Flottörhöjd Rs 34? & "Bromsslangs fördelare fram"

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har precis läst igenom din byggtråd. Det blir :tuttar
Motorn har du fått ett härligt skick på.
Förgasarna ser onekligen ut som en orginalbrygga till 750R -85.
RS förgasarna har inte den där "knicken" vid flottörhusen.

Keep up the good work :tummenupp

Jo, kan ju vara nåt! Ska jag beställa tätningar vore det ju bra att veta exakt vad man har för gasare. Eller jämföra tätningarna med nån annan som har en Rs gasare liggandes...

Frågan är ju då, var får jag tag i tätningar och reservdelar till en Vm 29?

Ja men vafan, kom förbi garaget nån gång och kika lite, får du se på bygget också om du vill. Är ju intressant med blandnål o.sv om du kanske känner igen från en Rs.

Kan ta nån close-up bild å lägga upp får du också kika "fortpelle"!

Tack för energin förresten!
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Om vi kommer fram till att de e en VM-xx-SS brygga så har/hade touringbutiken en rep-sats 69-0318. Gissar att fler handlare har denna sats. Men som sagt ja har sett fel på saker som påståtts vara till olika årsmodeller, så det gäller å dubbelkolla...

Å ja hittade även reservdels-fisher på fanskapet R-750 -85 :D Så om så önskas kan ja försöka få ner de i data-form :yoparty :gnissla :huvet
 
Last edited:

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Om man skriker tillräckligt högt hittar man gamla godingar i sin egen dator, trodde dessa var borta för alltid
Kommer ifrån Suzuki manualen, är iofs inte bättre än FortPelles bilder men det är kanske skoj eller nyttigt med orginal arteikelnummer (tror varjefall att det ska vara det)

EDIT: du menar dom häringa :D
 

Bifogat

  • 750cc%20(GSXR750%20GR75A%201985-1987)-13 (kopia).jpg
    750cc%20(GSXR750%20GR75A%201985-1987)-13 (kopia).jpg
    151 KB · Visningar: 586
  • 750cc%20(GSXR750%20GR75A%201985-1987)-14 (kopia).jpg
    750cc%20(GSXR750%20GR75A%201985-1987)-14 (kopia).jpg
    160.6 KB · Visningar: 82

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Och så påstår du eftersom han ska skita i allt annat jag skriver att de går bra att köra med org. vaccum-kran. Då är du ett rejält jävla pannben utan innehåll.

Så frågan är vem av dom uppräknade tillhör du?

Jaha! Då har jag väl fel då! Men jag körde helt utan problem med orginal vaccumkran i 3 år. Lastade ur 141 på bakan med RS36:eek:r på min gammelgixxer 1100 -91:a. Men jag hade, enligt dig, svåra problem tydligen. Klantigt av mig att aldrig märka det! Men så fick jag ju det idiotitipset (att man kunde åka på orginalkran) av en stooor lurendrejare som aldrig har sett en RS förut, Ronny på NC Racing. Ja, han är väl helt blåst han med...

puss

Vet inte vilken förgasare jag har, kan jag ju mäta mig till dock. Men det spelar ingen roll va, är väl samma förgasare fast bara med olika c-c avstånd???



Har hittat en manual på motospeeds hemsida med art. nr. Tänkte köpa lite reservdelar via dom, eller finns det kanske nån billigare / bättre?

Jodå, du mäter bara diametern på insugssidan. Sen så måste du kolla vad du har för bestyckning om du inte vet det, beggat så kan det vara bytt många gånger.

Jag köpte av Motospeed, men var tvungen att köpa från ett av deras ombud (MC Hörnan i mitt fall). förhållandevis billiga men några dagars leveranstid.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Some more pics!

Den ser verkligen oborrad ut, men annars har du rätt i allt du säger! Vm 34???????????

