Flygtekniker/Flygmekaniker eller liknande??

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Tja.

Finns det någon här inne som hamnat i detta yrke?
Och isf vad har ni att säga om situationen just nu. Ser det bra ut med jobb och så?
Vilken väg har ni tagit dit ni nu är?
Vilken utbildning och så.

Var har ni pluggat om ni gjort det. och vad tycker ni om det stället.

Tacksam för svar.

/Fredrik
 

Gabor

Guest
NO_FEAR skrev:
Tja.

Finns det någon här inne som hamnat i detta yrke?
Och isf vad har ni att säga om situationen just nu. Ser det bra ut med jobb och så?
Vilken väg har ni tagit dit ni nu är?
Vilken utbildning och så.

Var har ni pluggat om ni gjort det. och vad tycker ni om det stället.

Tacksam för svar.

/Fredrik

Tjena. Arbetssituationen är låg, ingen brist just nu.
De som inte har jobb på stora flygföretag har problem att få en hyfsad lön.
Finns en hel del både mekaniker och tekniker utan jobb just nu., en hel del neddragningar kan väntas om inte flygandet tar fart igen.
Det finns flygtekniska skolor i Västerås, luleå och uppsala vad ja vet.
flygvapnet var en väldans bra väg att gå, många tog den vägen och sedan ut i civila flyget.
lönen är ok, ingångslön ca 17000.- för mekaniker, 2 års praktik och 1 år flygtekniker utbildning, en certifikatskurs på 3 mån och vipps ökar du din lön med 5-6 sköna tusenlappar.
15 år i yrket brukar ge ca 27ooo:-/mån plus ob-ersättning och lite av varje :tuttar ,beroende på vart man jobbar.
jobbet är oftast skiftarbete,nätter, helger,mm
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Tja, jag "jobbar" som klargöringsmekaniker i flygvapnet nu...bara värnpliktig, men ändå! :D
Verkar vara lite tajt med jobb inom det militära iaf, finns alldeles för många tekniker idag... :(
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
NO_FEAR skrev:
Tja.

Finns det någon här inne som hamnat i detta yrke?
Och isf vad har ni att säga om situationen just nu. Ser det bra ut med jobb och så?
Vilken väg har ni tagit dit ni nu är?
Vilken utbildning och så.

Var har ni pluggat om ni gjort det. och vad tycker ni om det stället.

Tacksam för svar.

/Fredrik


Ring 0510-477000 (f7) och kolla om dom behöver nån.
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Gick skola i Luleå, var det sämsta man vart med om... Dålig skola! Men, men man gick då iallafall å vart tekniker! Nu i år har dom lagt ner tekniker utbildningen å kör bara mekaniker pga av att skolan inte uppfyller nya JAR reglerna för tekniker...
 

Bubba Badji

bubba big...
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Västerås
Hoj
vörsting660 motard
Jag läste flygmekaniker samt flygtekniker på Hässlö i Västerås. Gick ut -99. Var svårt att få jobb då, dom från klassen som fick jobb hade antingen en farsa eller polare som var flygtekniker. Handlar mycket om kontakter innom bolagen. Är väl fortfarande svårt att få jobb tror jag. Själv pluggar jag nu till bygginj.

Bodde på elevhem ute vid hässlö. Satan vilka partaj vi hade. :fyllisar
 

Bubba Badji

bubba big...
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Västerås
Hoj
vörsting660 motard
Skulle ju skrivit om skolan me. Tyckte den var bra. Roliga ämnen och bra lärare. Dom flesta lärarna kommer från flygbranshen så dom har koll på allt å så har dom en skön inställning. Fanns några riktiga orginal.
Bodde på elevhemmet Vinmakaren. Hade skitkul, träffade många nya polare.
Vet inte hur det är nu men året efter att jag slutat så höll dom på och svina och förstörde på elevhemmet. Skolan anlitade en securitasvakt som fick vakta utanför så att det gick lungt till. Dom hade även några knarkrassior. Tror nog inte jag skulle vilja bo där nu.
Dom bra dagarna är förbi.
 

kawafreak

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Spjutstorp
Hoj
kxf450 2008
Jobbar som Tekniker och kan ju säga att det är ett mycket varierande yrke (beroende på var man hamnar)
Arbetssituationen ser väl ganska dålig ut just nu. Men om du börjar läsa nu så kanske det vänder tills du blir klar...
Skolan då jag gick på gripenskolan i Nyköping och det var nog det bästa jag gjort fick ju flytta hemifrån tidigt,klara sig själv etc, sen var alla i min klass utifrån landet så vi blev rejält sammansvetsade och umgås mycket än idag efter 10 år.

Så jag kan väl bara lyckönska dig och tipsa om att elsidan av flyget är den största utmaningen (i mitt tycke) och troligtvis var det kommer finnas flest jobb i framtiden.

Sen skall vi inte glömma hotet från öst... En tekniker i ett gammalt östland med samma kvalifikationer som jag tjänar ca 400$ i månaden mot mina ca 23000 sek...
Så snart ska jag bli riktig gay och öppna blomsteraffär istället...
Vad sägs om " Tompa´s Blommor & Racing"??? :D :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top