Folksam har ökat sin helårspremie med +48%!

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Höll på att sätta kaffet i strupen, vad har hänt med Folksams försäkringar?

Jag har en ZX6R - 08 som jag hade halvförsäkrad hos Folksam ifjol och betalade 15.934 kr/år.

Nu har jag ställt på den igen och har exakt samma försäkring och villkor förutom att jag nu nar 1 skadefria år istället för 0 som jag hade ifjol. Döm till min förvåning när jag nu ser att Folksam ökat priset med +48% till 23 518 kr/år


Är jag ensam eller har försäkringspremierna ökat pga nån anledning som ligger utom mitt förstånd?


Tack på förhand!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Återkommer när jag ställt på. Kanske redan den här veckan. Låter inget vidare. IF höjde min premie rätt markant utan anledning förra året så jag bytte till Folksam. Får se om även min premie höjts.

Anledningen till att premierna går upp kan vara lokalt. T ex ovanligt många stölder i ett visst område. Jag tror att det var vad jag råkade ut för på IF. Året innan stals ett par motorcyklar under kort tid. Misstänker att de var försäkrade hos IF.

Tyvärr är det inte mycket att göra åt försäkringseländet. Byt bolag så fort något annat erbjuder bättre villkor. Någon tack för lång och trogen tjänst finns inte längre. Man blir lika väl eller dåligt behandlad oavsett beroende på vem man får som handläggare.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Storstad, under 100 bast samt dödsmaskin... Inge bra :).

Ring och hör med Folkskam, de måste ju ha en bra anledning. Ring alla andra bolag också, varje gång det är dags för nytt försäkringsår. Då alla bolag bedriver "lottoprincip" på sina premier kan man kanske hitta en billigare på annat bolag.

Ring flera gånger dessutom. Alla storbolag har sin telefonsupport utlagd på Samhall, så det kan skilja från person till person. När du får en bra premie, begär skriftlig offert bums.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inte för att det hjälper dig.. men min halvförsäkring sjönk med 450:- /mån i år.
Då hade jag bytt till ett annat bolag över vintern och bytte tillbaka till Folksam när det var dags att ställa på.

Det är väl som allt annat, det lönar sig aldrig att vara en "trogen kund"..

Nu kostar den bara 1415:-/ mån ... som hittat.. :gnissla
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Triumphs märkesförsäkring kostar mig 2700 i månaden, som hittat :)

Smiter igenom köer o slipper tull iaf ;)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Inte för att det hjälper dig.. men min halvförsäkring sjönk med 450:- /mån i år.
Då hade jag bytt till ett annat bolag över vintern och bytte tillbaka till Folksam när det var dags att ställa på.

Det är väl som allt annat, det lönar sig aldrig att vara en "trogen kund"..

Nu kostar den bara 1415:-/ mån ... som hittat.. :gnissla

hahah skaffa 125a, 2700 hel/hel :hihi'

sporthoj det med :tungan
 

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Thanks guys...

Har iaf ringt och skulle ringa imorn för att deras supportavdelning som har hand om det inte var öppen, så återkommer här... annars blir det att byta bolag, det är inte mer med det.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inte för att det hjälper dig.. men min halvförsäkring sjönk med 450:- /mån i år.
Då hade jag bytt till ett annat bolag över vintern och bytte tillbaka till Folksam när det var dags att ställa på.

Det är väl som allt annat, det lönar sig aldrig att vara en "trogen kund"..

Nu kostar den bara 1415:-/ mån ... som hittat.. :gnissla

Ungefär vad jag pröjsar för min... fast helförsäkrat. :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag skäms nästan när jag tänker på att jag betalar 4800:- hel/hel för 150hk på 192 kg när jag läser om andras försäkringsbekymmer... :rodnar
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
De har tydligen precis börjat med att man får 10% rabatt om man har hemförsäkringen där. Alltid något.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
De har tydligen precis börjat med att man får 10% rabatt om man har hemförsäkringen där. Alltid något.

Men det innebär inte att de höjer den 48% bara för man inte har hemförsäkring va? :)
Skulle iofs inte förvåna mig.
 

Billybob

Team Sparris
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Bmw S1000rr
Låter konstigt min försäkring kostar lika mycket i år som föra året
R1 -08 15800 avställningsbar och tjejens hoj vart billigare i år en förra året cbr 1000 08. Visserligen har jag märkt att priset kan skilja sig en hel del beroende på vem man pratar med testa att ta pris uppgift igen.
Hoppas du får ett bättre pris:tummenupp
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Men det innebär inte att de höjer den 48% bara för man inte har hemförsäkring va? :)
Skulle iofs inte förvåna mig.

Nejdå. När jag köpte suzukin så fick jag ingen rabatt via telefon, utan det var först när jag fick hem försäkringsbeskedet som det stod om en ny rabatt, vilken jag fick ringa igen och tjata mig till.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Min höjdes iår pga SMC inte ger 10% längre, tyvärr en månad innan Suzuki började med sin klassiker ala 10år bonus.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top