"27A 01" står det på ena sidan av förg. huset och "E5 6 2"

Kolla min byggtråd för senaste med insugsadaptrar för att få skiten att passa, hur hade ni gjort???
 

Bifogat

  • IMG_1619.jpg
    IMG_1619.jpg
    57.4 KB · Visningar: 58
  • IMG_1618.jpg
    IMG_1618.jpg
    57.6 KB · Visningar: 97

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jaha! Då har jag väl fel då! Men jag körde helt utan problem med orginal vaccumkran i 3 år. Lastade ur 141 på bakan med RS36:eek:r på min gammelgixxer 1100 -91:a. Men jag hade, enligt dig, svåra problem tydligen. Klantigt av mig att aldrig märka det! Men så fick jag ju det idiotitipset (att man kunde åka på orginalkran) av en stooor lurendrejare som aldrig har sett en RS förut, Ronny på NC Racing. Ja, han är väl helt blåst han med...

puss

Om De e NCRacing som håller till ute på vishan mellan Enköping & Sala. Och har rullande bänk i laggårn å kör turbo-maskiner. Så försökte den göken sälja ett par RS-40:eek:r till mig å trots ja frågade 2ggr i telefon om de va alu-trottlar så skulle de vara de. Å när ja kom dit så var de likt förbannat bakelit-trottlar. Sååå kul av så kallade seriöst folk isåfall, å som e experter.

Visst fan kan du köra med org. kran om den byggs om för att inte använda vaccumet. För vaccum kan du glömma med RS-föggar så fort du lyfter dom. Och pri-läget ger inte heller tillräckligt, vilket endel påstår. Ta å kolla med speeden som hållit på bra mycket längre än många andra här inne.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Some more pics!

Den ser verkligen oborrad ut, men annars har du rätt i allt du säger! Vm 34???????????

"27A 01" står det på ena sidan av förg. huset och "E5 6 2"

Kolla min byggtråd för senaste med insugsadaptrar för att få skiten att passa, hur hade ni gjort???

:va Snillen spekulerar :D
De finns en variant som heter TM33-flatslide som skulle finnas som brygga... men de känns inte rätt typ hära.
Ja har själv haft en vm29ss-brygga och om ja inte minns helt fel så fanns de rejält med material för att borra opp dom. De skulle ju bli 2.5mm på radien... Å med finare brotschar så kan man inte alltid se om de e gjort på fabrik eller bättre maskinfirma.
Ja ska släpa ner fishläsaren från vinden å kolla om de kan ge något...
Återkommer.... Ölen e jävlit kall å god nu :D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Some more pics!

Den ser verkligen oborrad ut, men annars har du rätt i allt du säger! Vm 34???????????

"27A 01" står det på ena sidan av förg. huset och "E5 6 2"

Kolla min byggtråd för senaste med insugsadaptrar för att få skiten att passa, hur hade ni gjort???

Såååå, bända opp luckan till vinden, sträcka in händerna å lyfta ut "den gamle", ner för stegen å in i värmen å den kalla ölen.
Putsa av allt dam å stoppa in stickproppen i väggen med förhoppning att inte alla säkringar ska smälla :D
Å tjooosan som hopa fanskapet igång :D

Ja hittade 27A01, och det är modellnummer som Suzuki har och en massa delar som bla sitter på GSX-R750 85-86 har ändelsen 27A01. Och tex så heter en komplett fugge 13201-27A01 å nästa heter 13202 o.s.v.

Men bäst av allt i nuläge e att du kan jämföra med nån här inne som har ett par 29:eek:r å kollar hur mycke material de finns i "nosen" där du tog 2:a kortet.

Tror inte vi kommer så mycke längre nu, men de e kul med å kolla efter saker då man har lite dokumentation liggandes från 80-talet.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har en brygga av varje sort.
Skicka mig ett PM med ditt tele så kommer jag förbi.

Kanon, skickar Pm!

