Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ok..
är du säker på att det är 2000? jag har inte vart tvungen att ha varken originalburk eller backspeglar på min från 2001 när jag har besiktat.
VA,E-märket ljuddämpare, har de blivit galna(re) . Jag undrar vad det har tagit åt polisen när de jagar såna skitsaker, verkar som de har problem.
![]()
Tänk vad många bilar dom kan ta då som kör med Biltema-avgas?
Ja dom har helt klart ögonen på mig just nu.Men det var bara en tillfällighet att vi blev stoppade i lördags. Dom hade mätning på motorvägen vid erikslund och vi kom på 107an (rätt vägnr?) från bjuv mot ängelholm. Och då var dom ju rätt snabba med att vifta in oss. Man får ju ge dom en chans imellanåt så vi valde att stanna.
Anledningen till allt det här med e märkta saker måste ju vara att då kan dom dra in ännu mer pengar från alltsom oftast hederliga människor.![]()
Å få tag i en reg.tid i närheten va visst svårare än jag trodde. 17 aug. va den tidigaste och körförbudet inträder 15 juli![]()
Det har inte att göra med att det inte är ett krav att ha E-märkta ljuddämpare. Det har att göra med att den besiktningsmannen inte brydde sig om det.
Det finns dom som åkt från besiktningen med hjullager på bilen som glappade en cm.
Du kan åka och besiktiga din bil med sommardäck i december och få den godkänd men få böter 200 m bort eftersom besiktningen inte bryr sig om huruvida du har sommar eller vinterdäck så länge som dom bara har tillräckligt mönsterdjup.
Det är inte så konstigt egentligen.
E märkningen talar om att ljuddämparen uppfyller ställda krav.
Istället för att ställa sig och göra en ljudmätning som i princip är omöjlig att göra enligt alla regler ute på fältet så kollar man istället efter märkningen som intygar att den uppfyller kraven.
Detta är egentligen precis samma som att polisen inte har med utrustning för att kolla ljusbilden utan istället bara kollar om halvljusstrålkastaren är E märkt.
Eller att man inte slår på hjälmen med en slägga utan istället kollar om den är ECE R 22/05 märkt.
Om inte biltemas avgassystem är E märkta då. I så fall är det ju no problemo.
Nej. Det är för att man inte ska behöva ha komplett utrustning för att kolla ljusbild på halvljus, ljudmätning för avgassystem, kontroll att blinkers blinkar tillräckligt starkt osv. Det skulle bli oändligt många detaljer att kontrollera om man inte istället ställde kravet att alla delar skulle vara E-märkta och därigenom intygade att dom uppfyller vissa krav.
Det är helt enkelt för att det ska vara möjligt att göra en kontroll att fordonet uppfyller gällande regler utan att det skulle innebära alltför mycket problem för såväl dig som fordonsägare som för polis eller besiktningsman.
Jämför exempelvis med vinterdäckslagen.
Antingen kollar polisen om dina däck är godkända vinterdäck och är nöjda där.
Alternativt skippar man all märkning och istället får du åka med dom till en halkbana för att bevisa att du har däck med tillräckligt grepp i vinterväglag. vilket skulle du föredra?
Det är lite det där som är grejen med att dom kan ålaga dig en registreringsbesiktning.
dom flesta som kör med slip on eller helsystem på hojarna är måttligt avskräkta av en bot på 500 kr.
Men kör man med olagligt avgassystem så riskerar man alltså att få körförbud på hojen som man inte kan bli av med pga att det är svårt att få tid för regbesiktning.
Det är ju extra svårt att få besiktningstider under sommaren.
Kolla hur e-märkningen ser ut på en org. dämpare.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |