Fordonsskatt/Hyffsat förb...

Firestarter

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
CBR 900 RR
Är tvungen att avreagera mig lite.

Har precis fått ett brev från kronofogdmyndigheten, ja inkassokrav :huvet . Har inte betalat fordonsskatten. Det hade varit lättare att betala den om jag fått räkningen kanske?

Så här är det. Eftersom jag för tilfället är bosatt i Norge och hyr ut min lägenhet i andra hand (till en kompis) så har jag inte gjort någon adressändring. Allt har funkat bra tills jag blev tvungen att göra en sk "Nordisk Flyttanmälan". Då har vissa företag (läses Telia och Bilregistret) helt enkelt slutat sända posten. Varken till min adress i Sverige eller den i Norge. Hur kan det komma sig? Hittar de mig inte? Vet de inte var jag är? Det är i så fall jä...gt konstigt för brevet från Kronofogden kom i alla fall fram...

Påställningen gjordes via internet för att en kompis skulle kunna serva hojen under pappas frånvaro.

Hatar just nu Telia och Bilregistret

Vill tillägga att hojen står i Sverige och trots god vilja så har jag inte kunnat köra den sedan jag ställde på och att försäkringen är betald.

:mad:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hur stor var räkningen på?
låter ju skumt och allt går att överklaga glöm inte det! om du vinner i frågan däremot tror jag inte. jag fick böter för att jag inte försäkrat min hoj när jag köpte den . löjligt, demonterad 1 vecka i mitt garage blev typ 2000kr . fick t.om böter för den dagen jag köpt hojjen på, trotts att jag köpte den 20.30, vem fan täcknar en försäkring då?
man får bli förbannad på byråkrati och dynga och som sagt, försöka överklaga.
arnars är de bara bita ihop :tomten

Firestarter

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
CBR 900 RR
SkaD skrev:
2341906 Hur stor var räkningen på?
låter ju skumt och allt går att överklaga glöm inte det! om du vinner i frågan däremot tror jag inte. jag fick böter för att jag inte försäkrat min hoj när jag köpte den . löjligt, demonterad 1 vecka i mitt garage blev typ 2000kr . fick t.om böter för den dagen jag köpt hojjen på, trotts att jag köpte den 20.30, vem fan täcknar en försäkring då?
man får bli förbannad på byråkrati och dynga och som sagt, försöka överklaga.
arnars är de bara bita ihop :tomten

Räkningen blev på 702 riksdaler.

Det värsta är ju betalningsanmärkningen som är både i onödan och man inte känner sig skyldig till.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Firestarter skrev:
2341857 Är tvungen att avreagera mig lite.

Har precis fått ett brev från kronofogdmyndigheten, ja inkassokrav :huvet . Har inte betalat fordonsskatten. Det hade varit lättare att betala den om jag fått räkningen kanske?

Så här är det. Eftersom jag för tilfället är bosatt i Norge och hyr ut min lägenhet i andra hand (till en kompis) så har jag inte gjort någon adressändring. Allt har funkat bra tills jag blev tvungen att göra en sk "Nordisk Flyttanmälan". Då har vissa företag (läses Telia och Bilregistret) helt enkelt slutat sända posten. Varken till min adress i Sverige eller den i Norge. Hur kan det komma sig? Hittar de mig inte? Vet de inte var jag är? Det är i så fall jä...gt konstigt för brevet från Kronofogden kom i alla fall fram...

Påställningen gjordes via internet för att en kompis skulle kunna serva hojen under pappas frånvaro.

Hatar just nu Telia och Bilregistret

Vill tillägga att hojen står i Sverige och trots god vilja så har jag inte kunnat köra den sedan jag ställde på och att försäkringen är betald.

:mad:

Inkassokrav och betalningsanmärkning är inte samma sak.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
SkaD skrev:
2341906 jag fick böter för att jag inte försäkrat min hoj när jag köpte den . löjligt, demonterad 1 vecka i mitt garage blev typ 2000kr . fick t.om böter för den dagen jag köpt hojjen på, trotts att jag köpte den 20.30, vem fan täcknar en försäkring då?
Du fick inte böter, du fick en tvingande trafikförsäkring från Trafikförsäkringsföreningen. Alla påställda fordon måste, utan undantag, vara trafikförsäkrade, även efter ett ägarbyte.

När du och säljaren skrev på ägarbytesblanketten så fanns ju alternativet "Avställd efter ägarbyte", varför valde du inte det om du nu inte hade tecknat en försäkring?

