Flyscreens

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Tja alla!

Tänkte vi kunde tipsa varandra lite om egentillverkade flyscreens, eller vindavvisare på fighters eller cafe racers.. :)
Jag har funderat som fan för att få till en som ska vara liten men samtidigt tillräckligt stor för att ta bort lite av fartvinden, så man får utnyttja fler växlar än 1an och 2an.. :yoparty

Här kommer min första ..prototyp.. i rostfri plåt med passform efter två dubbelframljus... Håller på med ännu en just nu som är mer rundad.. Ganska enkelt att först rita till formen på ritbordet och passa in det exakt på hojjen och sen dra till närmaste plåtverksta och klippa till direkt efter den mall man gjort.. :hihi ..och allt för priset av några tior.. :)
För vem fan vill betala 1000 kronor eller mer för en liten flyscreen... ..och dessutom då ta bort det roliga i att själv ta fram en "one of a kind".. :D

Kommer fler och framförallt bättre bilder... :3freak

/Richi <1%>
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    51.2 KB · Visningar: 288
  • 2.JPG
    2.JPG
    65.1 KB · Visningar: 208
Last edited:

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
:)

Klart man _inte_ ska ha några kåpor på hojjen.. :tummenupp
Sedan så vill man ju få till lite Egen design på hojjen oxå och samtidigt försöka få det lite funktionellt...
Och som sagt vissa gillar stora kåpor medans jag och andra inte alls vill ha några kåpor på hojjarna.. På samma sätt som jag Ogillar stora feta dämpare bak och hellre vill ha en helt ren o clean bak på hojjen.. :tummenupp

Men ja - det känns även ibland lite segt att inte kunna dra ur hojjen riktigt utan att man nästan fladdrar av den pga av fartvinden.. I bomberjacka o militärbyxor så tar man upp en massa vind.. :hihi

Faktum är att den "lilla" flyscreen jag slängde ihop tar bort en hel del fartvind när man kryper ihop lite.. Helt klart skillnad! Ska prova mer imorgon... :yoparty

/Richi/ <1%>
 
Last edited:

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Wiseguy skrev:
Bläddra igenom min tråd om vindskärm till R1:an.
Lite inspirerande råd.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39994

Yepps, den var snygg. :tummenupp
Jag orkade dock inte plasta en egen, med allt som då tillkommer... Imponerad av att du fick till en i glasfiber..
Därav gjorde jag en direkt i plåt, och nu ännu en i lättmetall.. :)
Ska prova lacka den ena mattsvart och se hur det ser ut..

Hur tar den bort vinden föressten..? Provade min idag i lite högre hastighet och om man hukar sig så tar den bort riktigt mycket av fartvinden..

/Richi <1%>
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Netrooter skrev:
Hur tar den bort vinden föressten..? Provade min idag i lite högre hastighet och om man hukar sig så tar den bort riktigt mycket av fartvinden..
Den fungerade faktiskt förvånänsvärt bra.
Den tog bort vinden från torson men behöll lite vind på huvud och axlar. Det blev faktikst riktigt skönt att köra med den.
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Har du hunnit få i 3:an nu?
Tycker du ska fundera på andra kläder än bomber jacka å militärbyxor... Det tar nog bort mera drag runt kroppen än en liten flugskärm vid lyset.
 

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Wiseguy skrev:
Den fungerade faktiskt förvånänsvärt bra.
Den tog bort vinden från torson men behöll lite vind på huvud och axlar. Det blev faktikst riktigt skönt att köra med den.

:tummenupp

/Richi <1%>
 
Last edited:

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
bsajanne skrev:
Har du hunnit få i 3:an nu?
Tycker du ska fundera på andra kläder än bomber jacka å militärbyxor... Det tar nog bort mera drag runt kroppen än en liten flugskärm vid lyset.

Jo jag vet, klart kläder gjorda för MC körning tar mindre vind! Men segt att alltid köra i såna kläder...
Men som sagt, den lilla skärmen tog bort förvånansvärt bra me vind trots allt.. Så ja, nu käns det bättre att lägga in 3an.. :tungan

Fint väder idag hör i Umeå, så strax ska man ut.. :hihi

/Richi <1%>
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top