Flugfiske - Vad börjar man med?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Timing är av väldigt stor betydelse. I början måste man följa linan med blicken, både framåt och bakåt, och låta den sträcka ut innan man drar motdraget. När det sitter, så sträcker den ut bättre även vid nedlägget.

Jag håller slacket med vänster hand, jag blandar inte in högernäven i det. De med vana kör liksom ett motdrag även med slacket, i samband med motdrag, för att få lite mera schwung.

Men det är precis som lågfartsbanan, öva öva öva och öva. För mig gick det bättre att öva i kortare perioder, för när armen blir trött så blir det kattskit, och det är en ganska unik rörelse, så muskler behöver i de flesta fall tränas upp lite.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag håller slacket med vänster hand, jag blandar inte in högernäven i det. De med vana kör liksom ett motdrag även med slacket, i samband med motdrag, för att få lite mera schwung.

Ska öva på det då, har även sett tips att de släpper lite lina vid själva utkastet men hurvida det ger rakare linje eller ej vet jag inte. Kan tilläggas att jag hittills står o fäktar i en insjö med vanligtvis spegel på kvällskvisten, från en brygga som sagt så jag ser naturligtvis precis när det blir fiasko med utkastet =) Känns i.a.f. som rätt sätt att lära sig på i.o.m. att fiska medströms så går det att fuska och eftersom människan är lat så...

Har en så'n. Används alldeles för lite. Kul!

Var o titta på en men sista ex., punka på kartongen så jag avstod och nu när jag kommit igång vill jag lära mig att åtminstone få ut linan någorlunda rak innan jag köper på mig ytterliggare utrustning och pinaler =) Sen så ska jag överväga något flytdon.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!