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag har råkat ut för samma sak när jag flyttade till Tyskland i år. Vägverket skickar inga försändelser typ skatt, skattemärken eller annat till utlandet. Deras register samkörs inte med Skatteverket eller Svensk adressändring så gör man anmälan om flytt utomlands så försvinner adressen hos vägverket tills man själv gör en separat adressändring (skriftligt) till Vägverket. Det funkar då med en C/O adress, dvs du kan adressera till din adress med C/O på din kompis som bor där nu.

Det är bara att rycka på axlarna och betala samt fixa adressändringen så du inte råkar ut för samma sak på bilen. Man lär sig en massa saker när man flyttar utomlands både trevliga och tråkiga.

Vägverket har dock varit lite snäll och fixat så att betalningsanmärkningen hos Kronofogden inte hamnar i registret första gången. Dvs har du bara denna anmärkning så kommer inte det att synas på typ kreditupplysningar och dylikt. Tills du får nästa betalningsanmärkning för då kommer även denna att synas vilket kan vara jobbigt i framtiden.

Mitt råd är att betala räkningen fort som ögat, fixa adressändringen till Vägverket, ring dem och kolla vart du skall skicka den och om du har något annat som är på gång att skall betalas.

Tyvärr är du själv skyldig att hålla koll på alla saker när du har med statens verk att göra. Skatteverket och Kronofogden hittar dig alltid vart i världen du än befinner dig :mad: :mad:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
sgtpepper skrev:
2342025 Du fick inte böter, du fick en tvingande trafikförsäkring från Trafikförsäkringsföreningen. Alla påställda fordon måste, utan undantag, vara trafikförsäkrade, även efter ett ägarbyte.

När du och säljaren skrev på ägarbytesblanketten så fanns ju alternativet "Avställd efter ägarbyte", varför valde du inte det om du nu inte hade tecknat en försäkring?

Jag hade faktiskt inte den blekaste om att så var lagen. jag trodde inte man var tvingad att försäkra om man inte använder fordonet, känns mest logiskt.
det jag blir mest arg över är att de väntade ut mig så mycket, varför kunde inte nån nisse från trafikpuckadeföreningen ringt mig efter säg 6-7dar och berättat läget? istället väntade man ut mig tills jag av en slump ställde av fordonet och typ 10-12 dagar hade gått ... tycker det är lurendrejeri att få "BÖTA" 200kr för varje dag för något man inte ens är medveten om.
:huvet

EDIT;
Varför jag inte valde avställd när jag köpte dne var för att i mitt huvud snurrade bara pengarna för skatten, påställd -100kr avställd + 100kr.
esch en hundring hit eller dit tänkte jag, varför krångla den kan lika gärna vara påställd så den kan användas direkt när det är dags.

Firestarter skrev:
2341934 Räkningen blev på 702 riksdaler.

Det värsta är ju betalningsanmärkningen som är både i onödan och man inte känner sig skyldig till.

Som sagt, Det går att överklaga om man vill dra det vidarte men vet inte om de e värt det. I sluändan kanske man mår bäst av att inombords peka fingret till vv och betala för att få problemet ur världen.

VV är riktiga :tomten

Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Bråka inte med dom utan se till att så fort du kan betala fordran, då kan du slippa anmärkning.
Faktum är ju att du haft en hoj påställd utan försäkring så dom har rätten på sin sida. Om man visste om hur det fungerar eller inte spelar ingen roll för myndigheterna. It's the crule world of swedish vehicle ownership. Som kan vara en angenäm värld om man lyckas undvika fallgroparna. Jag åkte på semester ett år och glömde att jag just hade ställt på hojen utan att försäkra.
Nån vecka efter att jag kom hem kom en räkning på flera tusen. Jag det var bara att betala trots att hojen ju stått under ett skynke i garaget hela tiden. En del lär sig hårda vägen.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag har haft en hel del att göra med fogden tidigare... ( dock som betalningskrävare ) En betalningsanmärkning får du först när du inte betalar eller bestrider ditt inkassokrav.

Vem som helst kan skicka ett inkasso krav till vem man vill, det är inte upp till fogden att avgöra om det finns ett krav eller inte utan dom fungerar bara som "hand räckare" mellan parterna. Betalningsanmärkningen får du enbart om tingsrätten eller du erkänner en skuld och sen är oförmögen att betala den. Betalar du när fogden frågar så skrivs målet av direkt.

Enda lilla undantaget i detta ligger i om man kräver ett annat företag på pengar då det alltid registreras att det funnits ett krav som kan se lite trisst ut..

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
E-faktura rockar... trodde jag. Fan jag glömde ju logga in o kolla den så jag fick betala en extra hundralapp på hoj-skatten. Iaf. lär det ju va väldigt bra för er som flyttar utomlands.

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Blidde inget :(
SkaD skrev:
2342356
EDIT;

Som sagt, Det går att överklaga om man vill dra det vidarte men vet inte om de e värt det. I sluändan kanske man mår bäst av att inombords peka fingret till vv och betala för att få problemet ur världen.

VV är riktiga :tomten

Nej det är nog knappast ngn ide för reglerna är väl rätt glasklara. Råkade själv ut för det för längesen. Hade en bilförsäkring som drogs via autogiro men på ett väldigt konstigt datum så vips hade jag inga pengar på kontot när dom skulle dras och givetvis fick jag inget veta innan räkningen damp ner i brevlådan. Det är fantastiskt vilka summor det blir på 8-10 dar.

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Cervantes skrev:
2342613 Jag har haft en hel del att göra med fogden tidigare... ( dock som betalningskrävare ) En betalningsanmärkning får du först när du inte betalar eller bestrider ditt inkassokrav.

Vem som helst kan skicka ett inkasso krav till vem man vill, det är inte upp till fogden att avgöra om det finns ett krav eller inte utan dom fungerar bara som "hand räckare" mellan parterna. Betalningsanmärkningen får du enbart om tingsrätten eller du erkänner en skuld och sen är oförmögen att betala den. Betalar du när fogden frågar så skrivs målet av direkt.

Enda lilla undantaget i detta ligger i om man kräver ett annat företag på pengar då det alltid registreras att det funnits ett krav som kan se lite trisst ut..
Håller inte med dig helt där.
Är egen företagare och missade en gånga att betala mina skatter. Fick en påminnelse från skattekontoret och blev sen även med den. Betalade dock till skattemyndigheten men TVÅ dagar för sent vilket innebar att ärendet gått till fogden. Och när det väl var där så spelade det ingen roll att pengarna var inbetalda till skattemyndigheten, kravet låg ändå kvar hos fogden. Lyckades få ihop pengarna och betalade även detta (låg helt plötsligt mycket plus på skattekontot ;) )

MEN, trots att jag gjort dessa betalningar så följde en betalningsanmärkning på mig. Denna följde mig i tre år varje gång någon tog en kreditupplysning på mig (sker ganska ofta när man är näringsidkare).

Dock så tror jag att du kan få dom att ta bort din anmärkning om du på ett trevligt sätt förklarar omständigheterna med din flytt till Norge och den uteblivna posten.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Janne_1956 skrev:
2343286 Dock så tror jag att du kan få dom att ta bort din anmärkning om du på ett trevligt sätt förklarar omständigheterna med din flytt till Norge och den uteblivna posten.
Under de omständigheter som Firestarter och jag har fatt anmärkningen kommer de inte att synas om det är den första. Jag pratade med Vägverket där de förklarade att det här var ett rätt vanligt problem vid utlandsflytt och att de hade varit i kontakt med Kronofogden för att belysa detta.

Lösningen blev alltsa att första anmärkningen pga obetald vägskatt som gar till Kronofogden kommer inte att synas i registret eller i kreditupplysningar. Om man däremot lyckas fa en till anmärkning av nagon orsak sa kommer även denna första att synas vid det tillfället.

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Fz1-N -08
SkaD skrev:
2342356 Jag hade faktiskt inte den blekaste om att så var lagen. jag trodde inte man var tvingad att försäkra om man inte använder fordonet, känns mest logiskt.
det jag blir mest arg över är att de väntade ut mig så mycket, varför kunde inte nån nisse från trafikpuckadeföreningen ringt mig efter säg 6-7dar och berättat läget? istället väntade man ut mig tills jag av en slump ställde av fordonet och typ 10-12 dagar hade gått ... tycker det är lurendrejeri att få "BÖTA" 200kr för varje dag för något man inte ens är medveten om.
:huvet

klantade mig likadant men mig ringde dom 3-4 dagar efteråt. men hon var så trevlig i luren så hon strök min skuld (efter lite gnäll o tjat)!
du fick betala eller?

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
eriksson. skrev:
2343547 klantade mig likadant men mig ringde dom 3-4 dagar efteråt. men hon var så trevlig i luren så hon strök min skuld (efter lite gnäll o tjat)!
du fick betala eller?

Näe? Fan va ruttet, jag ringde ju o gnällde som fan och bad dem åtminstone styka den där dagen då jag endast ägt den ett par timmar på kvällen, itne ens de gick dem med på, enda dom kunde göra va dela upp betalningen. jävla tomtar!!
Låna 2000spänn och jobba övertid ett par dagar var de som stod på mitt schema :död

Firestarter

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
CBR 900 RR
eriksson. skrev:
2343547 klantade mig likadant men mig ringde dom 3-4 dagar efteråt. men hon var så trevlig i luren så hon strök min skuld (efter lite gnäll o tjat)!
du fick betala eller?

God vilja bland de stadsanställda växer inte på träd. Bara att tacka och ta emot när den finns.:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept