Ford C-Max flexifuel med startproblem.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Min sambos C-Max 1.8FFV 2010 strular har strulat med starten ibland. Hon har 12mån garanti varav ca 1mån är kvar. Bilen har gått ca 6900mil.

Jag tycker egentligen aldrig den startar perfekt när den är kall utan att det tar typ 2sec, min caddy diesel som jag jämnför med startar klart bättre. När den bråkar vill den på några sekunder, man gasar lite och sen rister bilen. Eller startar den efter några sekunder. Eller så bara mal den utan start. Man vrider tillbaks nyckel, försöker igen och det funkar.

Vi lämnade in den idag och fått tillbaka den igen. Med rengjort spjällhus för det var klegigt, vad kan det bero på? I övrigt fick vi anvisning om att man aldrig fick övertanka bilen, dvs att när tanken pumpen säger stopp försöka få i någon liter till, det har hon dock aldrig gjort.

Sen fick vi instruktioner om att man var tvungen att köra 6-7km efter man tankat och inte fick stanna motorn innan man gjort det, för annars blir bränslemätningen fel och inte korrekt igen fören man tankar nästa gång. Kan detta verkligen vara riktigt? Min sambo som mest kör till jobbet och affären får alltså börja köra en extra runda varje gång hon tankat. :dummer

Ska man tro på att denna analys är korrekt?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Förlåt glömde. Hon tankar och har tankat bensin hela tiden.
Vilket verkstan frågat typ massa gånger de 2 gånger vi varit där. Vi var inne i påskas med den men då tyckte de vi skulle avvakta tills problemen blev större då de skulle ha svårt att hitta felet då.

Nu har problemen blivit värre och då verkar verkstaden mest sugen på att skylla på användarfel. Kört den själv när den strular så vi kan inte gnälla på att det är en kvinna bakom ratten heller ;).

sportbike

mad
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Mystiska instruktioner ni har fått.
De flesta Ford flexifuel vi har hanterat har haft problen på grund av ojämn kvalitet på bränslet, defekta tätningar på spridare osv.
Kan inte ge dig ett konkret råd utan att felsöka, men det är ju en bit ifrån sas.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur fan kan man bygga en bil som man inte kan tanka som man vill.

Bra att den kom in innan tiden gick ut, men det är ett surt fel och troligen kommer det inte läggas tid på det innan den blir stående.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Sportbike: Så länge man tankar bensin borde det väll inte vara något problem? Hon tankar nästan bara på en specifik JET mac iofs. Spridare, kan det ge fenomen liknande detta? Jobbar du på Ford?

Skäggot: Jag frågade mig samma sak, han hävdade att det stod i handboken som jag får erkänna att jag inte läst.

Jag funderar kring garantin. Vi har ju påtalat felet inom garanti-tiden men undrar ju om det verkligen är åtgärdat?
Då kan de väl inte smita undan?

För en total okunnig om bilar, varför blir ett spjällhus kletigt?

sportbike

mad
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Tvivelaktigt bränsle, otät vevhusventilation etc.
Tanka inte på Jet, tro mig eller ej, men vi har haft mängder av kunder med motorstörningar efter att de tankat på Jet.
Jag jobbade för några år sedan på Yamaha-center i Haninge och tankade alltid på Jet-macken utanför.
Efter tre (3) motorstopp slutade jag tanka på Jet, inga problem sedan dess.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sportbike: Så länge man tankar bensin borde det väll inte vara något problem? Hon tankar nästan bara på en specifik JET mac iofs. Spridare, kan det ge fenomen liknande detta? Jobbar du på Ford?

Skäggot: Jag frågade mig samma sak, han hävdade att det stod i handboken som jag får erkänna att jag inte läst.

Jag funderar kring garantin. Vi har ju påtalat felet inom garanti-tiden men undrar ju om det verkligen är åtgärdat?
Då kan de väl inte smita undan?

Har du påtalat felet inom garantitiden och de inte har kunnat åtgärda det inom den ramen så sträcker det sig utanför garantitiden, dvs du ska inte behöva betala för det då det fortfarande ska vara ett garantiärende.
Jag har bråkat med både Peugeot och VAG gällande detta och VAG hade egentligen bara dålig koll på sin policy och där var det inget stort problem utan de fortsatte åtgärda problemet (återkommande fel på lambdasond). Peugeot däremot hävdade bestämt att garantin var ute och att det klassades som nytt fel, fast det vara samma jävla tändspole/enhet som pajjade stup i ett. Efter ett samtal med högsta hönset samt löfte om att alla bilar (5st Peugeot) skulle bytas in mot VAG istället så fortsatte de åtgärda problemet.
Alla bilar byttes dock mot VAG ändå då Peugeot troligtvis är det sämsta skit du kan köpa. Ja, efter Renault då så klart.

Att de hänvisar till handboken spelar ingen roll, om det är ett fel/förfarande som man inte kan räkna med i ett normalt bilägande så ska det framgå tydligare än så. Det har biltillverkarna fått skit för tidigare och kunden har fått rätt då det inte "är ett rimligt tillvägagångssätt" eller liknande. Med andra ord, de skulle ha klistrat dit en instruktion mitt på panelen.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Sälj skiten och rädda det som räddas kan, bilen lär bråka med er även efter garantin har löpt ut och så kvitta förlusten nu mot utgiften senare! Fan vad jag hatar bilar som krånglar, snart skickar jag min passat åt helvete, pallar inte mer krångel med skiten! Blir fan japsare hädanefter.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Tvivelaktigt bränsle, otät vevhusventilation etc.
Tanka inte på Jet, tro mig eller ej, men vi har haft mängder av kunder med motorstörningar efter att de tankat på Jet.
Jag jobbade för några år sedan på Yamaha-center i Haninge och tankade alltid på Jet-macken utanför.
Efter tre (3) motorstopp slutade jag tanka på Jet, inga problem sedan dess.

Så om bilen är frisk i övrigt, pappret som beskriv bilen vid köp säger att allt är normalt, bilen gått 6400 mil vid köp och man inte tankat något konstigt bör något annat vara galet?

Om nu inte Jets bränsle är så dåligt att det blir klet alltså, kan det verkligen vara så?
Jag får nog byta bil med min sambo ett tag så den börjar rulla lite mil så, så får jag tanka någon annanstans och se om det blir skillnad.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Sälj skiten och rädda det som räddas kan, bilen lär bråka med er även efter garantin har löpt ut och så kvitta förlusten nu mot utgiften senare! Fan vad jag hatar bilar som krånglar, snart skickar jag min passat åt helvete, pallar inte mer krångel med skiten! Blir fan japsare hädanefter.

Jag försökte få min tjej att test köra en Mazda 6:a men färgen var inte snygg så nu blev det Ford istället. :rolleyes:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Köp inte Mazda bara, det är också Fårrd.

Klurar på en beggad i40 med deras fantastiskt "roliga" automatlåda men jag antar att jag får stå ut med den bara skiten håller ihop förövrigt!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Under "Tankning - Flexibelt bränsle"
Efter tankning ska motorn få arbeta normalt i 5 minuter vid körning i en hastighet över 48km/h (30 mph) för att minska risken att omstart av motorn ska ta längre tid.

Flexibelt bränsle?
Bor man mitt inne i en stad måste ju detta vara värdelöst då man knappast kommer upp i den hastigheten mitt i nån smet. :näsblod
Omstart = start? Längre tid borde inte vara detsamma som att bilen rister?

Den har startat snällt idag för att vara bilen i fråga men ska ladda upp 2 videoklipp så ni får bedöma läget.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
alla "etanol" eller "flexifuel" bilar e fan bara skit och problem ovavsett märke , oavsett om man bara kör på bensa eller sprit
nä dumpa flexiskiten och köp en enbränslebil e mitt tips

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Senast 2 starterna. Så är den som allra snällast när det är 20 grader ute och bilen har varit ingång tidigare under dagen. Är jag gnällig som tycker den borde starta ännu lättare?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO