Fluktuerande temperatur (digital tempangivning) - R1 '01

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har för första gången sedan september 2009 kört hojen riktigt varm.

Mätaren visade först LO bra länge, även efter en tur (liten tjuvtur, avställd och oförs.) som borde renderat i riktigt genomvarm motor. Mycket riktigt, senare hoppade mätaren igång, visade 85, visade sedan 55, visade sedan 101, visade sedan... Ni förstår. Stor variation i värdena.

När jag tomgångskörde ytterligare, för att försöka trigga fläktstart (103 enligt mätaren) låg tempen sedan still. När jag sedan stängde av tändning och satte på igen, visades det LO. Riktigt skumt.

Misstänker att det finns något fiffigt sätt att mäta upp tempsensorn på radiatorn?

Vidare undrar jag om fläktkontrollen/start går genom samma sensor? I sådana fall torde den ju EJ vara trasig, eftersom fläkten ändock startar vid angiven temp?

Kan det vara något annat som orsakar? Känns inte som glapp emot mätarhus, verkar inte heller vara något tjall i kablar efter lite ryck och drag. Kanske det rentav är en felkod för något annat när mätartempen hoppar sådär?

Tips, råd och lösningar mottages med största tacksamhet.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Har fått tips att värma/koka tempgivaren, vilket är samma jag tänkte prova på.

Frågan kvarstår dock gällande fläktlogiken? Triggas inte fläkten av tempgivaren i radiatorn? Isf torde ju som sagt givaren inte vara helt paj, med tanke på att fläkten startar på angiven temp.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kanske kan vara luft i systemet som gör att givaren får felaktiga värden.
Grejen är dock att jag inte haft kylsystemet öppet sedan jag ställde in skiten förra året. Ser inte riktigt hur det ska ha kommit in... :gnissla

Men det kan ju vara en orsak. Helt klart.

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Grejen är dock att jag inte haft kylsystemet öppet sedan jag ställde in skiten förra året. Ser inte riktigt hur det ska ha kommit in... :gnissla

Men det kan ju vara en orsak. Helt klart.

Nää... då borde det ju inte vara luft i, om det inte läcker nånstans.
Glappa och/eller ärjade kontakter brukar ju också kunna ge skumma fel.

På min hade jag problem med tempmätaren förra året.
Då var det ett sånt där litet gummiskydd på kontakten till en av givarna som ska hindra vatten från att komma in som uppenbarligen gjorde ett bättre jobb att hindra vatten, som väl kommit in i kontakten, från att komma ut igen.
Jävlar vad jag letade :brinnerup

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Har nu provat med en annan tempsensor och felet kvarstår fortfarande.
Hoppar från LO till 70, till LO till 85, till 60, till 46, till LO etc. etc. etc.

Det BORDE ju inte vara den faktiska vattentempen som skiljer såpass mycket, såpass snabbt. Eller? Tycker det känns väldigt otänkbart.

Förra året hade jag inte detta fel, har inte heller rivit något i kylsystemet under vintern.

Termostaten är ju en jävla pryl som emellanåt strular inom bilvärden, det känns dock inte som att de felsignaler (tempvisningen) jag får tyder på termostatfel.

Tips? Någon?

Ädit: Har även provat att bygla kontakten för att få felvärde (HI + rödlampa) på instrumentpanelen samt fläktstart, vilket jag får.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen som har någon idé? Inte ens ett dåligt :borra-förslag?

Problemet återfinns (90, LO, 80, LO, 47, 65, LO...) även vid steady state ~90km/h, normal vår-ambient-temp.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Luft i systemet, helt säkert. Då är det inte vatten omkring givaren hela tiden, och när det är vatten vid givaren visar den en hög temp. Vilken modell är det på hojen? På GSXR behöver man ibland lyfta upp framhjulet samtidigt som man luftar på skruven ovanpå termostathuset.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Luft i systemet, helt säkert. Då är det inte vatten omkring givaren hela tiden, och när det är vatten vid givaren visar den en hög temp. Vilken modell är det på hojen? På GSXR behöver man ibland lyfta upp framhjulet samtidigt som man luftar på skruven ovanpå termostathuset.
Tack för din info! :tummenupp
Hojen är en R1 av årsmodell 2001 som rullat stadiga 5,5kmil.

Märkte efter en längre tur nu ikväll att hojen blir riktigt varm (med skum tempvisning) vilket känns som att cirkulationen inte riktigt lirar.

Får ge mig på att tömma/lufta systemet och se vad det kan ge.

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Jag tror du har dålig kontakt mellan givare och instrument, kolla kontakten bak på instrumentet samt den som är bakom vänster front blinkers under kåpan totalt 3 kontakter från givare till instrument

Hade samma problem på min -00 tex startade kylfläket några sekunder när man slog på tänningen fast motorn var kall temp mätaren hoppade oxå mellan höga och låga värden
motortempen kan inte gå från 65 till "lo" (lägre än 39C), så det måste vara el-fel

/Stefan

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...