Folksam?

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
FOLKSAM
• Att mc:n bara körs av personer som är folkbokförda på samma adress som du. • Att du nattetid förvarar mc:n i ett låst utrymme vid hemmet,

Jag och farsan bor ihop kan jag då försäkra på han ? Han har ej MC kort. Elr blir d skenförsäkring för jag e lite emot d, men samtidigt så blir d hälften av pengarna o det kan man inte tacka nej till, det enda jag e orolig för ifall den blir stulen och om det står på "farsan" som ej har A kort , resten skulle jag aldrig blanda F-bolag för men förlorar bara i längden när man blandar in dem, va tycker ni ? 1049 elr 470kr på farsan ?
Detta är halvförsäkring

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
FOLKSAM
• Att mc:n bara körs av personer som är folkbokförda på samma adress som du. • Att du nattetid förvarar mc:n i ett låst utrymme vid hemmet,

Jag och farsan bor ihop kan jag då försäkra på han ? Han har ej MC kor. Elr blir d skenförsäkring för jag e lite emot d, men samtidigt så blir d hälften av pengarna o det kan man inte tacka nej till, det enda jag e orolig för ifall den blir stulen och om det står på "farsan" som ej har A kort , resten skulle jag aldrig blanda F-bolag för men förlorar bara i längden när man blandar in dem, va tycker ni ? 1049 elr 470kr på farsan ?
Detta är halvförsäkring

Se till att farsan skaffar hojkort! Billigare för dig och roligare för honom! :tungan

Men när han har kortet får ni slåss om hojen, för då vill han också köra!:D

Men innan dess är det tyvärr 1049 som gäller... Annars kan du vara utan försäkring när det gäller...:(

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Se till att farsan skaffar hojkort! Billigare för dig och roligare för honom! :tungan

Men när han har kortet får ni slåss om hojen, för då vill han också köra!:D

Men innan dess är det tyvärr 1049 som gäller... Annars kan du vara utan försäkring när det gäller...:(

Är det så? Om det är Folksams BAS försäkring så står nedan i villkoren...

Bas-försäkring
• Försäkringen kan tecknas med trafik*, halv* eller helförsäkring.
• Försäkringen är inte någon årsförsäkring. Vid avställning av motorcykeln kan Avställ* ningsförsäkring tecknas.
• Inga speciella krav beträffande säkerhets* dräkt, nattparkering, eller utlåning av motorcykeln.

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/790?encoding=UTF-8

Längst ned på sida 5

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Bas-försäkring
• Försäkringen är inte någon årsförsäkring. Vid avställning av motorcykeln kan Avställ* ningsförsäkring tecknas.
• Inga speciella krav beträffande säkerhets* dräkt, nattparkering, eller utlåning av motorcykeln.

Längst ned på sida 5

Jag jobbar inte på Folksam men risken att inte ha en försäkring eftersom Folksam nekar ersättning finns...

Ett sätt är att skriva till Folksam och ställa ovan nämnda fråga men om de säger nej är det inte bara en chansning utan det är 1049 som gäller...

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple

Bas-försäkring

Längst ned på sida 5

Nä det e året runt försäkring vi snackar om?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Nä det e året runt försäkring vi snackar om

Ok, men åretrunt försäkring tecknade jag faktiskt till både min egen och min killes hoj innan jag hade A-kort (när jag övningskörde). Båda försäkringarna stod på mig, av den enkla anledningen att jag inte kunde komma ihåg hans fyra sista siffror :D

Sen kanske min kille körde oförsäkrat det året, men det kan man ju tycka att Folksam borde nämnt när jag tecknade försäkringarna... :va Asch, det är en djungel det där, enklast att ringa och kolla vad som gäller, det har varit väldigt hjälpsamma de jag pratat med :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nä det e året runt försäkring vi snackar om

Skriv till Folksam och fråga! Får du godkänt har du lägre premie och bevis från Folksam men samtidigt erkänt så att du inte kan ställa hojen på farsan om du får ett nej.

Men om du chansar och nekas ersättning vid skada får du hoppas att det bara är hojen som skadas annars ligger du risigt till...

Kolla Laidbacks tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242703-Konsekvenser-av-hoj%E5kning har du inte läst den så lägg lite tid på att läsa den...

Jag vet att jag kunde ha drabbats likadant...

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Ok, men åretrunt försäkring tecknade jag faktiskt till både min egen och min killes hoj innan jag hade A-kort (när jag övningskörde). Båda försäkringarna stod på mig, av den enkla anledningen att jag inte kunde komma ihåg hans fyra sista siffror :D

Sen kanske min kille körde oförsäkrat det året, men det kan man ju tycka att Folksam borde nämnt när jag tecknade försäkringarna... :va Asch, det är en djungel det där, enklast att ringa och kolla vad som gäller, det har varit väldigt hjälpsamma de jag pratat med :tummenupp

Konstigt, för när jag ringde idag så visste dem direkt hur länge jag haft kortet ska testa ringa dem o säga som det e få se va dem säger annars försäkrar jag den på mig , vill inte få problem sen

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Konstigt, för när jag ringde idag så visste dem direkt hur länge jag haft kortet ska testa ringa dem o säga som det e få se va dem säger annars försäkrar jag den på mig , vill inte få problem sen

Nä det är absolut inte värt att trixa om det riskerar någonting! Helt rätt, ring och fråga rakt ut, enklast så :tummenupp

RasmusK

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
2010 KTM Superduke R, 2007 KTM 690SM (såld), 1992 Honda NSR125 (Såld)
Som sagt, åretrunt-försäkringen hos Folksam påverkas inte av att man ställer av hojen.

En annan grej, jag har en kompis som kör gata väldigt sporadiskt och funderar på att teckna den vansinnigt dyra avställningsbara försäkringen, och bara ställa på hojen när han ska ta en tur, och ställa av den sen igen tills det är dags för nästa tur. Nu när de tagit bort av/påställningskostnaden borde väl detta vara ett alternativ för någon som inte kör så mycket, eller vad tror ni?

Någon som kan bekräfta att det inte kostar att ställa av/på? Enligt transportstyrelsens hemsida kostar det fortfarande 50kr varje gång man ställer på.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag har då inte kommit undan dom 50 kronorna, ställer av och på bilen, utgår att samma sak gäller mc.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Någon som kan bekräfta att det inte kostar att ställa av/på? Enligt transportstyrelsens hemsida kostar det fortfarande 50kr varje gång man ställer på.

Jag har då inte kommit undan dom 50 kronorna, ställer av och på bilen, utgår att samma sak gäller mc.

Oj, sorry! Jag mindes bara jag hade läst det men hade tydligen inte läst så noga.

Trafikstyrelsen har lämnat remiss om att ta bort avgiften, men tydligen lite oklart när det börjar gälla.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Pastallningsavgift-slopas/

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...