Jag skulle nog välja Pantarholmen, nära till Trossö och sjukhuset, gångavstånd överallt.
Själv bodde jag på Trossö, men det var för att jag är lat och ville ha krypavstånd till jobbet och flygbussen (jobbade på Boverket).
Det är vackert överallt i Karlskrona, blåser satan hela tiden och på vintern blåser det småspik mest hela tiden.
Vill du ha öliv och ändå bo nära allt, skulle jag säga Saltö.
Bor man utanför Karlskrona och behöver ta bilen till jobbet, är det trafikstockning när det är en kö på fem bilar vid rödljuset vid infarten till Trossö.
Förutom Karlskronahem, så gick det hyfsat enkelt att få en bostad via Akelius när jag flyttade ner 2008. Tyvärr är väl inte Akelius' rykte det allra bästa, eller det var inte då iaf. De är (enligt rykte) lite halvdåliga på underhåll, men jag hade inga problem.
Om man går in på Karlskrona kommuns webbplats, finns en lista på alla fastighetsägare i staun. Vissa har lång kö, men det är inte omöjligt att få en schysst bostad.
http://karlskrona.se/sv/Bostad--miljo/Boende/Hitta-bostad/
Jag gillar Karlskrona, även om det är en håla som någon placerat på avstånd som bestraffning för något illdåd. Det är en mysig liten håla som man inte kommer till av misstag. Underbart på sommaren, vänliga människor som pratar en dialekt som är nästan omöjlig att fatta.
Tyvärr gillade min tonårsdotter inte flytten, så vi flyttade tillbaks till Sthlm, annars hade jag ff bott kvar.
Det går hyfsat enkelt att flyga, åtminstone norrut, det är Ronneby som gäller och tågen till Malmö/Köpenhamn tar en jäkla tid, men de går och de kommer fram och är oftast i tid.
Garage hade jag tur att få hyra i andra hand av daFris här på forumet. Han bor utanför staun och hade kvar sitt garage ett stenkast från min lgh, kanske han har det kvar ff? Han är lite lat nämligen, så det finns en viss chans att han inte har sagt upp kontraktet än. *L*
Inte vet jag om det var någon hjälp, jag bor ju inte där längre, men jag saknar den lilla hålan.