vet inte vilken förgasare jag har, kan jag ju mäta mig till dock. Men det spelar ingen roll va, är väl samma förgasare fast bara med olika c-c avstånd???
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hej!

Nja, vet inte var gasarna kommer ifrån men har för mig att säljaren babbllade om gsx 750.

Gasarna ska sitta på en cb 900, så ingenting verkar passa. Ny axel har jag redan, 10 mm alu. Så blir nya slangar..nya längre T-kors, får göra egna tror jag? Sen ändra om chocke axeln.

Sen sist men inte minst får jag svarva några distanshylsor så dom passar i insugen, måste flyttas ut också för dom slår i toppen...:huvet

Så 70 timmar senare passar dom.. =)

Bestyckningen är

#130 main
#32,5 pilot
#6DP2 needle
#clip pos. 4 th.

Min motor är ju måttligt genomgången med bigbore / high comp o.sv portad någorlunda, avgas, trattar o.sv men vore ju kul att ha en grundbestyckning så man kan torrgasa lite iaf, vad tror ni?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Kanske en dum fråga, men nödvändig. Är de dära 34mm mätta invändig diameter där man trycker på föggarna mot insugsgummina? (Är det lövtunnt med material där OM det är där måttet är mätt?) Eller där man trycker på trattarna?

Jag kollade din cafe-racertråd. Och det är mycket troligt som andra misstänker att det dära är gamla föggar från GSXR 750 85-86. Och då är de en VM29SS brygga inte RS. VM29SS har inte de stora gängade "koppen" under för att snabbt kunna byta huvudmunstycken, dom saknar de stora blandskruvarna fram/undertill m.m.
Jag känner igen bestyckningen med så stora pilot-jets och nålen ligger långt från RS-seriens.
Jag känner dom som testat dessa föggar på gammel GSX 1100 82-87:eek:r med blandat resultat beroende hur intresserade dom var att leta rätt bestyckning. Men det var så länge sedan.
Det borde finnas nån här inne som kört med liknande uppsättning som kan berätta om hur å om dom bestyckat sina maskiner.
Men du kan testa direkt med nuvarande bestyckning å si hur den låter.

Jävla kul projekt du håller på med :tummenupp

OBS!!! Flottörmåttet måste verkligen kollas! Det går inte att köra efter RS-manualen hära, ja ska se om jag har gammel-gixxermanualen för VM29SS kvar så kan ja återkomma.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Sjysst att du engagerar dig!

Såg i manualen att det finns 2 olika flotörkoppar. Så jämför jag delarna (och den andra flotörkoppen) är min identisk med sprängskissen.

Måttet är mätt invädigt "borr" mått. Anslutningsdiameter mot insugsgummina är 40 mm.

Eller ja, ska man vara noggrann verkar ju borret vara runt 33,6 nånstans...Lite skumt?

Mjo, får nästan chansa på bestyckningen och se hur det ter sig....

Jag avvaktar lite med flotörhöjden, men tror nog att 17 mm kan vara OK iaf, frågan är ju vem som justerat om tidigare då bara, för dom låg väldigt "exakt" på 13 mm 3 av 4 fjuckar.

Länk till manualen:

http://www.motospeed.se/files/pdf/MIKUNI_RS_Parts_Tuning.pdf



Kanske en dum fråga, men nödvändig. Är de dära 34mm mätta invändig diameter där man trycker på föggarna mot insugsgummina? (Är det lövtunnt med material där OM det är där måttet är mätt?) Eller där man trycker på trattarna?

Jag kollade din cafe-racertråd. Och det är mycket troligt som andra misstänker att det dära är gamla föggar från GSXR 750 85-86. Och då är de en VM29SS brygga inte RS. VM29SS har inte de stora gängade "koppen" under för att snabbt kunna byta huvudmunstycken, dom saknar de stora blandskruvarna fram/undertill m.m.
Jag känner igen bestyckningen med så stora pilot-jets och nålen ligger långt från RS-seriens.
Jag känner dom som testat dessa föggar på gammel GSX 1100 82-87:eek:r med blandat resultat beroende hur intresserade dom var att leta rätt bestyckning. Men det var så länge sedan.
Det borde finnas nån här inne som kört med liknande uppsättning som kan berätta om hur å om dom bestyckat sina maskiner.
Men du kan testa direkt med nuvarande bestyckning å si hur den låter.

Jävla kul projekt du håller på med :tummenupp

OBS!!! Flottörmåttet måste verkligen kollas! Det går inte att köra efter RS-manualen hära, ja ska se om jag har gammel-gixxermanualen för VM29SS kvar så kan ja återkomma.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Då ska vi se hur detta vart....:va
 

Bifogat

  • Kopia av 02.jpg
    Kopia av 02.jpg
    161.4 KB · Visningar: 132

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
:näsblod :näsblod
Sååååå, ska vi se mera :va

Hoppas texten är läsbar på bilderna nu...:confused:
 

Bifogat

  • Kopia av 01.jpg
    Kopia av 01.jpg
    210.5 KB · Visningar: 150
  • Kopia (2) av 02.jpg
    Kopia (2) av 02.jpg
    195 KB · Visningar: 114
  • Kopia av 03.jpg
    Kopia av 03.jpg
    197.1 KB · Visningar: 160
  • Kopia av 04.jpg
    Kopia av 04.jpg
    206.1 KB · Visningar: 122
  • Kopia av 05.jpg
    Kopia av 05.jpg
    193.6 KB · Visningar: 193
  • Kopia av 06.jpg
    Kopia av 06.jpg
    206.6 KB · Visningar: 115

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Sjysst att du engagerar dig!

Såg i manualen att det finns 2 olika flotörkoppar. Så jämför jag delarna (och den andra flotörkoppen) är min identisk med sprängskissen.

Måttet är mätt invädigt "borr" mått. Anslutningsdiameter mot insugsgummina är 40 mm.

Eller ja, ska man vara noggrann verkar ju borret vara runt 33,6 nånstans...Lite skumt?

Mjo, får nästan chansa på bestyckningen och se hur det ter sig....

Jag avvaktar lite med flotörhöjden, men tror nog att 17 mm kan vara OK iaf, frågan är ju vem som justerat om tidigare då bara, för dom låg väldigt "exakt" på 13 mm 3 av 4 fjuckar.

Länk till manualen:

http://www.motospeed.se/files/pdf/MIKUNI_RS_Parts_Tuning.pdf

Jag gissar med 95% sannolikhet att de e borrade vm29:eek:r. Och då har dom tagit opp så mycket diameter dom vågat(samma brukade MotoSpeed göra med Smoothbore 33:eek:r till 34,x-mm off-center efter förstörande provning i början :D ) Och de blir en skum diameter ibland då man borrar/brotschar upp en std-brygga.

Och flottörhöjden så ser du att det ligger enl. specen på 14,2 +-1mm. Så dina ligger ju inom tolerans.

Så jag tror du kan prova med den bestyckning du har rakt av.

Skillnaden på R750 & din CB är att R:n är en högvarvig geting (varvräknaren började på 3000rpm typ :D ) och CB mera cubik å lågvarvig vilket kan påverka bestyckningar en aning.

He-he, du håller på med liknade motorprojekt jag kalkylerade på 1985. Så de e klart intressant :tummenupp

Och de jag identifierade då var att trim på CB750/900/1100 Var "Ontario Moto tech" bäst på. Och de ska finnas lite importerat av Aggelands motorimport en gång i tiden.
Jag har "porr" inscannat på pdf. för den som vill dräggla efter lite nostalgi
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
De kommer mera när jag scannat in resten av sidorna om föggarna :yoparty

Jag passar på och tackar för detta jag oxå.:tummenupp :yoparty
Väntar med iver på resten av sidorna.


<micke> om du behöver hjälp med att avgöra vilken typ av förgasare det är så kan du höra av dig. Vi verkar ju bo i samma socken.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Köpte grejorna på E-bay i England, men kan ju lika väl vara borrade av nån där borta...

Men det ser verkligen fabriksgjort ut, inga kanter eller nånting, men ja. Ska studera bilderna lite närmare och mäta borret exakt så får vi se!

Frågan är ju, jag ska köpa lite reservdelar, packningar, blandskruv o.sv bör ju passa även om jag köper med art. nr från rs 34? Delarna ser ju identiska ut...

Jag gissar med 95% sannolikhet att de e borrade vm29:eek:r. Och då har dom tagit opp så mycket diameter dom vågat(samma brukade MotoSpeed göra med Smoothbore 33:eek:r till 34,x-mm off-center efter förstörande provning i början :D ) Och de blir en skum diameter ibland då man borrar/brotschar upp en std-brygga.

Och flottörhöjden så ser du att det ligger enl. specen på 14,2 +-1mm. Så dina ligger ju inom tolerans.

Så jag tror du kan prova med den bestyckning du har rakt av.

Skillnaden på R750 & din CB är att R:n är en högvarvig geting (varvräknaren började på 3000rpm typ :D ) och CB mera cubik å lågvarvig vilket kan påverka bestyckningar en aning.

He-he, du håller på med liknade motorprojekt jag kalkylerade på 1985. Så de e klart intressant :tummenupp

Och de jag identifierade då var att trim på CB750/900/1100 Var "Ontario Moto tech" bäst på. Och de ska finnas lite importerat av Aggelands motorimport en gång i tiden.
Jag har "porr" inscannat på pdf. för den som vill dräggla efter lite nostalgi
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har precis läst igenom din byggtråd. Det blir :tuttar
Motorn har du fått ett härligt skick på.
Förgasarna ser onekligen ut som en orginalbrygga till 750R -85.
RS förgasarna har inte den där "knicken" vid flottörhusen.

Keep up the good work :tummenupp
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Köpte grejorna på E-bay i England, men kan ju lika väl vara borrade av nån där borta...

Men det ser verkligen fabriksgjort ut, inga kanter eller nånting, men ja. Ska studera bilderna lite närmare och mäta borret exakt så får vi se!

Frågan är ju, jag ska köpa lite reservdelar, packningar, blandskruv o.sv bör ju passa även om jag köper med art. nr från rs 34? Delarna ser ju identiska ut...

En liten brasklapp om dom kommer utifrån stora vida världen e att de kan ju finnas nån obskur variant av VM-xx-SS serien som har större borr. Men i svedala kom bara R-750 85-86 med 29:eek:r.
En brasklapp till är om det finns någon RS-serie definierad förutom dom här trim-gasarna. Så då jag refererar till RS så är det endast trim-föggarna.

Men med bra stor säkerhet så passar INTE RS-packningar, ja har studerat bilderna du har på cafe-tråden. Och De är helt olika flottörkoppar, på bilden där dom står på nosen å trattarna ligger löst ovanpå ser man att kopparna saknar den cylindriska del där på fögg nr.2 ligger en acc-pump-kolv i. Samt att bottenpluggen saknas för snabba byten av huvudmunstycket. Och på fögg-huset framtill under ska de finnas ett litet hål där man ska se ett spår för en flat-mejsel där man justerar bränsleblandningen. På RS är det en stoooor utstickande pes man kan vrida utan verktyg. Och snett framifrån neråt sitter blind-pluggarna för anslutning av synk-klockor, På RS sitter dessa oppåt tätade med gummi-pluppar. d.v.s det är absolut INTE samma förgasarhus på en RS som du har på bilderna.

Studera dom mailade bilderna mot dom som finns i mikuni-manualen å jämför med dom föggar du har så ser du nog vad som e mest sannolikt.

:tungan
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top