Flytta/byta oljekylare

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Köpte en liten SZR660 förra sommaren då jag ville ha en kul och billig cykel till lite olika saker. Min första fyrtaktare sedan jag var arton, så jag har dålig koll på det här med oljekylare, torrsump osv.

Tog ut den till banan i söndags, och när jag fick upp tempot började jag dra oljekylaren i backen i någon ojämn kurva. Banjobulten som håller oljeslangen på plats började sakta gänga upp sig var gång den fick smaka asfalt, men som tur var upptäckte jag det innan det blev riktigt spännande..
Trodde bara det var stödet som gick i.

21078578_372761039841120_164434758710380103_n.jpg

Min fråga är om man enkelt kan byta ut originalkylaren mot någon valfri tank som monteras i bakramen eller liknande?

Cykeln var trött, men chassit riktigt kul på bana, så jag skulle gärna fortsätta ha den som en extra bancykel, men tror inte jag blir superpoppis om jag börjar tömma motorn på olja runt apex..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är därför man kör 2-t på bana. Kantarellharvar duger för jordbruk.....

Lite bättre markfrigång kan man säkert få med en banjobult med insexskalle och koppling med 15 grader böjning inåt. Men annars brukar lösningen på dålig markfrigång vara att modifiera åkstilen samt styva upp fjädringen så att den inte sätter sig så mycket runt apex.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Antagligen sitter ju kylaren där av en anledning, man brukar sällan hänga på sånt för skojs skull på hojar ;) Som Boris säger, det är dags att lära sig hänga av när skruvar på motorn börjar skrapa i :fakta

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Det är därför man kör 2-t på bana. Kantarellharvar duger för jordbruk......
..men när tvåtaktaren står i garaget med skuren motor måste man plocka fram reservcykeln för att få sin banfix.

I och med att själva oljekylaren också har skrapmärken kommer det inte att hjälpa att byta ut banjoskruv och koppling i längden.

Har sett SZR-räsers där oljekylaren är flyttad/utbytt, så därav min undran över hur avancerat detta bör vara.

Jag väger garanterat 30-40kg för mycket för cykeln då den ju är byggd för enhetsrace med ultralätta italienare i sadeln, inte 100kgs klumpar.
Enligt en extern åskådare hänger jag troligtvis av mest i hela gruppen jag kör i, åtminstone i vänsterkurvor där oljekylaren sitter, men visst, armbågen har inte varit i asfalten än, så det finns utrymme för förbättring.

Har beställt längre hundben för att få upp häcken en bit, och hoppas att det inte ställer till det för väghållingen. Osäker på hur mycket mer man kan styva upp fjädringen utan att det börjar kosta allt för mycket.

Detta skall vara en budgetcykel, har redan gott om andra svarta hål att slänga pengar i..

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Har nu fått lära mg att det är en oljetank, inte en oljekylare vilket var det någon sade till mig först.. Som sagt, jag och fyrtaktare..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har nu fått lära mg att det är en oljetank, inte en oljekylare vilket var det någon sade till mig först.. Som sagt, jag och fyrtaktare..

Är det en oljetank är den ju fri att flytta eller bygga om för bättre markfrigång. Är du händig med svetsen kan du ju loppa ihop en låda där du skippar den delen som går ner under motorn coh kan skrapa i. För den ser ut såhär va?
CE_10145_1.JPG

Till fjädringen kan man ju börja med att förspänna fjädrarna och höja oljenivån i gaffeln, det kostar ju en hundring typ.

Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Den motorn förekommer ju lite här och var. Satt ju i XTZ660. Själv åkte jag ett tag med en MuZ660 Scorpion i postgul färg. Där satt samma motor fast med annan logga. Den var samtida med SZR.
Oljetanken på MZ satt inte där utan var av plast och monterad vid bakramen om jag minns rätt. Hur det ser ut på XTZ har jag inte koll på. Men för att hålla det budget kanske du kan hitta någon vettig lösning från dessa cyklar på skroten. För som du skrev så har man plockat bort den tanken på Supermonobyggen då det lätt skrapar i även med en korrekt viktad italienare på.
Vill minnas att man hävdade att tanken på SZR även hade en viss kylande effekt då den har kylflänsar. Eller räfflor i alla fall. Tro´t den som vill.

