FOLAN släpper ny Svensk mc motor!

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Lite bilder på en udda värsting från Folan som suttit i en backcykel, 4x250cc.
En aning vildare än de 2x500cc som byggdes ihop för crossbanorna.

4x250_1.jpg4x250_2.jpg4x250_3.jpg4x250_4.jpg4x250_5.jpg

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Lite bilder på en udda värsting från Folan som suttit i en backcykel, 4x250cc.
En aning vildare än de 2x500cc som byggdes ihop för crossbanorna.

View attachment 457847View attachment 457848View attachment 457849View attachment 457850View attachment 457851

Liknande konstruktion som Yamaha har i sin Vmax4 snöskoter , den var på 750cc första två åren och sen på 800cc

79a84ff1d003c7a52119697c61edcda7.jpg

0ad462a08bc60fd66d11739f3b7ca33f.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Liknande konstruktion som Yamaha har i sin Vmax4 snöskoter , den var på 750cc första två åren och sen på 800cc

Nu vet jag inte hur vevaxel och vevhus på Folan-motorn är konstruerade, men VMax-4’an är ju egentligen inte en ”riktig” radfyra, utan snarare två stycken parallelltwinnar som står bredvid varandra och - i alla fall i originalskick - är klockade med 4x 90 grader tändföljd. Förvisso ett gemensamt och svindyrt vevhus, men med två separata vevaxlar med gemensamt kraftuttag i mitten som driver en axel framför.

Jag har för övrigt ett nykläckt intresse för de specialbyggda radfyror som förekom inom snöskoterracingen på 80- och 90-talet. Ofta två stycken tvåcylindriga 440 cc motorer som på ett eller annat sätt kopplades ihop. En del med två vevar och adapter, en del med ”hel vev”, en del med två vevhus ihopbultade på en styv platta, en del med ihopsvetsade vevhus. Insamlandet av delar är sedan länge påbörjat, men det är inte helt självklart att beräkna vilket koncept som kommer att lida minst av vevaxeltorsionsvibrationer (VMax-4’ans stora akilleshäl...) och samtidigt blir praktiskt genomförbart...

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Nu vet jag inte hur vevaxel och vevhus på Folan-motorn är konstruerade, men VMax-4’an är ju egentligen inte en ”riktig” radfyra, utan snarare två stycken parallelltwinnar som står bredvid varandra och - i alla fall i originalskick - är klockade med 4x 90 grader tändföljd. Förvisso ett gemensamt och svindyrt vevhus, men med två separata vevaxlar med gemensamt kraftuttag i mitten som driver en axel framför.

Jag har för övrigt ett nykläckt intresse för de specialbyggda radfyror som förekom inom snöskoterracingen på 80- och 90-talet. Ofta två stycken tvåcylindriga 440 cc motorer som på ett eller annat sätt kopplades ihop. En del med två vevar och adapter, en del med ”hel vev”, en del med två vevhus ihopbultade på en styv platta, en del med ihopsvetsade vevhus. Insamlandet av delar är sedan länge påbörjat, men det är inte helt självklart att beräkna vilket koncept som kommer att lida minst av vevaxeltorsionsvibrationer (VMax-4’ans stora akilleshäl...) och samtidigt blir praktiskt genomförbart...

Nä jag vet inte heller konstruktionen på Folan-motorn, var mest rak en 4cylindrig tvåtaktare gjorde dom lika
Men verkar inte Folan och ha kraftuttaget mitt mellan cylinder 2 och 3 ?

Påtal om såna ihopkopplade motorer du pratar om så var jag hos Kimpan utanför Umeå för nån vecka sen, han hade ett sånt bygge på gång, två st Rotax 437cc motorer ihopkopplade

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fränt...!

454’an - som är 437 cc och fanns i Blizzard 9500 - och 537’an - som är 521 cc och fanns i Blizzard 9700 och tidiga Formula Plus - var populära att montera ihop till radfyror. Jättegasare, slidinsug, hårt portade och högvarviga redan som standard. ”Vanliga” avgasportar utan rave-ventiler, eftersom ingen i dragracing brydde sig om effekt på låga varv...

Det fanns nog ett tjugotal sådana i olika konfigurationer i Sverige under början av 90-talet, men att Kimpan håller på med sådana nu är en överraskning. Han och Mats Tikka var ju stora förespråkare för Arctic Cat’s Wildcat 700 med en extra cylinder då det begav sig...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Yamaha 800 v-max med Turbo är väll fortfarande värden snabbaste skoter på is:va

Att äga en folan parallel twin eller radfyra är en dröm tillsammans med en V4 rgv500 o rd500.

Dessa hade utantvekan fått stå i finrummet med pipor monterade o skulle sambon be mej välja vet hon ju var dörren är:D

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade inte en blekaste aning om Folan - trots att S. Sandby är en stenkast härifrån. Coolt är (var?) det iaf!

Folan ”försvann” mig veterligen när det köptes och flyttade från södra sandby till Trollhättan-trakten.

Jag var i kontakt med nya ägaren för 4-5år sen men fick aldrig till någonting inom ramen för reservdelar. Endera var de inte intresserade eller så fick de inte fram något. Trist, för hade hoppats på att lilla Highland-maffian skulle kunna leva vidare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folan ”försvann” mig veterligen när det köptes och flyttade från södra sandby till Trollhättan-trakten.

Jag var i kontakt med nya ägaren för 4-5år sen men fick aldrig till någonting inom ramen för reservdelar. Endera var de inte intresserade eller så fick de inte fram något. Trist, för hade hoppats på att lilla Highland-maffian skulle kunna leva vidare.

Folan är väl en död häst sedan länge, den har piskats av och till genom åren, men det har bara resulterat i ryckningar....

Det var synd, för grabbarna hade intressanta ideer och var duktiga på prototypkonstruktion.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Yamaha 800 v-max med Turbo är väll fortfarande värden snabbaste skoter på is:va

Rena "speed run" där syftet är hög toppfart har fört en väldigt tynande tillvaro de sista tio-tjugo åren, även i Nordamerika. Det är nog inte omöjligt att något turboladdat VMax-4 bygge fortfarande innehar något officiellt eller inofficiellt rekord.

Inom dragracingen har det dock förekommit ett antal fyrtakts turbobyggen med betydligt mer effekt och betydligt bättre tider än något baserat på VMax-4.

Folan är väl en död häst sedan länge, den har piskats av och till genom åren, men det har bara resulterat i ryckningar....

Det var synd, för grabbarna hade intressanta ideer och var duktiga på prototypkonstruktion.

Ha i åtanke att de ursprungliga människorna bakom Husaberg och Folan till största del är ingenjörerna som blev kvar efter Husqvarna...som lämnade Sverige för 33-34 år sedan...De människor vi talar om har alltså i de flesta fall uppnått pensionsålder för ganska länge sedan...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är knappast en bransch där man skär guld med täljkniv. Då skulle nog Folan idag ha varit ett företag med stor omsättning som kunnat säljas till nya entreprenörer. Gubbarna bakom Folan har säkert jobbat arslet av sig för små pengar så jag bara hoppas och tror att dom åtminstone hade roligt.

Det är små serier som därmed blir dyra att producera och antalet kunder blir automatiskt få.

Sidvagnsracingen verkar inte längre se Folan som drömalternativet.

Men det finns nog även idag en marknad för unika specialbyggda motorer men det gäller ju att pricka in rätt nisch för att lyckas tjäna pengar. Samtidigt idag är det ju lättare än någonsin att nå ut till hela världen för rätt personer.

BRC KTM500 är ju ett exempel som verkar ha blivit en framgång.

Och egentligen kanske man kan diskutera om inte även Marklunds turbomotorer är lite av en så nisch.

Till Harley finns det ju också lite motorer.

Och till Banshee men jag vet inte om någon har kompletta monterade motorer där.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
BRC KTM500 är ju ett exempel som verkar ha blivit en framgång.

Jag blev instinktivt glad när jag såg att det fanns ett 500cc kit till KTM tvåtakt.

Efter en stunds googlande undrar jag om det inte bara är 56 tusen i sjön att bygga en sån.
Dom som har försökt plocka ut mer effekt ur dom har haft enorma problem, och monterad som den kommer från fabrik verkar den ge runt 55hk. (förvisso med snäll effektkurva)

Man borde kunna få ut samma effekt fast mycket billigare genom att trimma mera normalt. (fast med spetsigare kurva)

Är det snäll effektkurva man vill ha finns det ju fyrtaktare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag blev instinktivt glad när jag såg att det fanns ett 500cc kit till KTM tvåtakt.

Efter en stunds googlande undrar jag om det inte bara är 56 tusen i sjön att bygga en sån.
Dom som har försökt plocka ut mer effekt ur dom har haft enorma problem, och monterad som den kommer från fabrik verkar den ge runt 55hk. (förvisso med snäll effektkurva)

Man borde kunna få ut samma effekt fast mycket billigare genom att trimma mera normalt. (fast med spetsigare kurva)

Är det snäll effektkurva man vill ha finns det ju fyrtaktare.

Ja, men det är sånt man inte får säga högt om sådana här saker för det finns alltid någon som blir sekundärkränkt och drar ut med lansen till försvar.
Kan även vara någon som köpt prylen ifråga och därefter vägrar acceptera att dom slängt pengarna i sjön och då måste budbäraren skjutas till varje pris.

Men BRC verkar ändå ha blivit en affärsmässig succe. Och den låga prestandan bidrar väl till att prylarna inte går sönder och skapar affärsmässiga problem den vägen.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...