Ford Mondeo titanium x 2.0 tdci automat -08:a

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ska iväg å kika på en mondeo!

är detta en bra bil?, erfarenheter, fördelar kontra nackdelar!

fyll på med info om denna bil:)

den aktuella bilen har rullat runt 6500 mil

Last edited:
Du kommer få massa negativa svar, för det är ju en Ford. :)
Själv har jag en '08 Focus (med titanium-paketet), inga problem, tuta och köra, nu gått 6000mil.
Inga erfarenheter av Mondeon, men den är rätt snygg.

Själv har jag en '08 Focus (med titanium-paketet), inga problem, tuta och köra, nu gått 6000mil.

misstänker det, i våras köpte vi en saab 9-5 biopower -06, fick en drös med negativa svar på facebook av mina vänner, visst jag förstår dom, jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag någonsin skulle köpa mig en saab (franska bilar går åsså fetbort förövrigt), men va fan tänkte jag, bilen såg bra ut, utrustningslistan var diger och priset oerhört lockande, kostade 370 000:- NY, 5 år senare med 11000 mil på mätaren köpte jag den för 95 000:- en ren chansning som gick hem, vi har varit skitnöjda med bilen, den har rullat en långtur nu på semestern genom europa utan minsta lilla bortsett från förbrukningen.

nu efter ca 600 mil på europas vägar med saaben och ett evigt tankande fanns det bara ett alternativ, sälj och leta efter en stor kombi med dieselmotor och automatlåda och jag har snöat in mig på en mondeo, verkar vara en vettig bil för pengarna och ganska bra begagnatpriser på dom!

Har själv en 08 Mondeo kombi Titanium 2.0 tdci 140hk som tjänstebil. Inte ett enda fel, har bara bytt halvljuslampor och tutat och kört och vanlig service under 14000 problemfria mil nu :tummenupp

Drar runt 0,6- 0.65 blandad körning utan att snålköra direkt.

Har själv en 08 Mondeo kombi Titanium 2.0 tdci 140hk som tjänstebil. Inte ett enda fel, har bara bytt halvljuslampor och tutat och kört och vanlig service under 14000 problemfria mil nu :tummenupp

Drar runt 0,6- 0.65 blandad körning utan att snålköra direkt.

det låter ju bra:) vad tycker du om motorn? är det åtmnstone lite "kräm" i den? vridmässigt tänker jag på då, vet du kanske rent av hur många Nm den motorn har?

Du råkar inte ha original dragkrok på din?
Skulle behöva veta om kontakten vid höger hjulhus är till släpvagnselen eller ej =)

Ang mondeon så tror jag att det är ett jävligt vettigt köp.
Har själv en 09ans focus som jag våndades lite över att jag var påväg att köpa, men änsålänge är jag faktiskt rätt nöjd.
Det är inte samma kvalité som i min 9 år äldre audi men för priset så.
Titanium paket är nästan minimum att ha på dessa bilar då det blir väl stor budgetkänsla annars.

nu har jag ingen erfarenhet sjalv, men frugans kusin hade en -09a i ca ett ar, sedan bytade han jobb och blev tvungen at kopa en merca e class 200 cdi 2010 (hans chef tyckte inte det gick att komma till kunder i forden), och han sager, handen pa hjartat, att han hade hellre haft kvar mondeon.

Hur mycket drog den?

Manuell eller automat?

automat:tummenupp

autobahn: 1.1

stad: runt 1.4-1.5

snitthastighet på autobahn 125 Km/h halvpackat bagageutrymme, inga tunga saker, ett par tre resväskor plus ungarnas kuddar, 2 vuxna och tre spinkiga barn under tio år dvs vi reste lätt:D

sugen på en 9-5:a eller?

automat:tummenupp

autobahn: 1.1

stad: runt 1.4-1.5

snitthastighet på autobahn 125 Km/h halvpackat bagageutrymme, inga tunga saker, ett par tre resväskor plus ungarnas kuddar, 2 vuxna och tre spinkiga barn under tio år dvs vi reste lätt:D

sugen på en 9-5:a eller?

Felet är den jävla tomatlådan.

Nej, jag var på vippen att köpa en 9-5'a, men jag köpte en sketvrålet med tomatlåda, den fan går nog inte under 1,5 landsväg ens...

På riktiga bilar bryter man in kuggen manuellt :mad:

Felet är den jävla tomatlådan.

Nej, jag var på vippen att köpa en 9-5'a, men jag köpte en sketvrålet med tomatlåda, den fan går nog inte under 1,5 landsväg ens...

På riktiga bilar bryter man in kuggen manuellt :mad:

det kan jag tänka mig!

får hoppas bränsleekonomin blir lite bättre för våran del nu och forrdhelvetet var ju t o m billig att försäkra, ca 3900:- hel/hel

det kan jag tänka mig!

får hoppas bränsleekonomin blir lite bättre för våran del nu och forrdhelvetet var ju t o m billig att försäkra, ca 3900:- hel/hel

Jag får okynnesköra mindre helt enkelt.
Nu har jag ju skjutsat ungarna färdigt, så nu är det upp till mig.