Montera en oljekyl och högkompskolv och kam när du ändå håller på....nej inget svart hål var detju....:näsblod
Håller du dig på Sturup så lär du kunna steka en och annan tysenkubikare med dina 48 original hästar. Där är ju trångt.:tummenupp
muz-skorpion-660-03[1].jpg

Inget som skrapar i här inte

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Den motorn förekommer ju lite här och var. Satt ju i XTZ660. Själv åkte jag ett tag med en MuZ660 Scorpion i postgul färg. Där satt samma motor fast med annan logga. Den var samtida med SZR.
Oljetanken på MZ satt inte där utan var av plast och monterad vid bakramen om jag minns rätt. Hur det ser ut på XTZ har jag inte koll på. Men för att hålla det budget kanske du kan hitta någon vettig lösning från dessa cyklar på skroten. För som du skrev så har man plockat bort den tanken på Supermonobyggen då det lätt skrapar i även med en korrekt viktad italienare på.
Vill minnas att man hävdade att tanken på SZR även hade en viss kylande effekt då den har kylflänsar. Eller räfflor i alla fall. Tro´t den som vill.

Montera en oljekyl och högkompskolv och kam när du ändå håller på....nej inget svart hål var detju....:näsblod
Håller du dig på Sturup så lär du kunna steka en och annan tysenkubikare med dina 48 original hästar. Där är ju trångt.:tummenupp
View attachment 439035

Inget som skrapar i här inte

Helt rätt, oljetanken satt i bakramen under kutsen/sitsen. Tar den i så är man illa ute. :fakta

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Det är inga problem att flytta en tank eller oljekyl som arbetar med tryck/sug så länge man är lite försiktig och tänker innan. Den skall fortfarande kyla och den skall innehålla samma mängd olja som tidigare så du bibehåller flöden osv. Annars är det inget konstigt. Har både byggt egna samt köpt eftermarknads oljekyl som jag flyttat runt och funkar kanon.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Tack för alla tips!

Har redan börjat kika efter oljetank från en Skorpion och funderar över om man lätt kan få plats med den i bakramen på ett bra sätt. Det verkar som om XTZ:n har oljan i ramen, så den blir lite svårare att använda.

Svetsa själv är uteslutet. Har köpt mig en Biltemasvets för att kunna göra enklare jobb, men att svetsa något som skall hålla tätt och se någorlunda vettigt ut finns inte på kartan i dagläget..

Vad finns det annars för cyklar med torrsump (heter det väl?) och extern oljetank tro? Känns ju som det enklaste och billigaste i min sits är att köpa något begagnat som redan är gjort för ändamålet och därför har befintliga in/utgångar för oljeslangar och rymmer ungefär rätt oljemängd.

Håller du dig på Sturup så lär du kunna steka en och annan tysenkubikare med dina 48 original hästar. Där är ju trångt.:tummenupp/QUOTE]

För att kunna steka tusenkubikare måste man våga/kunna köra om också, och där är jag inte än..
Blev dock omkörd förvånansvärt få gånger under de två pass jag körde i söndags innan jag upptäckte vad som skrapade i, men så snart jag kom i kapp någon blev det till att ligga bakom och vänta.
Kom ju knappt förbi ens när de släpte av på gasen för att släppa förbi mig på rakorna, och att köra om folk på utsidan i kurvorna i gruppen jag kör i är jag inte snabb nog för..
Men jag jobbar på det, bland annat genom att försöka flytta oljetanken, styva upp fjädringen och höja cykeln rent generellt. Kurvhastighet är allt! :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Alla gamla torrsumps offroader, bortsett från de med olja i ramen. Xt har väl en plåtlåda vid bakramen? Lär ju vara lättast att hitta.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Alla yamaha xt/tt/thenere 600 har oljetank hängande på ramen bakom luftburken.

Din motor är exakt samma som tt600 s belgrada o dom har tanken precis bakom cylindern under förgasaren den är i aluminium o då tar du bara tt600s slangar oso så är saken biff.

Att sedan raptor 700 topp o cylinder passar som ett smäck på motorn är ju en bonus.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Din motor är exakt samma som tt600 s belgrada o dom har tanken precis bakom cylindern under förgasaren den är i aluminium o då tar du bara tt600s slangar oso så är saken biff.

Att sedan raptor 700 topp o cylinder passar som ett smäck på motorn är ju en bonus.

Perfekt! Tackar för det tipset, låter tveklöst som den smidigaste lösningen!
Gällande Raptordelar så får vi väl se vad framtiden har i sitt sköte.. Kan ju inte skada att hålla ögonen öppna åtminstone. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år