Övriga grabbar, tagga ner nu lite va, nu är vi lediga från jobbet i en massa dagar och kan trimma hur mycke vi vill..och dricka bärs!

Uppskattar hjälpen något enormt om jag inte sagt det.

Är ju som sagt en reservdelslista jag är ute efter med art. nr så jag kan beställa delar. Sen spelar det ju inte så stor roll vad bryggan heter egentligen!

Anledningen till jag tvekar ang. borrningen är just för att det är ju en kant på både ""in"" och ""ut"" i förgasaren som är gjuten yta på.

Alltså kaaaaanske den kan vara borrad från 33 till 34. Men aldrig från 29 -34.

I såna fall skulle 29:eek:rna inte se kloka ut oborrade.

Men jag å katana får titta lite närmare med luppen så får vi se... =)
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Nu ska vi se om nån vet.
Trodde jag hade VM29SS förgasare, men då stämmer inte det där med att det ska stå 27A01 på sidan, på mina står det, på vänster sida T6X1, och på höger sida T33D6B.
Enl. han som sålde förgasarna så hade dom suttit på en GSX750R -85 el. -86

>>Eric
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Om De e NCRacing som håller till ute på vishan mellan Enköping & Sala. Och har rullande bänk i laggårn å kör turbo-maskiner. Så försökte den göken sälja ett par RS-40:eek:r till mig å trots ja frågade 2ggr i telefon om de va alu-trottlar så skulle de vara de. Å när ja kom dit så var de likt förbannat bakelit-trottlar. Sååå kul av så kallade seriöst folk isåfall, å som e experter.

Visst fan kan du köra med org. kran om den byggs om för att inte använda vaccumet. För vaccum kan du glömma med RS-föggar så fort du lyfter dom. Och pri-läget ger inte heller tillräckligt, vilket endel påstår. Ta å kolla med speeden som hållit på bra mycket längre än många andra här inne.

Jag känner inte Ronny personligen, men det var den göken jag menade.Trist att läsa sånt som du skrev. En sån kille med sådan erferenhet tror man ju att man kan lita på.

Jag körde faktiskt med orginalkran, jag hade mera problem med att få förgasarna att sluta flöda över! Men det gick över efter att jag bytt alla O-ringar i förgasarna. Fö så köpte jag min brygga av Roos racing, inge vidare seriös den heller. 2 nålar av + alla O-ringar torrspruckna samt en massa skit i förgasarna.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nu ska vi se om nån vet.
Trodde jag hade VM29SS förgasare, men då stämmer inte det där med att det ska stå 27A01 på sidan, på mina står det, på vänster sida T6X1, och på höger sida T33D6B.
Enl. han som sålde förgasarna så hade dom suttit på en GSX750R -85 el. -86

>>Eric

Mja, skumt...Har kollat bilderna på packningssatsen till "Gsx750R" och dom ser ju vääääldigt lika ut, men det tycker ju jag även att Rs tätningar också gör. Får helt enkelt jämföra och så...

Vore ju nästan lättast om det skulle vara en ""suzuki"" brygga, för då kan jag beställa packningssatser på touringbutiken och blandskruv hos nån suka handlare...

Hmm, sitter acc pump fugge 1 & 3 om jag inte missminner mig. Sitter då en liten kolv nere i flotörhuset, men gör det kanske på "suzuki" förgasaren också?

Har kollat gsx-r bilderna lite närmare nu och ja, visst stämmer det rakt av! Är ju bara borret jag funderar på.

Måste egentligen vara enda hojen någonsin som levererats med "riktiga" förgasare någonsin? Jag menar dom verkar ju vara mer lr mindre ""identiska"" med Rs bryggorna fast lite mindre då, förstår inte varför inte dom andra märkena tog efter på R-modellerna? Hänger ju bara dyng vakuum förgasare annars på allt, även ur gixxern 1100 o.sv...



Sen till fråga 2 då!!!

Vad händer om jag sätter dit 2 långa bromsslangar fram istället för 3 korta? Funderar på att pressa upp ett gäng stålomspunna, blir ju både billigare, snyggare och bättre med 2 långa...??????

Kan vara kul för övrigt att veta funktionen på "fördelaren/ T-korset"!!!
 

Bifogat

  • 69-0318.jpg
    69-0318.jpg
    5.3 KB · Visningar: 450
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Sen till fråga 2 då!!!

Vad händer om jag sätter dit 2 långa bromsslangar fram istället för 3 korta? Funderar på att pressa upp ett gäng stålomspunna, blir ju både billigare, snyggare och bättre med 2 långa...??????

Kan vara kul för övrigt att veta funktionen på "fördelaren/ T-korset"!!!

Förgreningen är just bara det. En förgrening. ( iaf på gamla suzukis )
Använd två långa slangar istället du.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Sen till fråga 2 då!!!

Vad händer om jag sätter dit 2 långa bromsslangar fram istället för 3 korta? Funderar på att pressa upp ett gäng stålomspunna, blir ju både billigare, snyggare och bättre med 2 långa...??????

Kan vara kul för övrigt att veta funktionen på "fördelaren/ T-korset"!!!

Kolla för säkerhets skull med bilprovningen om de kan sätta sig på tvären. För att de inte ser org. ut typ eller att dom kan anse dragningen "farlig" om den gjorts oproffsigt.
För den slang som går från pumphandtaget ner till förgreningen som sitter skruvad i undre gaffelkronan å sedan ut till de två som går ner till oken och som samtidigt följer fjädringens ihoptryckning.
Funktionen men förgreningen kan nog variera, har sett att i vissa så sitter en hydraulisk givare för bromslyset i dessa, om den inte är en kontakt som sitter i pumpen. Kan finnas luftningspunker i fördelaren med.
Rent hydraulisk med utväxling ändras inte något, du flyttar bara opp förgreningen till pumpen.
Men ja tror att de går om de ser bra ut å man kan vrida styret till fulla utslag utan att slangarna fastnar i något å inte kommer åt framhjulet.

De skulle kunna gå att dra en lång slangjävel från pumpen ner till ena oket å ta en slang från de oket över till de andra (över hjulet vill säga, ingen genväg :D ), då har vi minimerat antal dragningar å antal meter slang. men då MÅSTE luftning göras på speciellt sätt så de inte blir en bubbla i övergångsslangen,.....
Näää, nu ska ja sluta yra :D :D :D :D

JÄVLAR! Nu e de bara en dag kvar av året, å den ska de drickas öl i slutet på å skjuta raketer på grannarna :D :D :D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag känner inte Ronny personligen, men det var den göken jag menade.Trist att läsa sånt som du skrev. En sån kille med sådan erferenhet tror man ju att man kan lita på.

Jag körde faktiskt med orginalkran, jag hade mera problem med att få förgasarna att sluta flöda över! Men det gick över efter att jag bytt alla O-ringar i förgasarna. Fö så köpte jag min brygga av Roos racing, inge vidare seriös den heller. 2 nålar av + alla O-ringar torrspruckna samt en massa skit i förgasarna.

Jag kollade 2st Keihin av den andre nämde herrn oxå. Ingen vacker syn med gängsabb i en av spigotarna (insug). Och märken av rörtång på 3st spigotar. Ena bryggan saknade fastsättningen för wirerarna och såg allmänt dåligt skötta ut. De e inge kul att köpa saker som kan kosta lika mycke eller mer än nya att få kördugliga. Men de var värt en resa på typ 50 mil så de inte kostat ett paket på posten med icke önskvärd vara, eller fungerande.

Å de e inte av jävelskap om att använda org.kran å vaccum på rs & smoothbore ja tar upp saken. Risken att köra är att leanar blandningen ut under typ mycke fullgaskörningar å att hålla mackan länge att de bränner ventiler eller annat som kan bli dyrt. Endel har tur , andra blir det dyrt för.

Ja shit's happens...:D

Men nu blir de öldrickning :yoparty
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Aja okaj, då slänger jag förgrenaren åt H-E, för den är ful och tung...

Mer race med 2 slangar också.. =)

T-korsen jag snackade om ser ut som bilden nedan, bränslematningen och luftningen nere i flotörkoppen är slang men sen verkar det här vara nån slags "överflödnings" utkastning av nåt slag. Lär inte finnas längre T-kors att köpa?
 

Bifogat

  • IMG_1650.jpg
    IMG_1650.jpg
    80.5 KB · Visningar: 103
  • IMG_1651.jpg
    IMG_1651.jpg
    138.4 KB · Visningar: 110

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Aja okaj, då slänger jag förgrenaren åt H-E, för den är ful och tung...

Mer race med 2 slangar också.. =)

T-korsen jag snackade om ser ut som bilden nedan, bränslematningen och luftningen nere i flotörkoppen är slang men sen verkar det här vara nån slags "överflödnings" utkastning av nåt slag. Lär inte finnas längre T-kors att köpa?

:confused: ....:mad: .....:huvet .... VA!? En förgrenaren ful`????
Hur tror du den kommer att ta de att bli bortvald i ditt bygge???
:D :D :D :D :D :D :D

T-rör :confused:
Kanske du kan ta en sväng till SpinningWheel å få botanisera bland beg. bryggor å se om de kan finnas en lämplig organdonator?
Eftersom det är en mikunibrygga så borde de finnas lite olika T-rör som passar. Visst är det o-ringtätat? De e ju så dom passar i hölena å tätar som e meninmgen. Kanske kan kolla med Stibo-motor oxå som bör ligga på lite T-rör till jusst mikuni.

Alt e väll å bygga egna, kan bli pillrit med o-ringspårena.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Japp, ska man bygga hoj måste man välja å vraka!

Jag skojar inte om jag säger att jag har plockat bort 30-40 ""skräp"" från den här hojen, förrådet är proppat med en massa rostiga äckliga skitgrejor! :gnissla

Mjo precis!

I värsta fall får det bli hemjobb bakom svarven, men köper ju hellre nåt färdigt om det finns, men....aa

Smådrygt är det iaf. Hade ju varit mycke enklare med en slangstoss bara å satt dit en längre slang!
:confused: ....:mad: .....:huvet .... VA!? En förgrenaren ful`????
Hur tror du den kommer att ta de att bli bortvald i ditt bygge???
:D :D :D :D :D :D :D

T-rör :confused:
Kanske du kan ta en sväng till SpinningWheel å få botanisera bland beg. bryggor å se om de kan finnas en lämplig organdonator?
Eftersom det är en mikunibrygga så borde de finnas lite olika T-rör som passar. Visst är det o-ringtätat? De e ju så dom passar i hölena å tätar som e meninmgen. Kanske kan kolla med Stibo-motor oxå som bör ligga på lite T-rör till jusst mikuni.

Alt e väll å bygga egna, kan bli pillrit med o-ringspårena.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Japp, ska man bygga hoj måste man välja å vraka!

Jag skojar inte om jag säger att jag har plockat bort 30-40 ""skräp"" från den här hojen, förrådet är proppat med en massa rostiga äckliga skitgrejor! :gnissla

QUOTE]

:D Ja förstår precis, tror fan Hondas "Böld-Orre" va den maskin som hade flest detaljer å kronan på verket 1100F (243Kg torr). Kolla bara hur många detaljer ankan å skjutshandtaget består av :D :D :D Snyggt som org. med SKRYMMANDE på en rejser helt klart.

Ja kommer ALDRIG Erkänna att ja kollat länge på blocket efter nå liknande skoj bygge :tungan :tungan :tungan
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top