Alltså tycker ni på riktigt att det har blivit bättre i F1 i år?
Hela jäkla F1 cirkusen har blivit ett stort paragrafrytteri
med idiotiska begränsningar!
exempel: Man får endast använda 100kg bränsle under ett tävling, ok fine det kan jag leva med... Ricciardo blir diskad p.g.a felaktig sensor, d.v.s han översteg 100kg/h i bräsleåtgång...
Nej, dagens säkerhet, V10 från gången tid, ingen TC och begränsad areodynamik, då skulle F1 vara intressant igen!
För det första så har man ju knappt hunnit se något av årets F1 och jag ser ingen i denna tråden gnälla på något annat än motorns ljud... hur F1-intresserad är man då egentligen?
http://www.youtube.com/watch?v=hFHmYFlbFn8
Kort genomgång om några av de saker som är nya för i år.
Personligen hann jag bara se kvalet i helgen, men gentemot tidigare år så såg jag så mycket jag kunde hinna med. Tidigare år har mitt intresse varit väldigt svalt p.g.a. tävlingens stora ojämnheten, Vettels överlägsenhet (2013 vann han de sista NIO racen på raken...)
Dessutom har vi ju numera en svensk med, för första gången på 23 år (och grabben är 23 år dessutom hehe) samt en danskjävel
Tidigare (för flera år sedan) var det två däckleverantörer, jag måste säga att även om enbart en däckleverantör plockar bort konkurrensen, så blir det roligare när stallen har mer lika grunder att stå på. På den tiden (med två däckleverantörer) så kunde ett förutbestämt val kosta "båda stall och publiken action". Ena valet var överlägset.
Gillade även hur smidigt och snyggt de identifierat de olika valen med färger
Sen är jag inte så blind och ignorant att jag tycker eller tror att alla förändringar är till det bättre, men i stora drag så anser jag det.
T.ex. fem motorer per säsong istället för åtta sätter krav på tillförlitlighet, inte krav på ekonomiska tillgångar.
Men jag kan hålla med om att restriktioner kring bränslemängd är tråkigt, depåstoppens tid borde begränsa hur mycket bränsle de är villiga att förbruka, inte rent reglemente.
Formel 1 vill ju vara i framkanten av teknologi, och då är det ingenjör precision, elektronik och effektivitet som gäller, på gott och ont.
Det finns mycket i min värld som gjort Formel 1 mer intressant igen än någonsin, och det handlar om så mycket mer än motorljudets styrka.
Vill man klaga på ljudet och skita i allt det andra, så kanske man bör besöka Drag race istället??...
*EDIT*
Det fanns folk på 90-talet som tyckte 80-talet var bättre, och på 80-talet var det folk som saknade både 70- och 60-talet...
För de som vill ha nostalgi så finns ju classic racings lite varstans, visst, inte lika lättillgängligt och TV-sänt som Formel 1, men det beror nog på att F1 blickar framåt och ligger i framkanten av dagens teknologi...