Fobi för telefoner?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Har dilemma när det gäller telefoner.
Tycker absolut inte om att ringa ex. telefonbolag, boka tandläkartid, boka tid till frissan, ringa ang gocart körning, räkningar, vad det än gäller så tar det mycket lång tid innan jag gör det. Oftast övertygar jag någon annan att ringa bara för att slippa. Eller så slutar det med att jag inte ringer.
Finns det något som heter telefonfobi?

Dock så när man ringer i tjänsten så är det aldrig något problem. Pratar dagligen med helt okända människor, lämnar tråkiga besked som att någon har dött eller åkt in på sjukhus akut. Eller vad det än gäller.
Men då känner jag ingen ångest för att ringa, känns ingenting.
Thats weird.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Gillar inte heller att ringa folk jag inte känner.. Värst var det när jag jobba med telefonförsäljning :gnissla Fick inse efter några månader att det inte gick! Ang. namn så finns det sjukt mycket "fobi namn" finns fobier för allt och lite till och alla har ett namn..
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Cervantes skrev:
2557032 Gillar inte heller att ringa folk jag inte känner.. Värst var det när jag jobba med telefonförsäljning :gnissla Fick inse efter några månader att det inte gick! Ang. namn så finns det sjukt mycket "fobi namn" finns fobier för allt och lite till och alla har ett namn..

Problemet är att jag har inga problem att ringa okända människor på jobbet men privat så står jag inte ens ut med tanken.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Alicia skrev:
2557047 Problemet är att jag har inga problem att ringa okända människor på jobbet men privat så står jag inte ens ut med tanken.

Jo jag känner igen mig i det jag mé! när jag ringer för ett företag och har ett ärende som inte är t ex försäljning så tycker jag det är helt ok men privat är det klart jobbigare! Tyvärr är enda tipset att bita i äpplet och gilla läget, brukar göra få göra så själv även om det kan dra på tiden innan det blir av :gnissla
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Telefonfobi har jag me..

Har blivit bättre med åren men det har varit extremt, palla inte ens ringa närmaste kompisarna.

Ett jobb jag hade så tog det mig flera månader innan jag satte på min telefon jag hade där så jag kunde ta emot inkommande samtal o ringa. Totalvägrare, fick tillslut lov att börja prata i telefon där när jag fick lite andra tjänster o de va först då som min telefonfobi började släppa, helt plötsligt så hade jag inga större problem att prata i telefon och jag blev en MYCKET mer social person även i övrigt, var inte rädd för nåt :D .. nu är jag tillbaka ganska mycket i mitt gamla jag men långt ifrån va de va förr iaf.

mkt de blev :D
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Alicia skrev:
2557028 Oftast övertygar jag någon annan att ringa bara för att slippa. Eller så slutar det med att jag inte ringer.
Finns det något som heter telefonfobi?

vet inte om det är telefonfobi eller om det jobbigt att representera sig själv på telefon.

en tjej jag umgicks med pratade hela dagarna i telefon på jobbet, hon vägrade nästan svara i telefon hemma, hon bad mig ringa åt henne :huvet

tydligen inte så ovanligt men något som man bör reda upp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Men frågan är hur det kommer sig att det kan bli så?
Visst, att det inte är personligt när man ringer på jobbet men jag pratar med så många fler okända människor, löser andras problem via telefon.
Problem som jag själv inte kan ringa om när det är personligt.
Ska jag ringa någonstans privat så måste jag gå igenom exakt vad jag ska säga, helst skriva upp det.

Är väl egentligen bara att ta tjuren vid hornen, precis som på nöjesfältet i Italien när Swedie övertygade mig att åka fruktansvärda karuseller som jag avskyr.
 

Dominator-Rocks

Guest
Ringa är inga probbs!

Hatar därimot när folk(föräldrar,svärföräldrar,pals,löst folk) ringer kvällstid, då jag /sambon äntligen har eller håller på och få våra kids i säng!


Jag blir fucking furious när det ringer! RIng inte till småbarnsföräldrar sent om kvällarna!:huvet

Enda tiden på dygnet man kan få..........................you name it, andas, bara va, se på dr phil,surfa SH, Lysstna på :yoparty Lurar såklart,..................
 

lejfan

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
KTM 660 SMC -04
Jag känner igen symtomen :)

Ringa i tjänsten går bra. Då liksom ringer jag ju åt företaget kan man säga,
men att ringa i mitt eget intresse.... brrrr. usch!

Värsta är ju att ringa till arbetsgivare och söka jobb. Typ min största fasa. :näsblod

Skönt att man inte är ensam. :tummenupp
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Så skönt att höra att flera har samma problem :hej
Men jag har tyvärr ingen lösning på det. Jobbigt är det, men det går att leva med :(
 
Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Telefonfobi vet jag inte om det kallas, men när man arbetar och har ett headset i örat mellan sju och fyra varje dag då blir då iaf jag skogstokig när det ringer hemma :va

Ibland när telefonen gått riktigt varm en dag så har jag fan träningsvärk i käkarna av allt prat. Tror inte män är gjorda för att prata så mycket.
 

Dominator-Rocks

Guest
Olsson skrev:
2559466 Telefonfobi vet jag inte om det kallas, men när man arbetar och har ett headset i örat mellan sju och fyra varje dag då blir då iaf jag skogstokig när det ringer hemma :va

Ibland när telefonen gått riktigt varm en dag så har jag fan träningsvärk i käkarna av allt prat. Tror inte män är gjorda för att prata så mycket.


TIPS!

Ta bort alla telefoner utom en bärbar!

Den stänger du av när du vill ha Lugn O Ro !
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Skönt att höra att man inte är ensam om att inte tycka om telefoner privat.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Alicia skrev:
2557028 Har dilemma när det gäller telefoner.
Tycker absolut inte om att ringa ex. telefonbolag, boka tandläkartid, boka tid till frissan, ringa ang gocart körning, räkningar, vad det än gäller så tar det mycket lång tid innan jag gör det. Oftast övertygar jag någon annan att ringa bara för att slippa. Eller så slutar det med att jag inte ringer.
Finns det något som heter telefonfobi?

Dock så när man ringer i tjänsten så är det aldrig något problem. Pratar dagligen med helt okända människor, lämnar tråkiga besked som att någon har dött eller åkt in på sjukhus akut. Eller vad det än gäller.
Men då känner jag ingen ångest för att ringa, känns ingenting.
Thats weird.

Dra en kvarting innan du ringer privat...

Olsson skrev:
2559466 Ibland när telefonen gått riktigt varm en dag så har jag fan träningsvärk i käkarna av allt prat. Tror inte män är gjorda för att prata så mycket.


:fakta
 
Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Cervantes skrev:
2557032 Gillar inte heller att ringa folk jag inte känner.. Värst var det när jag jobba med telefonförsäljning :gnissla Fick inse efter några månader att det inte gick! Ang. namn så finns det sjukt mycket "fobi namn" finns fobier för allt och lite till och alla har ett namn..

hmmm kan de vara så att när man pratar mycke i telefon på jobbet så blir de att man drar sig för att göra de när man är hemma.
Så var de för mej när jag jobba som telefonsäljare...jisses jag pratade mycke sällan i telefon då och ja än i dag :)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
På måndag morgon måste jag ringa och beställa en läkartid.
Blir svettig och illamående bara jag tänker på det.
Att bli bedömd av en läkare, finns inga ord för hur illa jag tycker om det.
Har näst intill aldrig behövt besöka någon, som tur är.
Blir rädd att dom ska hitta alla möjliga saker. Har aldrig tagit ett blodprov, kanske när man var bebis, vem vet. Men aldrig i vuxet tillstånd.
Det här gäller ändå bara yttre saker men ändå så får det mig att våndas.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Alicia skrev:
2560289 På måndag morgon måste jag ringa och beställa en läkartid.
Blir svettig och illamående bara jag tänker på det.
Att bli bedömd av en läkare, finns inga ord för hur illa jag tycker om det.
Har näst intill aldrig behövt besöka någon, som tur är.
Blir rädd att dom ska hitta alla möjliga saker. Har aldrig tagit ett blodprov, kanske när man var bebis, vem vet. Men aldrig i vuxet tillstånd.
Det här gäller ändå bara yttre saker men ändå så får det mig att våndas.
Samma här, är rädd för alla "fel" dom ska hitta om jag går på hälsokontroll :gnissla
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Alicia skrev:
2557480 Men frågan är hur det kommer sig att det kan bli så?
Visst, att det inte är personligt när man ringer på jobbet men jag pratar med så många fler okända människor, löser andras problem via telefon.
Problem som jag själv inte kan ringa om när det är personligt.
Ska jag ringa någonstans privat så måste jag gå igenom exakt vad jag ska säga, helst skriva upp det.

Är väl egentligen bara att ta tjuren vid hornen, precis som på nöjesfältet i Italien när Swedie övertygade mig att åka fruktansvärda karuseller som jag avskyr.

När det gäller jobbasamtalen är du säker på din roll och hur du ska hantera samtalet. När du ringer privat är du "dig själv" och kan inte gömma dig bakom en yrkesroll. Det handlar troligtvis om lite basic psykologi som kan bemästras med enkel psykologi koncentrera dig på att komma in i samma "mode" som du har när du ringer jobbsamtal, det kan vara svårt i början men med lite övning så.

Jag är lite likadan, kanske inte just när det gäller att ringa. Jag är extremt utåt och sprallig men om jag befinner mig i ett sammanhang där jag inte alls är hemma. Ny plats, nya människor och det pratas om sådan som jag inte har koll på så blir jag blyg och lite tyst.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Om det finns fobi för telefoner, finns det då också telefoner för fobier?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top