Lite bilder på en udda värsting från Folan som suttit i en backcykel, 4x250cc.
En aning vildare än de 2x500cc som byggdes ihop för crossbanorna.
View attachment 457847View attachment 457848View attachment 457849View attachment 457850View attachment 457851
Liknande konstruktion som Yamaha har i sin Vmax4 snöskoter , den var på 750cc första två åren och sen på 800cc
Nu vet jag inte hur vevaxel och vevhus på Folan-motorn är konstruerade, men VMax-4’an är ju egentligen inte en ”riktig” radfyra, utan snarare två stycken parallelltwinnar som står bredvid varandra och - i alla fall i originalskick - är klockade med 4x 90 grader tändföljd. Förvisso ett gemensamt och svindyrt vevhus, men med två separata vevaxlar med gemensamt kraftuttag i mitten som driver en axel framför.
Jag har för övrigt ett nykläckt intresse för de specialbyggda radfyror som förekom inom snöskoterracingen på 80- och 90-talet. Ofta två stycken tvåcylindriga 440 cc motorer som på ett eller annat sätt kopplades ihop. En del med två vevar och adapter, en del med ”hel vev”, en del med två vevhus ihopbultade på en styv platta, en del med ihopsvetsade vevhus. Insamlandet av delar är sedan länge påbörjat, men det är inte helt självklart att beräkna vilket koncept som kommer att lida minst av vevaxeltorsionsvibrationer (VMax-4’ans stora akilleshäl...) och samtidigt blir praktiskt genomförbart...
Hade inte en blekaste aning om Folan - trots att S. Sandby är en stenkast härifrån. Coolt är (var?) det iaf!
Folan ”försvann” mig veterligen när det köptes och flyttade från södra sandby till Trollhättan-trakten.
Jag var i kontakt med nya ägaren för 4-5år sen men fick aldrig till någonting inom ramen för reservdelar. Endera var de inte intresserade eller så fick de inte fram något. Trist, för hade hoppats på att lilla Highland-maffian skulle kunna leva vidare.
Yamaha 800 v-max med Turbo är väll fortfarande värden snabbaste skoter på is
Folan är väl en död häst sedan länge, den har piskats av och till genom åren, men det har bara resulterat i ryckningar....
Det var synd, för grabbarna hade intressanta ideer och var duktiga på prototypkonstruktion.
BRC KTM500 är ju ett exempel som verkar ha blivit en framgång.
Jag blev instinktivt glad när jag såg att det fanns ett 500cc kit till KTM tvåtakt.
Efter en stunds googlande undrar jag om det inte bara är 56 tusen i sjön att bygga en sån.
Dom som har försökt plocka ut mer effekt ur dom har haft enorma problem, och monterad som den kommer från fabrik verkar den ge runt 55hk. (förvisso med snäll effektkurva)
Man borde kunna få ut samma effekt fast mycket billigare genom att trimma mera normalt. (fast med spetsigare kurva)
Är det snäll effektkurva man vill ha finns det ju fyrtaktare.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |