Folk klarar inte av att ta körkort!

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Jag är en av dessa som har tagit mitt kort relativt nyss (2011 B, 2013 A2) Båda gångerna under teoriprovet ställs frågor som har svar som liknar varandra förutom kanske ett enda ord som förändrar innebörden. Har flera kompisar som ej klarat av det för dem är nervösa så man missar läsa dessa små ord som förvränger. så joo jag vill mena på att det är frågor idag med x flera svar som skulle kunna vara rätt utifrån det sunda förnuftet. Sen är ju en annan aspekt att det är mkt pengar det handlar om! jag själv var nervös för jag hade inte råd att missa mina prov för annars så skulle jag få vänta några månader innan jag fick ihop pengar igen. t.ex. jag ska köra upp för A nu i sommar, fick en pris idé från min körskola.. EN uppfräschnings lektion för att göra av med olater, låna hoj till uppkörning och sedan uppkörning. Denna lilla uppgradering utav en behörighet som jag redan visat att jag klarar av med begränsad effekt visserligen kostar mig 4700kr..
Men visst efter 15-20 ggr nää då kanske man ska satsa på nått annat...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är en av dessa som har tagit mitt kort relativt nyss (2011 B, 2013 A2) Båda gångerna under teoriprovet ställs frågor som har svar som liknar varandra förutom kanske ett enda ord som förändrar innebörden. Har flera kompisar som ej klarat av det för dem är nervösa så man missar läsa dessa små ord som förvränger. så joo jag vill mena på att det är frågor idag med x flera svar som skulle kunna vara rätt utifrån det sunda förnuftet. Sen är ju en annan aspekt att det är mkt pengar det handlar om! jag själv var nervös för jag hade inte råd att missa mina prov för annars så skulle jag få vänta några månader innan jag fick ihop pengar igen. t.ex. jag ska köra upp för A nu i sommar, fick en pris idé från min körskola.. EN uppfräschnings lektion för att göra av med olater, låna hoj till uppkörning och sedan uppkörning. Denna lilla uppgradering utav en behörighet som jag redan visat att jag klarar av med begränsad effekt visserligen kostar mig 4700kr..
Men visst efter 15-20 ggr nää då kanske man ska satsa på nått annat...

Regel 1A för att göra teoriprov för körkort, lämna det sunda förnuftet hemma och lär dig allt utantill. :)

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Regel 1A för att göra teoriprov för körkort, lämna det sunda förnuftet hemma och lär dig allt utantill. :)

Absolut jag håller med dig till punkt och pricka!:)
Men som de flesta vet så är det väldigt lätt att sitta här och säga detta nu när vi redan har gjort skiten. När man väl sitter där och man är nervös ( det är vi nog alla på ett eller annat vis) så blir ju den normala reaktionen att man förtränger eller får tunnel seende i sitt tänkande. Man minns kanske de viktigaste beståndsdelarna. sedan funkar inte människan så att man lär bara in allt utantill rakt av, du kan inte undvika att lägga in egna tankar och reflektioner undermedvetet eller medvetet när du läser in saker :)
t.ex. vid en stopskylt ska man stanna. Men ska man stanna vid skylten om sikten är skymd vid skylten av ett buskage? eller ska man rulla fram lite och stanna där man har sikt?
så får man lite olika fina alternativ som går ut på att man stannar men frågan är bara vart fan man ska stanna. Då har man inte det så lätt kan jag säga med lite nerver i magen för alla går ju ut på samma sak, stanna vid stopet:tungan

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har gjort alla teoriprov som de erbjuder och sällan suttit med dem över 7-8 minuter. Förutom möjligen DE. Där fick man räkna lite i huvet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Det där är så jäkla sant.

En av frågorna är hur mycket kedjespel man ska ha på en motorcykel. Så otroligt jävla dum fråga med tanke på att det:
A: Är olika på alla hojar
B: Exempelvis min hoj ska ha ett kedjespel större än det som är rätt svar på provet.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Teoriprovet är till för att de som inte har sunt förnuft ändå ska behöva lära sig en del saker utantill så kanske nånting fastnar. Jag har bara varit ute på vägarna i drygt ett decennium så jag kan inte uttala mig om hur det var förr i tiden men folk körde säkert som krattor då med. Nu för tiden finns det helt enkelt många fler fordon. Om 1 av 100 är en undermålig förare (extremt lågt räknat) så har det ju större påverkan om antalet bilar är dubbelt så många.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
När jag tog körkort för bil 1982 så var jag först klar med teoriprovet, var inte nervös eller så. Lämnade det, sedan fick man sitta och vänta lääänge på de andra. Första kommentaren som kommer från en av de andra var "Vilken kort tid man hade på sig!". Det tyckte ju inte jag.

Jag har funderat rätt mycket på det där, och mycket är nog att man ska gilla att läsa och ha lätt för läsförståelse. Om man kan tillgodogöra sig frågan snabbare och utan problem (man behöver inte koncentrera sig på själva läsandet) vilket gör att man kan fokusera på själva frågan, och lättare se de här små skillnaderna i alternativen. Men jag tycker ändå att sunda förnuftet är bra att ha.

2012 tog jag A-kort. Enda pluggandet var ett gäng testprov jag fick från körskolan. Man har ju rätt mycket gratis i teorin då man kört bil i 30 år och alltid varit intresserad av trafikregler, vi har rätt kul diskussioner runt kaffebordet på jobbet.

Så var helt klart missnöjd på teoriprovet när jag är tvåa ut från lokalen :gnissla Kommer inte ihåg exakt, men det var ett par skitfel där jag haft för bråttom. Men godkänd blev jag.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problemet är att minst 10% av de som klarat körkortsproven, inte borde få framföra något fordon över huvudtaget....

10% av förararna orsakar 90% av alla olyckor,

Själv tillhör jag de 80% som kör bättre än genomsnittet :tummenupp

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Körkortsteori har väldigt lite med intelligens att göra.
Jämför med musik, är du korkad om du inte lyckas läsa in Bethovens 5a?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Det är inte raketforskning vi talar om.
Snarare kunna plinka lilla snigel på en gitarr och sjunga dom avancerade orden som man får lära sig innantill. :)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gjorde ett teoriprov på nätet igår för skojs skull. Fick ett från godkänt fasr det är 8 år sen jag skrev skiten och har ägnat resten av tiden åt att glömma allt!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Om man inte klarar av det, och fortfarande tror att man skall bli en lyckad kompositör, så är man väl åtminstone rätt blåst.

Nu har inte jag läst musik nå mycket, men rent spontant känns det som om körkortsteori är bra mycket simplare dessutom.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har läst att körkortsproven har blivit svårare och att färre klarar teoriprovet. Minns inte om det även gällde körningen. Det ska ses över om det inte redan gjorts.

Vad har du för källa på det du skriver? Kör alla upp 10-15 gånger eller är det teoriprovet de skriver så många gånger? Det har jag missat i så fall.
Kuggad på uppkörningen - mindre vetande? Nja om man haft för många fel på teoridelen så visste man tydligen inte alla svar. Mindre vetande än kravet.
Om det är en produkt av flumskolan? Ja, eller samhället. Eller politikernas. :D

Vad är du arg på egentligen?

Själv körde jag upp två gånger för hoj och två gånger för bil.
Med hoj tände jag inte bromsljuset i korsningar i villaområdet utan brakade fram i 40 km/tim.
Med bilen tittade jag för lite i backspegeln när jag låg i innerfilen på motorvägen. "Det skulle kunna komma blåljus som ville om."
-Det ser jag ju om det börjar blinka i backspegeln.
-Jaha har du sådana ögon du.
Jag tyckte att han var dum.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tog själv körkort på den tiden det var lätt.Men tanten tog mc-kort för ca 7 år sen och det står en del knepigt i den boken.Men tänk inte lär dej vad där står o ifrågasätt inte så går det bra

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
BMW R90S skrev:
Är allt en produkt av flumskolan
Lite det ja. Många lever i någon slags förnekelse och tror att det där med proven på Trafikverket ska ordna sig själv. Så det är ju mycket viktigare att spendera all sin lediga tid med Twitter, Facebook och Youtube än att sätta sig och läsa lite teori eller sticka ut med päronen och köra en liten sväng (för all del så prioriterar väl även päronen ibland sociala medier högre än sina egna barn). När sedan ett körprov går åt skogen så är det såklart trafikinspektören som varit onödigt petig för att den underkänt bara för såna små fadäser som att konstant legat och kört 15kmh för fort, två missade högerregler, en missad stopplikt som ledde till ett ingripande och var en hårsmån från en kollision samt en klockren avslutning med att backa in i väggen utanför förarprovskontoret.

Och dels så är det att det är en annan grej att ta körkort i Sverige än vad det är i Etiopien, Somalia, Turkiet, Thailand eller vad det nu kan vara. Det är inte det lättaste att få en körkortsarspirant att inse att det kanske inte är en så värst ljus ide att springa till datorn och beställa provtider på Trafikverket direkt när denne fått sitt körkortstillstånd bara för att den kört lastbil i Kenya i 15år. Eller att det kan vara en fördel att förstå lite mer svenska eller engelska än bara "hej/hello" och "ja/yes" innan man ger sig på ett prov. För ett körkort måste man skaffa sig innan allt annat, det är häftigt, det säger kompisarna.

Täppas

Guest
Gjorde ett teoriprov på nätet igår för skojs skull. Fick ett från godkänt fasr det är 8 år sen jag skrev skiten och har ägnat resten av tiden åt att glömma allt!

Länk ?
Vore kul att prova och se hur oduglig man egentligen är :crash

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping