Flytta till Oslo, någon som är påläst på införselreglerna?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Har blivit erbjuden en uppgradering och dra till huvudkontoret i Oslo. Så långt så är det ju kul. Oslo är vackert och lönen likaså (jag förtränger kostnaderna så påminn mig inte :tungan )

Problem är dock, som jag har förstått det, att när man bli anställd av ett norsk företag och bostätter sig i Norge så får man heller inte föra in några svenska fordon. De ska tullas och skattas in och gör man inte det så har tullen faktiskt rätt att beslagta dem. Får inte ens låna en bil eller båge av någon när man är norskt anställd. Har ju självfallet att göra med gråimport och att det ska förhindras.

Men att tulla och skatta in en 130.000kr hoj till Norge kostar ytterligare ca 130.000 :huvet vilket jag självklart bara inte kan betala. Har dessutom en bil som ska med och då pratar vi ytterligare 150-200k. Hurra för Norge.

Men när jag pratade med norska tullen så snackade de om ett tillsvidareavtal, vilket jag inte riktigt förstod hur de menade. Ett tillsvidare avtal med staten eller med företaget? Vad avtalet egentligen säger är att man lovar att i en framtid resa hem igen och då ta med sig sina fordon och på så sätt så behöver man inte tulla och skatta in dem eftersom de inte ska stanna permanent i Norge.

Det är ju inte direkt ovanligt med svenskar i Norge nu för tiden så tänkte att någon kanske har full koll på det här redan och kan hjälpa mig så skulle jag vara riktigt tacksam. Allt blir ju så krångligt med ett icke EU land och dessutom med Norge.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Antar att det inte var någon som har gjort det här och därmed har koll?

Blir helt yr i huvudet av alla norska dokument jag har läst det sista och har fortfarande inte kläm exakt vad som gäller.
- Ska du flytta till Norge så måste det tullas in
- Fast om du skriver ett tillfällighetsavtal (1 år, max 2 år) så får ta med dig fordonen
- Men man kan också flytta fast och få dispens som svensk och ändå ta med sig fordonen, bara man är den som kör dem

Något i den stilen, men sedan till att omsätta det här till praktiken och vad som faktiskt gäller, urk, jag behöver hjälp.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Kan du inte själpa över hela problemet på arbetsgivaren då?

Försökte det, men det kommer dessvärre inte riktigt flyga. Visst, bil kan man säkert alltid lösa, men båge är ju inte deras problem så att säga, det är ju min lyx. Jävligt bökigt allting just nu.

Har fått allt löst utom de :huvet fordonen
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Du får köra bilen i norge i 6 månader. Efter det måste du ta in den. Du behöver dock inte oroa dig. jag har bott i norge i 2 år. Har kompisar som bott där i 10+ och kört sina svenska bilar. Mycket, mycket värre om en norrman kör din bil dock.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ur skattesynpunkt är det mest fördelaktiga att vara fortsatt bosatt i Sverige, även om du jobbar i Norge.

Vad det beträffar bilen/MC:n, så får du inte använda det till och från arbetet. Vet dock ingen som ännu blivit kontrollerad.

Du får avdrag för:
-resor till/från Sverige
-162 NOK per dag du vistas i Norge
-för hyra
 

Anjela

De snöar
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Jönköping
Hoj
RF600R SUZUKI-94
Hej hej....

Ring till skandinaviska gränsspeditionen i Eda, de vet och kan allt jätteduktiga
Lycka till kram
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Hej hej....

Ring till skandinaviska gränsspeditionen i Eda, de vet och kan allt jätteduktiga
Lycka till kram

A, strålande. Ringer dem bums på tisdag när allt är öppet igen. Tack så mycket för tipset och glad fortsättning på påsken :)

Ur skattesynpunkt är det mest fördelaktiga att vara fortsatt bosatt i Sverige, även om du jobbar i Norge.

Vad det beträffar bilen/MC:n, så får du inte använda det till och från arbetet. Vet dock ingen som ännu blivit kontrollerad.

Du får avdrag för:
-resor till/från Sverige
-162 NOK per dag du vistas i Norge
-för hyra

Jo, men ska ansvara för Sverige, så blir mycket resor till Sverige istället och med full traktamente för varje dag i Sverige så åker jag hellre åt det hållet. 162x10 är ju bara 1600 NOK, kan nästan kvitta och blir inte värt besväret. Är trots allt skönt med egen bostad.

Vad menar du med till och från arbete? Mellan Sverige och Norge eller inom Norge? Innebär ju i så fall egen norsk bil oavsett och det är inte ett alternativ. Dundra mellan Norge och Sverige på hoj är onekligen lite smidare än bil, speciellt med de sjuka fredagsköerna ut ur Oslo.

Tackar dock för svaret :) mycket vänligt
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vad menar du med till och från arbete? Mellan Sverige och Norge eller inom Norge? Innebär ju i så fall egen norsk bil oavsett och det är inte ett alternativ. Dundra mellan Norge och Sverige på hoj är onekligen lite smidare än bil, speciellt med de sjuka fredagsköerna ut ur Oslo.

Tackar dock för svaret :) mycket vänligt

Menar inom Norge.

Skatten blir också lägre..en inkomst på 400 000 NOK blir skatten ca 20% efter avdrag..och så slipper du tullavgiften på kanske ett par hundra tusen kronor.

Behöver du laga bilen I Norge, kostar det skjortan. Inte utan anledning norrmännen åker och lagar sina bilar i Sverige. Nu "jagar" skattemyndigheten i Norge dessa bilägare..

Det där med traktamentet kan du kolla med Likningskontoret i Oslo.

Se till att du har ditt skattekort klart om du blir fortsatt bosatt i Sverige, annars blir skatten 50%. Visserligen får du tillbaka överskjutande del, men det är inget kul att behöva vänta kanske ett år innan du fått pengarna tillbaka.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top