Folksam har ökat sin helårspremie med +48%!

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jag tecknade just en Suzukiförsäkring genom länsförs. 2150:- hel/hel..
Jag har halverat kostnaden OCH höjt upp till helförsäkrat! :rolleyes:
Har alltid haft trygg-bajsa på mina hojar och tänkte inte utan använde den som var vilande när jag köpte hoj igen. Visste då inte att dom tagit bort garageförsäkringsmöjligheten. Jag ringde upp och frågade var logiken i det var, men killen sa bara halvt skrattande att "det går ju ut på att pungslå folk, ungefär som räntan på banken"..:näsblod
Tänkte nästan ringa aftonbluffen.. Så nu har jag betalat fullpris under hela vintern, men aldrig mer. Ska kolla över försäkringen på bilen också, pronto.
Ändå betalar ju jag absolut ingenting i jämförelse med de flesta av er stackare.
Att bo i skogen har iaf EN fördel då.:tungan
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag fick en sänkning på min K1:a med 2000:-/år till 4800:- hel/hel hos Folksam.:banana
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Jag tecknade just en Suzukiförsäkring genom länsförs. 2150:- hel/hel..
Jag har halverat kostnaden OCH höjt upp till helförsäkrat! :rolleyes:
Har alltid haft trygg-bajsa på mina hojar och tänkte inte utan använde den som var vilande när jag köpte hoj igen. Visste då inte att dom tagit bort garageförsäkringsmöjligheten. Jag ringde upp och frågade var logiken i det var, men killen sa bara halvt skrattande att "det går ju ut på att pungslå folk, ungefär som räntan på banken"..:näsblod
Tänkte nästan ringa aftonbluffen.. Så nu har jag betalat fullpris under hela vintern, men aldrig mer. Ska kolla över försäkringen på bilen också, pronto.
Ändå betalar ju jag absolut ingenting i jämförelse med de flesta av er stackare.
Att bo i skogen har iaf EN fördel då.:tungan

Men hur tycker du det känns att ha en självrisk på 25.000 tusen, även när det gäller stöld. Kör du en suzuki tl 1000 års 00. den kostar ungefär lika mycket som du har i självrisk.
 
Last edited:

jetson

Guest
Jag tecknade just en Suzukiförsäkring genom länsförs. 2150:- hel/hel..
Jag har halverat kostnaden OCH höjt upp till helförsäkrat! :rolleyes:
Har alltid haft trygg-bajsa på mina hojar och tänkte inte utan använde den som var vilande när jag köpte hoj igen. Visste då inte att dom tagit bort garageförsäkringsmöjligheten. Jag ringde upp och frågade var logiken i det var, men killen sa bara halvt skrattande att "det går ju ut på att pungslå folk, ungefär som räntan på banken"..:näsblod
Tänkte nästan ringa aftonbluffen.. Så nu har jag betalat fullpris under hela vintern, men aldrig mer. Ska kolla över försäkringen på bilen också, pronto.
Ändå betalar ju jag absolut ingenting i jämförelse med de flesta av er stackare.
Att bo i skogen har iaf EN fördel då.:tungan

Om du känner dig blåst av försäkringsbolagen kan jag kanske göra dig lite gladare:

Jag betalar 3074:- / månad för halvförsäkring (helårsförsäkring)

Detta var den billigaste halvförsäkring jag hittade (kollade alla bolag) och dessutom har jag fått 10% rabatt (men sen höjde dom premien 6% igen för att jag valde autogiro per månad).

Jag funderar på att parkera hojen utomhus när jag haft min semester, så att jag får något för premien iaf. Dom premierar ju inte att man ställer den i eget garage/förråd varje natt så dom kan ju dra åt helvete och brinna där i all evighet :D, får se om jag ställer den på ett "garanterat snodd hoj"-ställe.. förmodligen inte. Det är ju trots allt drömhojen..
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Men hur tycker du det känns att ha en självrisk på 25.000 tusen, även när det gäller stöld. Kör du en suzuki tl 1000 års 00. den kostar ungefär lika mycket som du har i självrisk.
Hupp! Måste kollas upp.. Är det som du säger måste man kanske gräva vidare. Förstod nästan att det måste finnas en hake nånstans. Man blir tamejf*n rövkn***ad hur man än gör me dessa tjyvar!:mad:
Tack för påpekandet.

Om du känner dig blåst av försäkringsbolagen kan jag kanske göra dig lite gladare:

Jag betalar 3074:- / månad för halvförsäkring (helårsförsäkring)

Detta var den billigaste halvförsäkring jag hittade (kollade alla bolag) och dessutom har jag fått 10% rabatt (men sen höjde dom premien 6% igen för att jag valde autogiro per månad).

Jag funderar på att parkera hojen utomhus när jag haft min semester, så att jag får något för premien iaf. Dom premierar ju inte att man ställer den i eget garage/förråd varje natt så dom kan ju dra åt helvete och brinna där i all evighet :D, får se om jag ställer den på ett "garanterat snodd hoj"-ställe.. förmodligen inte. Det är ju trots allt drömhojen..
Förstår dig, det verkar vara fullständigt oreglerat hur försäkringsbolag får bedriva affärer och prissättningar.

Äh, det är ju bara hoj-kollektivet som får ännu högre premier om din hoj försvinner.. Men jag förstår.:D
 
Last edited:

jetson

Guest
Förstår dig, det verkar vara fullständigt oreglerat hur försäkringsbolag får bedriva affärer och prissättningar.

Äh, det är ju bara hoj-kollektivet som får ännu högre premier om din hoj försvinner.. Men jag förstår.:D

Det spelar ingen roll, om det gick en säsong med noll olyckor, noll stölder - så skulle ändå försäkringsbolagen HÖJA premierna. Garanterat.

Sen att naiva medelålderssvennar tror att deras premier skulle gå ner om ingen skrev hojen på föräldrarna.. dom är bara för larviga :rolleyes:
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Det spelar ingen roll, om det gick en säsong med noll olyckor, noll stölder - så skulle ändå försäkringsbolagen HÖJA premierna. Garanterat.

Sen att naiva medelålderssvennar tror att deras premier skulle gå ner om ingen skrev hojen på föräldrarna.. dom är bara för larviga :rolleyes:
Jag är med på den jetson, men man skulle ju iaf tvinga dom att komma med lite fantasifullare argument när dom höjer. :D

Men hur tycker du det känns att ha en självrisk på 25.000 tusen, även när det gäller stöld. Kör du en suzuki tl 1000 års 00. den kostar ungefär lika mycket som du har i självrisk.

Har kollat upp min självrisk nu..

4000:- om det berör trafikförsäkringen
5000:- om det berör något av de andra delarna, brand, stöld etc.

Inte fullt så blodigt som du trodde. Sen undervärderar du min MC med.:)
 
Last edited:

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Om du känner dig blåst av försäkringsbolagen kan jag kanske göra dig lite gladare:

Jag betalar 3074:- / månad för halvförsäkring (helårsförsäkring)

Detta var den billigaste halvförsäkring jag hittade (kollade alla bolag) och dessutom har jag fått 10% rabatt (men sen höjde dom premien 6% igen för att jag valde autogiro per månad).

Jag funderar på att parkera hojen utomhus när jag haft min semester, så att jag får något för premien iaf. Dom premierar ju inte att man ställer den i eget garage/förråd varje natt så dom kan ju dra åt helvete och brinna där i all evighet :D, får se om jag ställer den på ett "garanterat snodd hoj"-ställe.. förmodligen inte. Det är ju trots allt drömhojen..

Jetson har du kollat va du får ge hos salus ansvar?
mitt nya pris på folksam utan smc rabbat blev 3442 i månan (halv avställningsbar)
men hos salus ansvar får jag pynta 2753kr halv/månan, (25år stockholm)
 

jetson

Guest
Jetson har du kollat va du får ge hos salus ansvar?
mitt nya pris på folksam utan smc rabbat blev 3442 i månan (halv avställningsbar)
men hos salus ansvar får jag pynta 2753kr halv/månan, (25år stockholm)

Premierna är som ett lotto. Salusansvar vill ha 67k för halv/helårs...

När jag kollade på likadan hoj fast 2008a så skulle jag få halv för 1600/månad hos folksam. När jag 2 veckor senare kollade på min 2010a så ville dom har runt 4400:- för halv... :va
:mad:
Premierna är helt random och det var samma sak på andra bolag. T.ex. så sa nån att "hojens värde spelar ingen roll när vi sätter premien" - OK då var det jävligt rimligt att ni vill ha 2 ggr mer för exakt likadan hoj bara 2 år nyare :tummenupp

Jag gav upp efter jag frågat 3 st vad dom grundar premien på. Det är ett skämt vilka jävla ockrare dom är, dom försöker inte ens rättfärdiga sina premier liksom... :D
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Fick brev idag från folksam.. Dom tyckte att en höjning på ett par tusen var helt rimligt på min mille i år. Det verkar även som om skadefria år inte spelar någon roll på premien. Tack för 4 trogna år...

Finns det något bolag som har smc-rabatt, förutom Bilsport "vägra försäkra sporthojar" MC?
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Premierna är som ett lotto. Salusansvar vill ha 67k för halv/helårs...

När jag kollade på likadan hoj fast 2008a så skulle jag få halv för 1600/månad hos folksam. När jag 2 veckor senare kollade på min 2010a så ville dom har runt 4400:- för halv... :va
:mad:
Premierna är helt random och det var samma sak på andra bolag. T.ex. så sa nån att "hojens värde spelar ingen roll när vi sätter premien" - OK då var det jävligt rimligt att ni vill ha 2 ggr mer för exakt likadan hoj bara 2 år nyare :tummenupp

Jag gav upp efter jag frågat 3 st vad dom grundar premien på. Det är ett skämt vilka jävla ockrare dom är, dom försöker inte ens rättfärdiga sina premier liksom... :D

Bra att folksam höjer så dom inte längre är billigast.
För det brukar dom ofta va när jag kollar hojar på mig som i sin tur leder till att snåljag väljer dom för att sedan få ett jävla helvete med dom när det inträffar nått.

Folksam är pesten själv i försäkringsvärden, bra fram tills det händer nått.
Det grundas på egna och andras erfarenheter i min bekantskapskrets som haft ett helvete med dom.
 

jetson

Guest
Bra att folksam höjer så dom inte längre är billigast.
För det brukar dom ofta va när jag kollar hojar på mig som i sin tur leder till att snåljag väljer dom för att sedan få ett jävla helvete med dom när det inträffar nått.

Folksam är pesten själv i försäkringsvärden, bra fram tills det händer nått.
Det grundas på egna och andras erfarenheter i min bekantskapskrets som haft ett helvete med dom.

Ok, har också hört att dom jiddrar mycket. Har dock aldrig själv behövt nyttja en försäkring (varken bil eller mc)
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Bra att folksam höjer så dom inte längre är billigast.
För det brukar dom ofta va när jag kollar hojar på mig som i sin tur leder till att snåljag väljer dom för att sedan få ett jävla helvete med dom när det inträffar nått.

Folksam är pesten själv i försäkringsvärden, bra fram tills det händer nått.
Det grundas på egna och andras erfarenheter i min bekantskapskrets som haft ett helvete med dom.

Jag behövde utnyttja försäkringen hos Folksam förra sommaren och ärendet sköttes mycket snabbt och bra:tummenupp

Det gäller både hanteringen av själva cykeln och arbetsinkomster, sveda & värk mm. Sen att dom är billigast för mig är också +

Av mig får dom +++++
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Idag sänktes min inte alltför förmånliga men avställningsbara halvförsäkring hos Folksam med 1/3. Nu börjar det likna något.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hade Triumphs märkes hel/hel, skulle höjas till strax under 15K/år.
Kollade med Svedea, fick 11400/år och lägre självrisker.
Sedan flyttar jag till Zon 3 om någon månad, då sjunker premien till 5500/år.

Snacka om skillnad för 4 mils flytt och ett byte av försäkringsbolag :gnissla
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag gjorde ingenting, premien sjönk från 11.800 till 9.800 hel/hel, känns helt ok...

Fredrik:D
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top