Flygbensin 150 oktan

oFFkeFF skrev:
Där RON och MON inte säger allt.. Utan det finns andra saker såsom syresättning som också är avgörande för detonationers vara eller icke vara.

Aspen Racing Fuel
Tekniska data:
Oktantal RON 102
Oktantal MON 90
Densitet kg/m3 769
Ångtryck kPa 50-60
Syrehalt vikt% 1,8
Svavel vikt% 0,0001
Bensen vol% <0,01
Krackade komp. vol% 0

OKQ8 Alkylat 4t (för jag misstänker att ni blandar själva)

Oktantal RON 95
Oktantal MON 93
Densitet kg/m3 700
Ångtryck kPa 59
Syrehalt vikt% ej spec men troligen 0,0
Svavel vikt% 0,0001
Bensen vol% <0,01
Krackade komp. vol% ej spec

Den största skillnaden i spec tycks ju vara de 1,8% syre aspen har tillsatt vilket är tvivelaktigt hur mycket mer effekt det verkligen ger.
Tittar man sen på aspen plus så är där inget syre men där är i gengäld samma MON som i ok/q8.

Gillar (alltid, tror jag) oFFkeFFs sansade inlägg.

RON o MON är ju bara ett (ok då, två) sätt att sätta siffror på knacktålighet.
Det är en förenkling av verkligheten, bara för att göra knacktåligheten hanterbar sas.
Men det speglar inte alla aspekter. Ungefär som att en toppeffektsiffra inte
säger så mycket om effekten på andra varvtal.
/u

andersbrink skrev:
Utveckla gärna. Menar du att ligga på gränsen till detonation genom att klena ut det till maximal effekt på höga varv, typ ligga på 13:1 istället för som oss vanliga som lägger oss 12.5:1 och struntar i den sista hästkraften, eller nåt annat?

En 250r tvåtaktare ligger konstant på gränsen till detonation. Även när man kör dem relativt fett, så får man 3-4 detonationer per kilometer.
Ett exempel är AKO här på forumet, som genom att byta från just OK's alkylatsoppa till AG102, kunde gå ner c:a 7-10 storlekar i huvudmunstycke vi d samma väderförhållanden. Samt höja kompet för att få ett bättre register.

Hur mycket av de mindre munstyckena härör från andra fysiska egenskaper som densitet viskositet etc munstyckesstorlek är kanske ett trubbit mått på bensins kvalite?

Det står ju tämligen klart att det finns många fler faktorer förutom RON/MON som påverkar detonationsbeständigheten.....

Webspy skrev:
Mitt flygplan går på 100LL för att motorn inte klarar av nya miljösoppan som heter 91/96 UL (unleaded - fungerar dåligt på turbomotorer)

Flygfotogen (Jet A1) = Diesel (fast med mindre smörjeffekt)

150 oktan ?? i lumpen fanns det ett självantändande bränsle som hette MC25 (har jag för mig) hällde det i en flakmoppe som gick på max tills den nöp... fanns inget som kunde stoppa den !

Edit: Det ÄR 100 oktan i flygbränsle för kolvmotorer. Nu finns det även 91/96 oktan blyfri.

Ingen flyger på något annat - för det får man inte - It´s that simple!

Jag konstflyger i en JAK 55, finns inga andra alternativ än 100LL inte ens ryssarna i deras värstingmaskiner använder något annat på dom tävlingar jag varit på !

//A

Japp stuntflyg är coolt som faan. Jag har flugit ett akrobat pass med Gabor Vargas. Jävlar i mig va det var ballt. Riktigt bra drag i den kärran. Tror att vi var uppe i 7G en några få sek. Man tappar synen totalt.

Måste upplevas!
JB

Jas-95 skrev:
Kommer inte ihåg men den var dubbelvingad. Tror också om jag kommer ihåg rätt så var det en boxermotor också.

JB

alla flygmotor (kolv) är boxer..... förutom några ryska samt en ny tysk diesel..

Du flög med all sannolikhet Skybolt.... i denna lilla sak - med denna knäppa man :)

Bifogat

• bult2.jpg
    bult2.jpg
    71 KB · Visningar: 198
Webspy skrev:
alla flygmotor (kolv) är boxer..... förutom några ryska samt en ny tysk diesel..

Du flög med all sannolikhet Skybolt.... i denna lilla sak - med denna knäppa man :)

Japp ser ut som den jag flög. Ehh knäppa man? Han ser dock bekant ut.

JB

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...