Folksam har ökat sin helårspremie med +48%!

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Kollade runt via ett flertal andra och billigaste de hittade var Salus Ansvar 20.900 halv.

Sen ringde jag tillbaka till Folksam och frågade efter prisuppgift på halvförsäkring om jag kör deras kombinationsförsäkring. Då fick jag 14.700 för halv/år om jag tecknar hemförsäkring. Fick duga

Kombinationsförsäkring?!?! När jag frågade Folksam förra året så sa de att mc var undantaget alla former av "grupprabatt" hos dem. Fast jag försäkrade ändå hojen hos Folksam. Dessutom fick jag premien (hel/hel) sänkt med ca 13-14% i år :tummenupp

/Hh
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Betalar nu 16.000 kr halv/avställningsbar per år hos folksam. 3500 kr garageförsäkring per år. Min premie löper ut i nov och då kommer samma premie kosta 33.000 kr halv/avställningsbar per år samt 8000 kr garageförsäkring per år.
:huvet:huvet

Blir inget förnyande hos folksam.:huvet

Kombinationsförsäkring?!?! När jag frågade Folksam förra året så sa de att mc var undantaget alla former av "grupprabatt" hos dem. Fast jag försäkrade ändå hojen hos Folksam. Dessutom fick jag premien (hel/hel) sänkt med ca 13-14% i år :tummenupp

/Hh

När tecknade du försäkringen? Folksam har gjort en höjning i maj tydligen. En höjning med 110 % iaf hos sporthojar
 
Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Ringde precis folksam och min försäkringa hade sjunkit... tidigare 1236/mån och nu 999/mån då hel försäkring o avställningsbar.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fick också helt okristlig höjning på min R1'01, ~40% (till 16800kr halv/helår) iom ej längre SMC-rabatt samt ytterligare höjning (vilken jag inte förstår, alls). Sålde hojen och köpte Ducati istället.

~6000 hel/helår Bilsport&MC.

:banana

Ädit: Prisskillnaden får man väl äta upp i schweindyra bling-bling-/ägandekostnader istället. :rolleyes:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Samma bolag, folksam gav mig en premisänkning med 1000 kr per år.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Min Folksamförsäkring sjönk med 350:-/år när jag teckinade om den i höstas från en tidigare Folksam med SMC-rabatt? ? Var helt övertygad om att det skulle gå åt andra hållet och bad direkt om skriftligt på premien. :)
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
jag funderar lite över den där Suzuki 10år classic försäkringen någon talade om tidigare i tråden. (sidan 2 kanske)
Och vart hittar man den?
 

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Fick nytt försäkringsbrev från länsförsäkringar (Suzuki märkesförs.)
Dom sänker min premie från 18500 kr till 12800 kr /år.
Det är en åretruntförsäkring, men ca 1050 kr/mån helförsäkrat för en Gixxer 750 -07 tycker jag är kanon. :tummenupp

...Plötsligt händer det :D
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
jag funderar lite över den där Suzuki 10år classic försäkringen någon talade om tidigare i tråden. (sidan 2 kanske)
Och vart hittar man den?

Ledsen men du får backa av ytterligare 10 år. 20 år gammal hoj är det som gäller.
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Är det lagligt att byta fram och tillbaka? Hur ställer sig försäkringsbolagen till det? Jag menar, självklart skulle jag vilja han en superduper RR-hoj. Men kostar skjortan att försäkra (ca 25´hel/hel), men kan man till hösten sälja hojen till farsan och sen köpa tillbaka till våren är man ju nere i okej pengar. Eller är det skenförsäkring?
Nackdelen är väl att det tickar på med många ägare som följd:näsblod men ok är det
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
+ 48% är väl ingenting?

I.o.m. att Trygg Hansa tog bort möjligheten till garageförsäkring så ökade min årspremie på min gamla 80-tals pålle med > 1100%.

Ni kan tro att jag tog kontakt med dem för att höra deras motivering. De försökte dock inte ens ursäkta sig. De erkände faktiskt rakt ut det uppenbart idiotiska i deras egen prissättning.

Och ifall ni av någon anledning undrar: Nej, jag betalar inte 1100 % mer idag för att försäkra den hojen...

Och Folksam blev/blir jag garanterat inte heller kund hos. Deras premie skulle innebära nästan 10 000% mer än vad jag tidigare fick betala...

Visst är väl bolagens prissättningar logiska?

Vill ni verkligen ha svart på vitt på hur otroligt orättvisa försäkringspremierna är så jämför, där det fortfarande är möjligt att göra så, garage/avställnings-försäkringar på olika familjemedlemmar i ert eget hushåll. Jag gjorde just detta och kunde konstatera att trots att en hoj står parkerad i samma garage så kan det vara dubbelt så dyrt att ha den registrerad på en familjemedlem kontra en annan... Det är med andra ord 0 % logik inblandat i dylik prissättning.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fick ett premie utskick på min ena bil (IF) som för närvarande är avställd. Tidigare år kostade den ungefär 2200- 2400 kr utan att ha en precis summa i huvudet. Nu höjde man den till 3600 kr med motiveringen att de legat på fel nivå när de jämfört sig med andra bolag. Inte att de haft ökade kostnader! Inga de kunde precisera i alla fall.

Jag tror det är dags att de börjar dela in vinterförvaring i olika klasser. Öppen gata/tomt, centralgarage och enskilt garage. Även om chansen är minimal att man ska råka ut för en totalförlust i enskilt garage vågar man ju direkt inte ha ett oförsäkrat fordon om det är värt lite pengar. Det är väl bara att gilla läget om man i övrigt är nöjd med försäkringsbolagets villkor.

Inte hunnit ställa på hojen än som är försäkrad via Folksam. Får be att få återkomma med den senare.
 

Danne 08

Rastlös
Gick med
22 Jan 2005
Ort
småland
Hoj
R1 -08
Folksam sänkte premien på min gammla R1 -98 i år (halv).

Betalar 11k hel/hel för -08 R1 i Folksam.(37år)
De var ÖVERLÄGSET billigast när jag ringde runt.

Insplanet hade kollat med "alla" bolag och fått 24k som billigast hel/hel,
det lönar sig att ringa runt själv.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Folksam sänkte min avställningsbara halvförsäkring på R1:an från 13800 till 10300 :tummenupp
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Hum

Ringde precis folksam och hörde på lite olika försäkringar.
bor i lugnt område,förvarad i larmat garage, mc kläde, bruka bara hojen själv, över 35 år osv
klart kortet är bara 10 mån gammalt
Men förmoda kawan går som touring hoj och cbr sport .För vad kan ge en sådan skillnad !!! :va

Zx9r -03 850 kr mån hel
cbr 954 -03 1640 kr mån hel
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ställde på Duccen för ca 1 vecka sedan och fick brevet hemskickat här om dagen. Till min förvåning var premien endast ca 14 tkr/år - av och påställningsbar. Bytte till Folksam förra året, men har ingen siffra i huvudet. Jag tror sänkningen till i år var rätt så rejäl faktiskt. Tidigare år har premien hos IF med samma villkor varit ca 35- 45 tkr/år. Jag tror Folksam förra året erbjöd något liknande, men att IF gjorde en rätt kraftig höjning uppåt vilket gjorde att jag bytte bolag till Folksam. Verkar varit ett lyckokast. Har inga andra försäkringar i bolaget nämligen. Tror knappt det är sant.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Min försäkring hos folksam ökade med ca 150%. Ringde och frågade dem varför och då sa dem att dem varit tvungna att göra endel "mindre" höjningar:S

dags att leta nytt bolag...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top