Fast det är ju en viss skillnad på 1000liter/år och 1500liter/år, och mindre än 1000 mil kör jag nog inte.

ÅAS fick jag golfen jag hade innan att dra en liter milen, trots att dom hade glömt att stoppa i motor i den....

Jag skulle aldrig köpa en Ford, annat än just en Mondeo. Ficus och övriga går bort (kör iofs en Transit connect -08 som arbetsbil) men just Mondeon inbillar jag mig att det finns ett uns av kvalité i. Visst, inget underverk men inte lika illa som övriga modeller.
Snygga som fan är de också och de har garanterat inte sämre kvalité än Saaben. Har själv en 9-5:a som har stått sen i vintras med eventuellt kolvras men jag har inte orkat fixa den än. När jag väl gör det så funderar jag på om den ska få smaka på livet som folkracebil :crash

Förra grannen hade en Mondeo diesel och enligt honom så hade han kommit ner i 0.55 med den, manuell. Dock en övre medelålders gubbe...

det låter ju bra:) vad tycker du om motorn? är det åtmnstone lite "kräm" i den? vridmässigt tänker jag på då, vet du kanske rent av hur många Nm den motorn har?

Jo jag tycker den orkar med bilen, 340nm är det. River loss på tvåan i vått :tummenupp

Lite ketchupeffekt är det, registret tar fort slut men det är ju en turbodiesel. Automatlåda ska man nog ha, det saknar jag.

Funderar på en 163hk med powershift som nästa bil.

Jag skulle aldrig köpa en Ford, annat än just en Mondeo. Ficus och övriga går bort (kör iofs en Transit connect -08 som arbetsbil) men just Mondeon inbillar jag mig att det finns ett uns av kvalité i. Visst, inget underverk men inte lika illa som övriga modeller.
Snygga som fan är de också och de har garanterat inte sämre kvalité än Saaben. Har själv en 9-5:a som har stått sen i vintras med eventuellt kolvras men jag har inte orkat fixa den än. När jag väl gör det så funderar jag på om den ska få smaka på livet som folkracebil :crash

Förra grannen hade en Mondeo diesel och enligt honom så hade han kommit ner i 0.55 med den, manuell. Dock en övre medelålders gubbe...

Jag prövade en gång att hålla hastighetsbegränsingen på E20 mellan Skara och Gbg, kom ner på 0,49 l/milen :tummenupp

Kan hålla med om Focus, hade en flexifuel som krånglade. Den gillade inte när man bytte bränsle, då hade man ingen tomgång under 1 timme innan den justerat sig, bytte två växellådor, centrallåsen krånglade, det knirrade och knarrade, kylaren la av osv :brinnerup

Last edited:
Jo jag tycker den orkar med bilen, 340nm är det. River loss på tvåan i vått :tummenupp

Lite ketchupeffekt är det, registret tar fort slut men det är ju en turbodiesel. Automatlåda ska man nog ha, det saknar jag.

Funderar på en 163hk med powershift som nästa bil.

Värför göra jobbet när ngn annan kan göra det åt dig, aldrig mer manuellt för min del:tummenupp

Köpa manuellt är ju bara idioti, man är ju redan för lat för att rycka i sin egen spak och hur ska man då orka rycka i bilens :va
Och med dagens moderna bilar så ska man vara bra jävla duktig på att få en manuell bil att gå billigare än en automat. Det räcker ju med att en kvinna sitter bakom ratten så drar bilen redan 1dl mer per mil, då är det bra med automat :tummenupp

Köpa manuellt är ju bara idioti, man är ju redan för lat för att rycka i sin egen spak och hur ska man då orka rycka i bilens :va
Och med dagens moderna bilar så ska man vara bra jävla duktig på att få en manuell bil att gå billigare än en automat. Det räcker ju med att en kvinna sitter bakom ratten så drar bilen redan 1dl mer per mil, då är det bra med automat :tummenupp

Ha ha, 1dl räcker inte hemma hos mig, när jag körde blandat med saaben snittade jag runt 1,3 med etanol i tanken, när sambon körde blandat ökade snittet genast till säkert 1,7-1,8 blandad körning:D

Last edited:
Och med dagens moderna bilar så ska man vara bra jävla duktig på att få en manuell bil att gå billigare än en automat.

Det där påstëndet har jag slaktat en gång förut med hjälp av konsumentvekets uppmätta siffror.

Automatlåda SUGER bränsle...

Det fanns inte en enda bil som inte drog en dl mer milen oavsett hur bra automatlådor dom hade.

Ett slirande ingrepp slösar soppa, så enkelt är det!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick