Flytta, vart? Sthlm, Uppsala, Örebro, Jönköping, Luleå...?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har bott i Örebro och bor nu återigen i Uppsala och skulel rekommendera bägge städerna. Örebros absoluta fördel är att det är nära till både Gelleråsen och Sviestad om man gillar bankörning.
Dock känns Uppsala lite större och inte lika småsatdsaktigt.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Hur är det att hitta bostad, och vad kostar det?
Jobb?

Jobb finns bara de lata som påstår att det inte finns jobb eller bostad, bara höra med privata bovärder, eller köpa sig en för en rimlig peng.
Sen beror det givetvis på vilken bransch du vill vara i men lager och skit finns det gott om.
Bostad, ja beror på hur/vart du vill bo men säg en 2a på ca 55kvm 5min från centrum i ok skick ca4000:-

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Åsikter om Gävle och Umeå då?

Ja, bor fortfarande kvar på Åland och har ännu inte kommit något närmare ett beslut kring vart jag ska flytta.

Började mitt i allt fundera på Gävle och Umeå.

Blev lite inne på Uppsala ett tag, delvis då för att min bror och en av mina bästa kompisar bor där. Har dock suttit och letat bostad där, och det verkar som Uppsala börjar tro att det är Stockholm. Jisses! För en så pass liten stad som Uppsala ändå är tycker jag priserna var hemska, så då blev jag lite avskräckt och började leta vidare.

Har ju mina "rötter" i Umeå på sätt och vis då jag är född där, och Umeå verkar ju i övrigt vara en fin stad med ett fint läge. Bostadspriserna är inte så tokiga, och det finns säkerligen gott om relativt öde vägar att busa runt på med motarden om man är på det humöret.

Sen gick mina ögon neråt längs kusten, och landade på Gävle. En annan stad med fint läge, lagomt mycket folk, och på bostadsfronten ser det ganska schysst ut tycker jag. Ligger ju inte så hemskt långt bort från de lite mer bebodda delarna av Sverige heller, ifall man skulle råka känna sig ensam.

Har någon några åsikter kring dessa två orter då?

Feedbacken jag fick kring mina föregående förslag var väldigt bra, och jag hoppas att ni inte har slut på saker att säga.

..förresten, det är ju Sporthoj.com jag skriver på... Aldrig att ni skulle ha slut på saker att säga! :D

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Så här är det. Jag är född (och i stort sett uppvuxen) i Jönköping, och jag kan inte säga ett enda ont om staden... Bor i nuläget ett par mil utanför, men besöker stan ett par gånger i veckan..
Det känns som en kuststad pga. vättern, det är ju trots allt Sveriges näst största sjö, och det är riktigt bra folk att ha och göra med oxå.:tummenupp

Man behöver inte röja på uteklubbar varje helg, mest på grund av att man inte kan (utbudet kanske är något begränsat i jämförelse med andra städer).

...MEN en viktig sak att ta med i beräkningen är att högskolan i Jkpg utbildar sjuksyrror, och det finns gott om dom dessutom!:D

Hopptornet i Rosenlunds badhus är som sagt 10m högt, om du nu är intresserad av det, plus att jag har för mig att några polare har varit och hoppat från Omberg vid vättern... Vet dock inte hur högt det är, men det är högt...

Annars har jag oxå släkten i Luleå, och känner mig alltid hemma där!

Lycka till!!
/Markus

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Om du gillar havet o trevliga människor och ska du flytta till Kalmar!
De har en fin fin högskola och man kan plugga till det mesta!
Allt ifrån sjuksköterska till sjökapten, bra mix av folk o nära till öland om du skulle få abstinens efter lite ö-liv. :)
Dessutom har kalmar sveriges bästa fotbollslag Kalmar FF!! :yoparty
Massa krogar och lätta tjejer o en jäkla fin o supermysig stad! Bodde där i 17 år o trivdes jättebra!
Uppsala kan bli lite långtråkigt, om man inte e student då, bodde där i 1 år o tyckte att det mest sög..

_teSSan_

Guest
nej jag hatar inte skåne jag undrade bara om bönder som dominerar sånna hållor som i skurup-tomellila-sjöbo triangeln finns överallt. Jag överväger faktiskt att flytta till lund.

Btw har mina polare här börjat bete sig likadant och lyssnar på joddla med siv så de fan inte mkt bättre..

Att "bönderna" dominerar i din umgängeskrets är ju ditt eget fel.

Jag har bott i Skurup -92 till -99, sen på Åland till -01, därefter Ystad och nu utanför Sjöbo, har aldrig störts av bönderna du pratar om.

Man väljer själv sitt umgänge.

@ trådskaparen; Lämna inte kobben, måste du tvunget så kom till Skåne! Här finns både hav och billig dricka! :tummenupp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Att "bönderna" dominerar i din umgängeskrets är ju ditt eget fel.

Jag har bott i Skurup -92 till -99, sen på Åland till -01, därefter Ystad och nu utanför Sjöbo, har aldrig störts av bönderna du pratar om.

Man väljer själv sitt umgänge.

@ trådskaparen; Lämna inte kobben, måste du tvunget så kom till Skåne! Här finns både hav och billig dricka! :tummenupp
haha ja självklart väljer man umgängeskrets, menade dock att dom dominera alla offentliga rum, som skola, större fester men jag tror man tänker mindre på dom om man 1 är uppväxt där 2 dom inte stör sig på dig (jag 15 mina polare 18, yngst och stockholmare gör att dom dömer direkt och ser dig som någon dom kan trycka ner för att själva komma uppåt)

_teSSan_

Guest
haha ja självklart väljer man umgängeskrets, menade dock att dom dominera alla offentliga rum, som skola, större fester men jag tror man tänker mindre på dom om man 1 är uppväxt där 2 dom inte stör sig på dig (jag 15 mina polare 18, yngst och stockholmare gör att dom dömer direkt och ser dig som någon dom kan trycka ner för att själva komma uppåt)

Jag är inte uppväxt härute, utan i Malmö.

Men när du nämner saker som skola och att vara ung kan jag lättare sätta mig in i din situation även om det var läänge sen jag var där själv..
På den tiden retade jag mig också på alla möjliga sorters folk. Antar att jag är gammal nu eftersom jag inte bryr mig längre. :tungan

Koncentrera dig på ditt och skit i dem så vips är problemet borta! :)

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har bott i Örebro i 4år och tycker staden är ganska trevlig men lite tråkig, det är en studentstad och det märks. Cykelavstånd till allt är bekvämt!

Har varit en del i Uppsala, och har ganska svårt för den staden. Det är platt och trist samt också en studentstad.

Skulle jag flytta från Sthlm skulle det förmodligen bli Norrtälje eller Jönköping.
Men försök hitta ett jobb innan du flyttar.

Ballitifar

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
Skepp o' hoj!
Skulle kunna rekomendera Umeå, har bott här till o från under snart 6 års tid.

Det är en schysst stad för ungdomar då det bor mycket studenter här. Prisläget är hyffsat jämfört med större städer, det byggs mycket och stan expanderar så det är inte värst svårt att hitta bra boende om man vet vad man letar efter.
Nöjesutbudet är ok, är rätt mycket musik- och kultur-arrangemang.

Finns några badhus i stan, vet tyvärr inte hur det är med trampoliner och annat att hoppa ifrån. Men på sommaren kan man alltid leka tarzan och svinga lian över älven, grymt kul!

Klimatet är som efter resten av norrlandskusten; lite varmare och inte lika bistra vintrar som i inlandet. Sommaren är kortare än i södern, men nära på lika skön.

Finns en del roliga stället att åka hoj på, har dock inte varit runt så värst mycket än då det är första sommaren jag åker hoj här i stan. Man har lite dille på rondeller här i trakterna vilket är rätt kul för oss på två hjul, mindre kul för alla andra som inte gillar att sladda :)

En sak som dock är lite piss med Umeå är sommrarna.. då åker studenterna hem och lokalbefolkningen åker ut till stugorna, det blir lite av en spökstad under veckorna :( ..och så är det en bit upp i landet. Men det finns tåg och flyg så det är inte så farligt egentligen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln