flytta från Sverige till Norge?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Då jag har fått foten från jobbet i finanskrisens spår så har jag fixat nytt kneg i Oslo och ska således flytta dit.

Är det någon som har gjort samma sake eller som bor i Norge och kan ge lite tips på vad jag bör tänka på?
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
ha med dig ditt pass om du har ärenden till skattekontoret, kk duger inte tydligen ( iaf inte när jag var där )
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
www.hybel.no www.finn.no för bostad

Lämpligen hittar du ett ledigt rum i en mindre lägenhet till att börja med

Ta med pass som sagt, och knalla till likningskontoret (t-banan till Töyen, ligger inne i centrumet) för att få skattekort/d-nummer (temp norskt personnumer)
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Var noga med att poängtera till kvinnliga medarbetare speciellt chefer att dom då verkligen är en "rar tøs"! Och se till att dina arbets partners vet att efter jobbet vill du bara ägna tiden åt att vara hemma och ta det roligt! :D

Var dock beredd på att äta mycket mackor till lunch i stället för den svenska varianten. Och i brist på invandrare som de säger kostar pizzan 250 spänn. Nått annat kommer jag inte på såhär just nu.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Och gör som jag gjorde när jag flyttade hit.. gå fram och beställ en "bärs" på krogen!

(bajs på norska)

Jag äter f.ö dagens på Bunnpris för 40kr..
Alla tjatar om hur dyrt det är fast ingen har bott här. Garanterat dyrare att leva i sthlm.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tänk på att norrmän inte kan köra bil. Åtminstone inte i Oslo.
Och tänk även på att de inte har några riktiga bilvägar där borta.

Se till att du har allt på det klara med alla löner och semesterersättningar etc, det kan vara lite luddigt ibland.
Köp med dig kyckling och kött från Sverige då det är svindyrt där. Samma sak med spriten. Resten är inte så dyrt faktiskt, typ samma priser som här hemma om du inte springer och handlar på minimarten runt hörnet hela tiden.
Sluta röka/snusa innan du åker, för det är jävligt dyrt.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
En miss som en del gör: Som "tillfälligt boende" i Norge har du rätt till att slippa skatt på 15% av sin inkomst i fyra år. Förutsätter dock att du t.ex. inte köper din bostad eftersom du då anses vara fast boende.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Tack för tipsen! Jag ska tänka på det där.

Det där med bilkörningen och vägarna lär jag nog bli varse, ska köra lastbil med släp på Oslo-Bergen och dragbil, trailer på Oslo-Trondheim.

Det är lite skillnad på att köra lastbil i Norge och Sverige på vintern som jag förstått, här sitter man och myser i en varm hytt, käkar kakor och tittar på när landskapet rullar förbi utanför. I norge står man på en oupplyst kettingplats och lägger på snökedjor när snön vräker ned och det blåser småspik.:brinnerup
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
har hört rykten om att det finns en väg i norge med 110 resten lägre? :p sen de där med högerregeln fick jag höra var ganska vanlig i norge när jag va lite för bakfull o skulle hem från fjällen så en av norskarna körde som var backupplanen, han stannade typ vid alla väjningsplikter o frågade om de var högerregeln ^^ Men det första jag blev orolig över var att han lixom "det e roligt, ingen fara, det här går bra" osså svänger han mot norge i stället för sverige de första han gör och missar även andra stället han ska svänga på men vi kom hem ^^

Och gör som jag gjorde när jag flyttade hit.. gå fram och beställ en "bärs" på krogen!

(bajs på norska)

Jag äter f.ö dagens på Bunnpris för 40kr..
Alla tjatar om hur dyrt det är fast ingen har bott här. Garanterat dyrare att leva i sthlm.
du kanske har koll på fler viktiga norska ord att hålla koll på? :) man borde göra en ordbok norska ord att hålla reda på? :D

Hemma = CP
Tös = Hora
Rolig = Lugn
Rar = Konstig
Bärs = Bajs
Pupper = Bröst
Rumpetroll = Grodyngel

Tror det är en del till som faktiskt stämmer på dom här listorna med guleböj o grejer dock är väll dom kända som den o tallefjant påhittade
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top