Flytande packning som O-ring i förgasaren?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad säger exprättpanelen om Biltemas packning på tub?

"Flexibel och tålig. Självvulkaniserande silikon för tillverkning av egna packningar. Motstår vatten, motor- och transmissionsolja, bromsvätska, glykol m.m. Förblir elastisk utan att spricka. Vulkaniserar vid rumstemperatur. Lätt borttagbar vid ev. reparation/demontering. Tål temperaturer upp till +300 °C. Färg: Röd. 75 ml."

Det gäller i så fall att ersätta den "O-ring"/rundlina som tätar flottörhuset på förgasarna. Tror ni att det skulle gå bra att dra en lina (såja, såja..) längs spåret för gummipackningen där o lita på den istället för det EPDM-gummi som är OEM?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Silikon tål inte bensin till att börja med, så redan där går det bort. Sen måste du skrapa av och applicera om guckan varje gång du gör nåt med förgasarna. Vad är det för fel på o-ringen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Silikon tål inte bensin till att börja med, så redan där går det bort. Sen måste du skrapa av och applicera om guckan varje gång du gör nåt med förgasarna. Vad är det för fel på o-ringen?
- Felet med O-ringarna på två av förgasarna är att de är i det närmaste platta. De andra två förgasarna måste ha fått sina gummiringar bytta någongång åtminstone.
O menar du alltså att den tub-packningen inte klarar bensin? Den klarar olja, glykol o bromsvätska m.m.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Yes, silikon tål bensin dåligt, men är värmetåligt. Alltså olämpligt i förgasare. Jag skulle köpt nya på e-bukten istället för att grisa och kludda med silikon.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Yes, silikon tål bensin dåligt, men är värmetåligt. Alltså olämpligt i förgasare. Jag skulle köpt nya på e-bukten istället för att grisa och kludda med silikon.
- För min del är det leveranstiden som är problemet. Hade tänkt skruva ihop gasarna ikväll nämligen. Sen att gummipackningarna kostar 4-5 ggr. så mycket känns också onödigt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
har du kollad på max mc dom har många renoveringskit til förgasar
rimliga priser o snab leverans
- Jepp, har kollat. Men som sagt - det tar i bästa fall 2-3 dagar att få hem dem, o jag skulle vilja få det fixat ikväll typ. Men hittar jag inget vettigt packningsmaterial så lär jag beställa hem.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
- För min del är det leveranstiden som är problemet. Hade tänkt skruva ihop gasarna ikväll nämligen. Sen att gummipackningarna kostar 4-5 ggr. så mycket känns också onödigt.
;) Känns som dålig framförhållning om du tänkt skruva ikväll utan delar hemma :)
Dyrt i Sverige eller om en vecka eller två från eBay ,vad för hoj/förgasare ska du ha packningar till ?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
O-ringssnöre och superlim? Såna som repar, jord, skogsbruks och entreprenadmaskiner brukar ha sånt hemma.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
;) Känns som dålig framförhållning om du tänkt skruva ikväll utan delar hemma :)
Dyrt i Sverige eller om en vecka eller två från eBay ,vad för hoj/förgasare ska du ha packningar till ?
- Jag visste inte att två av förgasarna hade taskiga packningar. Har aldrig behövt byta dem på mina tidigare hojar, så det var inte givet att utgå ifrån att de skulle vara kassa. Det är till min ZX7:a.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
O-ringssnöre och superlim? Såna som repar, jord, skogsbruks och entreprenadmaskiner brukar ha sånt hemma.
- Ja O-ringssnöre funkar, men antingen slut i lager, beställningsvara eller enbart företagskunder.
Får se om jag hittar någon slags packningsersättning på Jula eller Biltema istället.

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Låt oringen ligga kvar i spåret ock stryk på ett tunt lager tätningsgucka så kommer det att funka ett tag iallafall.
Flänstätning 36-1773 ska ju vara bensintålig.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har samma problem, nästan. Råkade koka förgasaren ihop med packningen i ultraljudstvätten en hel natt! Packningen/o-ringen är för kort nu, hur ska man få den att återgå till sin ursprungliga längd igen? Lade den i bensin en natt men hjälpte inte.

Till TS, de brukar täta fast de är platta, sitter ju så klämd i sitt dike så att säga.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Låt oringen ligga kvar i spåret ock stryk på ett tunt lager tätningsgucka så kommer det att funka ett tag iallafall.
Flänstätning 36-1773 ska ju vara bensintålig.
- Jag tittade faktiskt på den när jag var inne på Biltema efter jobbet, men "limmar" inte den liksom ihop metallytorna?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning