Folksam har ökat sin helårspremie med +48%!

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
jag har Folksam, fick billigare försäkring i år MEN först efter att jag bytte bolag 1v . når jag sen ringde tillbaka som "ny kund" blev försäkringen ca 5k billigare
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Jag har de senaste åren sparat ett antal tusen per år genom att säga upp försäkringen på våren och sedan ringa upp samma försäkringsbolag direkt igen, ta samma försäkringstyp och då få en premie liknande fjolårets.
Varför? Ja det är en bra fråga :D

Edit: när jag först frågat hur premien ska bli säger de en summa betydligt högre än året innan, därav uppsägningen innan nyteckningen.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Byt ägare på hojen, t.ex Frun, sambon... Sen byter ni tillbaka :)
Är det lagligt att byta fram och tillbaka? Hur ställer sig försäkringsbolagen till det? Jag menar, självklart skulle jag vilja han en superduper RR-hoj. Men kostar skjortan att försäkra (ca 25´hel/hel), men kan man till hösten sälja hojen till farsan och sen köpa tillbaka till våren är man ju nere i okej pengar. Eller är det skenförsäkring?
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Är det lagligt att byta fram och tillbaka? Hur ställer sig försäkringsbolagen till det? Jag menar, självklart skulle jag vilja han en superduper RR-hoj. Men kostar skjortan att försäkra (ca 25´hel/hel), men kan man till hösten sälja hojen till farsan och sen köpa tillbaka till våren är man ju nere i okej pengar. Eller är det skenförsäkring?

Det är helt lagligt att göra så.

Försäkringsbolagen gillar det antagligen inte, men det behöver man inte bry sig om.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Är det lagligt att byta fram och tillbaka? Hur ställer sig försäkringsbolagen till det? Jag menar, självklart skulle jag vilja han en superduper RR-hoj. Men kostar skjortan att försäkra (ca 25´hel/hel), men kan man till hösten sälja hojen till farsan och sen köpa tillbaka till våren är man ju nere i okej pengar. Eller är det skenförsäkring?


Så klart det är lagligt men försäkringsbolaget kan hävda att du inte är ägaren även om du står som det (eller kräva att du ska bevisa ditt ekonomiska intresse i hojen). Blir du nekad ersättning av F-bolaget så är det bara att luta dig framåt och ta emot för det lär bli en utdragen process.

Ett sätt att komma undan kan vara att hävda att du köpt den tillsammans med din far och att ni turas om att äga den lika långa perioder, men som sagt, lär bli svårt om de nekar.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Så klart det är lagligt men försäkringsbolaget kan hävda att du inte är ägaren även om du står som det (eller kräva att du ska bevisa ditt ekonomiska intresse i hojen). Blir du nekad ersättning av F-bolaget så är det bara att luta dig framåt och ta emot för det lär bli en utdragen process.

Ett sätt att komma undan kan vara att hävda att du köpt den tillsammans med din far och att ni turas om att äga den lika långa perioder, men som sagt, lär bli svårt om de nekar.

Jag förstår men jag funtade mest på att ha hojen skriven på någon annan när det är "off-seson". Självklart förstår jag nackdelarna med att hojen skriven på någon annan om det är så att jag är huvudsaklig brukare.
Alltså att jag är ägare och försäkringstagare när säsongen är igång.

Nu är det inte så att jag inte klarar det rent ekonomiskt utan mer att dom pengarna skulle jag kunna sätta på framtida Ducatikontot :banana
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Är det lagligt att byta fram och tillbaka? Hur ställer sig försäkringsbolagen till det? Jag menar, självklart skulle jag vilja han en superduper RR-hoj. Men kostar skjortan att försäkra (ca 25´hel/hel), men kan man till hösten sälja hojen till farsan och sen köpa tillbaka till våren är man ju nere i okej pengar. Eller är det skenförsäkring?

Du får sälja och köpa din hoj hur mycket du vill, sen är det ju inte en skenförsäkring vi är ute efter, utan bara bryta försäkring perioden och det kan du bara göra genom att fordonet byter ägare.
 

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Nu så, drygt 14k i halv (icke avställningsbar) om jag tecknar hemförsäkring. Tror det får funka för i år...
 

m akeszon

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Eslöv
Hoj
KTM SD -09, Honda cbr 900 rr -98
Det här ska bli spännande.... Min sportare är i nuläget avställd hos Folksam. Kanske ska kolla lite innan man ställer på den till sommarens bandagar för att slippa en rejäl chock :)
 

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Folksam? eller böt du?

Jag fick samma prishöjning inför nästa års period.

/A
Kollade runt via ett flertal andra och billigaste de hittade var Salus Ansvar 20.900 halv.

Sen ringde jag tillbaka till Folksam och frågade efter prisuppgift på halvförsäkring om jag kör deras kombinationsförsäkring. Då fick jag 14.700 för halv/år om jag tecknar hemförsäkring. Fick duga
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Fan va ni betalar mycket pengar för försäkring. Pröjsar 1700 kr helförsäkring per år för en klassikerförsäkring på en GSXR750. Bara den är äldre än 20 år kostar det nästan gratis. Visst är den lite omodern men med 100 hk på knappt 200 kg kör jag lika fort ute på småvägar med den som med en lite nyare bajk.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top