Folksam Av/På försäkring

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Bra att det finns dom som betalar och inte fuskar å jävlas för oss andra tycker jag. Men jag hade kört på en halvförsäkring och skulle man kvadda köper man lite grejjer på ebay så e det löst. :tummenupp

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jösses alltså. Köra hoj är ju iofs riktigt skoj, men man kan göra vääääldigt mycket skoj saker för 60 000:-.

Med värdeminskning, service, underhåll samt driftskostnader så hamnar du nog på 100 000:- / på ca 500 mil?

Sorry att det blev lite OT, men det där är sjuka pengar.

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Finns inget att göra än att skratta å betala så ser jag det.

Tog hojkortet i september förra året så jag har inte hunnit köra en meter.
Alla som jag träffat med hojkort har sagt att man kommer droppa hojjen första året hur man än beter sig. därför vill jag ha helförsäkring.

[YOUTUBE-ID]Q9zNUPDmnz4[/YOUTUBE-ID]

Dubbelscheckat med If angående av/På men den låg på 93403kr som helförsäkring.

Försäljaren på if ville att jag skulle ta deras märkesförsäkring
sedan sälja hojjen på vintern till någon närstående..

Men jag är inte lika låg som glocalnet så jag kör folksam.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jösses alltså. Köra hoj är ju iofs riktigt skoj, men man kan göra vääääldigt mycket skoj saker för 60 000:-.

Det blir inga 60 tkr i praktiken med den typen av försäkring. Vad jag vet finns det ingen som ställer på sin motorcykel i t ex maj och kör ända till slutet av november. Då tittar man nog på en helt annan typ av motorcykel.

Med nytaget körkort och en relativ ny motorcykel skulle inte en halvförsäkring vara att tänka på. Risken för att man råkar ut för en olycka är rätt överhängande på en sportmotorcykel under de omständigheterna. Har man dessutom lån då är det verkligen ett no, no att köra halvförsäkrat. Var och en gör dock som de vill. Man känner sig själv bäst och får ta konsekvenserna senare. Ingen rolig start att ha en ramsned motorcykel med kraschade kåpor och spräckt motor och ett lån att betala av. Viktigast är ju att man klarat sig helskinnad utan men för livet. Köra motorcykel i dagens trafik är en risksport.

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Såld
Har du lyssnat med Vesta försäkringar?

Tog själv kortet förra året, köpte en Suzuki GSXR 750 2005a. Betalade 12.500 med SMC-Folksam halv-försäkring, var 25år vid det tillfället och bodde i Sthlmsområdet..

Hojen var värd ca 50-60 tusen, lägger du ner hojen så lär du ju ändå köpa kåpor och smacka på dem istället för att punga ut en 10-15000 för självrisken?

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Ta en trafikförsäkring. På 1 1/2 år har du kännat in det, det blir ca 90 000 + ev självrisk om du klotar och det är inte hojen värd.
Det måste finnas ett bättre alternativ än betala 60 papp.

Som föregående talare säger, men högst en halvförsäkring om du vill ha stöldskyddet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det är stort av dig. Många hade nog gjort som säljaren föreslog. Skulle själv inte hålla på att byta ägare fram och tillbaka. Visste jag med mig att jag skulle sälja motorcykeln till hösten då hade jag nog tecknat märkesförsäkringen. Ett orosmoment är ju att man inte får den såld. Då hade man stått där med skägget i brevlådan.

Med en av och påställningsbar försäkring har man många fler alternativ. Vill man inte köra en månad under sommaren då man är bortrest är det bara att ställa av den. Får man för sig att inte köra på en säsong då kostar den bara en bråkdel i garageförsäkrings premie. Nackdelen är om man vill köra hela säsongen från tidig vår till sen höst. Då är det rent ut sagt ofördelaktigt med den typen av försäkring.

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Jag har inga lån hojjen casha jag för "lekfordon" belånar jag inte till.

å självrisken på folksam ligger på 6000kr vilket är vad ett par nya kineskåpor kostar med montering.

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
e de inte bättre att han försäkrar än skenförsäkrar, så fattar inte varför alla klagar på hans premie.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Finns inget att göra än att skratta å betala så ser jag det.

Tog hojkortet i september förra året så jag har inte hunnit köra en meter.
Alla som jag träffat med hojkort har sagt att man kommer droppa hojjen första året hur man än beter sig. därför vill jag ha helförsäkring.

[YOUTUBE-ID]Q9zNUPDmnz4[/YOUTUBE-ID]

Utan att förhoppningsvis låta dryg så vill jag bara säga att inte alls alla behöver köra åt skogen det första året. Jag förstår inte varför man ska behöva göra det?

Bara man försöker undvika för mycket adrenalin och testosteron, tar det i sin egen takt och använder den fantastiska skyddsbarriär förnuftet är. Hela tiden. Den absolut största risken är när man åker med andra chaufförer som har bättre teknik (gränsen mellan teknik och enbart riskbenägenhet är också svårdefinerad), eller när man vill visa någon annan påhejare sin nyinköpta plast och stålkuk. Det är i stort sett det egna egot som är faran. Grupptryck är ju inte bara ett påhitt från tigerkaksmumsande tantjävlar på Vägverket, det är absolut en verklig farlig mekanism hos oss, speciellt när man sitter på en rackabajsarmotor med två hjul.

On topic: Ja, men är det inte så att utrustningen går på hemförsäkringen, som redan påpekats, eller är det om bakfoten?

/perris

Last edited:

patR1k

Det kostar att ligga på topp..
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
snowracer tills våren kommer...
Har du lyssnat med Vesta försäkringar?

För att få billigare försäkringar på tex Vesta så måste man ha minst 3 försäkringar hos dom (typ hem, bil också) så är det många f-bolag som gör.. :huvet

Sen så är det faktiskt så att det KOSTAR fläsk att försäkra hoj!
jag får betala 4500 för av/på ställningsbar hos folksam å ca 2750 i månaden för hel åretrunt och det är med 10% rabat!!!
Det är det biligaste som jag kan hitta å då har jag kollat med massor av bolag.. :glömdet
sen det här med hur länge man haft kortet spelar väl fan ingenroll det är aldrig nån som frågat hur länge jag haft det... 10 år nu i sommar.. inte blir det billigare för det :kulspruta F-bolag

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring