Formel 1 för TYST

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min svåger knuffade igång en F1bil från sjuttiotalet utan hörselskydd.
Han har fortfarande men.
Visst skall motorsport låta, men jag tror att F1 var tvungna att sänka ljudnivån för att ha några banor kvar att köra på.
Kungaklassen förtjänar lite särbehandling, men det måste vara rimligt.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
http://www.youtube.com/watch?v=jS4Dh_EAfJI

Jämförelse.
Jag håller dock med Pricken.
Att gnälla över ljudet gentemot alla andra (positiva) förändringar är bara bakåtsträvande och ignorant.

Om man kollar på F1 för ljudets skull då gillar man sporten av fel anledningar. Visst, jag hade inget emot ljudet från de gamla V8 sugmotorerna och visst, de nya V6 turbomotorerna har en annan ljudkaraktär som inte alls funkade i TV-produktionen i Melbourne. Men F1-sporten måste hänga med och leda den tekniska utvecklingen om man ska få nån motortillverkare vara intresserade att plöja ner så många miljoner i sporten i det längre perspektivet. När hela industrin ställer om till energisnåla högpresterande motorer måste F1 inte bara hänga med, man måste ta kommandot.

Ljudet kommer framtida TV-produktioner att ordna till, publiken kommer vänja sig. Och vi ska glädjas åt en säsong där vad som helst kan hända, där tillförlitligheten och körskickligheten är viktigare än downforce och där ingen förare ensam kommer avgöra VM halvvägs in i säsongen.
Alltså tycker ni på riktigt att det har blivit bättre i F1 i år? :3freak Hela jäkla F1 cirkusen har blivit ett stort paragrafrytteri:arsele med idiotiska begränsningar!
exempel: Man får endast använda 100kg bränsle under ett tävling, ok fine det kan jag leva med... Ricciardo blir diskad p.g.a felaktig sensor, d.v.s han översteg 100kg/h i bräsleåtgång...:4skrika
Nej, dagens säkerhet, V10 från gången tid, ingen TC och begränsad areodynamik, då skulle F1 vara intressant igen!
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Begränsningar och regelverk har ju tillkommit till stor del för att hålla nere kostnader, så att de mindre rika teamen ska kunna konkurera.
På Schumachers storhetstid hade Ferrari en budget på över 3 MILJARDER per säsong. Klart att de med det skakar av sig en del konkurrens redan under försäsongen.

I den bästa av världar med obegränsat av sponsorer så skulle givetvis allt vara fritt, men tyvärr så är det inte så.
Som de sa senast så skall F1 vara vägledande i sådant som kommer bilindustrin till nytta. Och nu har de faktiskt tagit ett sådant steg med hybridmotorerna.
Om 10 år kanske de kör med elbilar. Utveckling. På gott eller ont. :krama
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Alltså tycker ni på riktigt att det har blivit bättre i F1 i år? :3freak Hela jäkla F1 cirkusen har blivit ett stort paragrafrytteri:arsele med idiotiska begränsningar!
exempel: Man får endast använda 100kg bränsle under ett tävling, ok fine det kan jag leva med... Ricciardo blir diskad p.g.a felaktig sensor, d.v.s han översteg 100kg/h i bräsleåtgång...:4skrika
Nej, dagens säkerhet, V10 från gången tid, ingen TC och begränsad areodynamik, då skulle F1 vara intressant igen!

För det första så har man ju knappt hunnit se något av årets F1 och jag ser ingen i denna tråden gnälla på något annat än motorns ljud... hur F1-intresserad är man då egentligen? :näsblod

http://www.youtube.com/watch?v=hFHmYFlbFn8

Kort genomgång om några av de saker som är nya för i år.

Personligen hann jag bara se kvalet i helgen, men gentemot tidigare år så såg jag så mycket jag kunde hinna med. Tidigare år har mitt intresse varit väldigt svalt p.g.a. tävlingens stora ojämnheten, Vettels överlägsenhet (2013 vann han de sista NIO racen på raken...)

Dessutom har vi ju numera en svensk med, för första gången på 23 år (och grabben är 23 år dessutom hehe) samt en danskjävel ;)


Tidigare (för flera år sedan) var det två däckleverantörer, jag måste säga att även om enbart en däckleverantör plockar bort konkurrensen, så blir det roligare när stallen har mer lika grunder att stå på. På den tiden (med två däckleverantörer) så kunde ett förutbestämt val kosta "båda stall och publiken action". Ena valet var överlägset.
Gillade även hur smidigt och snyggt de identifierat de olika valen med färger :)

Sen är jag inte så blind och ignorant att jag tycker eller tror att alla förändringar är till det bättre, men i stora drag så anser jag det.

T.ex. fem motorer per säsong istället för åtta sätter krav på tillförlitlighet, inte krav på ekonomiska tillgångar.
Men jag kan hålla med om att restriktioner kring bränslemängd är tråkigt, depåstoppens tid borde begränsa hur mycket bränsle de är villiga att förbruka, inte rent reglemente.

Formel 1 vill ju vara i framkanten av teknologi, och då är det ingenjör precision, elektronik och effektivitet som gäller, på gott och ont.

Det finns mycket i min värld som gjort Formel 1 mer intressant igen än någonsin, och det handlar om så mycket mer än motorljudets styrka.

Vill man klaga på ljudet och skita i allt det andra, så kanske man bör besöka Drag race istället??...


*EDIT*

Det fanns folk på 90-talet som tyckte 80-talet var bättre, och på 80-talet var det folk som saknade både 70- och 60-talet...

För de som vill ha nostalgi så finns ju classic racings lite varstans, visst, inte lika lättillgängligt och TV-sänt som Formel 1, men det beror nog på att F1 blickar framåt och ligger i framkanten av dagens teknologi...
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För det första så har man ju knappt hunnit se något av årets F1 och jag ser ingen i denna tråden gnälla på något annat än motorns ljud... hur F1-intresserad är man då egentligen? :näsblod

Varför inte bara ge dom en varsin Fiat 500 istället? :va

Om nu inte varken ljud eller motor är viktigt, miljövänligt och bra! :tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Varför inte bara ge dom en varsin Fiat 500 istället? :va

Om nu inte varken ljud eller motor är viktigt, miljövänligt och bra! :tummenupp

Fiat 500 på teknologins framkant, du är inte så teknikintresserad va? :tungan ;)

Trehjulingar som man hade på dagis ser jag som ett bra alternativ också, helt fritt från fossila bränslen och dagens förare är dessutom allt för lata! Mindre festande, mer träning!
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Är det bara jag som tycker det är lite ironiskt att folk tycker att "ljudet är en del av totalupplevelsen" samtidigt som alla har hörselkåpor??
Finnns det verkligen någon här som gärna skulle offra sin hörsel för upplevelsen??

Personligen har jag även hjälm när jag kör mc även om det finns folk som menar att vindbruset är en del av den totalupplevelsen...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fiat 500 på teknologins framkant, du är inte så teknikintresserad va? :tungan ;)

Trehjulingar som man hade på dagis ser jag som ett bra alternativ också, helt fritt från fossila bränslen och dagens förare är dessutom allt för lata! Mindre festande, mer träning!

Om några år kör nog en Fiat 500 om F1-bilarna..

F1 är inte kungaklassen längre, bara teknikens framkant inom budgetbilar :gnissla
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det bara jag som tycker det är lite ironiskt att folk tycker att "ljudet är en del av totalupplevelsen" samtidigt som alla har hörselkåpor??
Finnns det verkligen någon här som gärna skulle offra sin hörsel för upplevelsen??

Det är väl därför de har hörselskydd? :confused:

Tror du någon skulle åka HD om den var tyst?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
För det första så har man ju knappt hunnit se något av årets F1 och jag ser ingen i denna tråden gnälla på något annat än motorns ljud... hur F1-intresserad är man då egentligen? :näsblod

Jo jag gnällde inte på ljudet utan på andra idiotiska regler! (sorry att de e OT)

Tidigare (för flera år sedan) var det två däckleverantörer, jag måste säga att även om enbart en däckleverantör plockar bort konkurrensen, så blir det roligare när stallen har mer lika grunder att stå på. På den tiden (med två däckleverantörer) så kunde ett förutbestämt val kosta "båda stall och publiken action". Ena valet var överlägset.
Gillade även hur smidigt och snyggt de identifierat de olika valen med färger :)

E det utveckling att använda EN däckstillverkare? och sedan ställa sådana krav på tillverkaren att de inte ens kan utnyttja sin fulla potential att laga så bra däck som möjligt? Konkurrens ger utveckling!

Sen är jag inte så blind och ignorant att jag tycker eller tror att alla förändringar är till det bättre, men i stora drag så anser jag det.

T.ex. fem motorer per säsong istället för åtta sätter krav på tillförlitlighet, inte krav på ekonomiska tillgångar.
Men jag kan hålla med om att restriktioner kring bränslemängd är tråkigt, depåstoppens tid borde begränsa hur mycket bränsle de är villiga att förbruka, inte rent reglemente.

Formel 1 vill ju vara i framkanten av teknologi, och då är det ingenjör precision, elektronik och effektivitet som gäller, på gott och ont.

Det finns mycket i min värld som gjort Formel 1 mer intressant igen än någonsin, och det handlar om så mycket mer än motorljudets styrka.

Vill man klaga på ljudet och skita i allt det andra, så kanske man bör besöka Drag race istället??...


*EDIT*

Det fanns folk på 90-talet som tyckte 80-talet var bättre, och på 80-talet var det folk som saknade både 70- och 60-talet...

För de som vill ha nostalgi så finns ju classic racings lite varstans, visst, inte lika lättillgängligt och TV-sänt som Formel 1, men det beror nog på att F1 blickar framåt och ligger i framkanten av dagens teknologi...

Jag håller helt med om att vissa begränsningar e helt ok, exempelvis att man har tillgång till 5 motorer, max 100kg bränsle per lopp etc, men ge tillverkarna fria händer när det gäller antal cylindrar, turbo, maxvarv, antal växlar osv, skippa alla onödiga regler och låt tillverkarna använda sin fantasi och kunskap att skapa någonting nytt kanske revolutionerade!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I en perfekt värld anpassar man motorsporten efter publikens intresse.

I denna....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kikade på MotoGP live i England för några år sedan... och ljudet var FÖR högt. Varje video jag ser på (tidigare) F1, är oxå FÖR högt. Du förstör öronen! Och barn kan knappt vara där alls...

Jag tror att det tar ett tag att köra in nya V6-motorerna. Men får vi bra schyst racing, så går det definitivt före ljud, även om ljud är (varit) en stor del av upplevelsen.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag gillade ljudet on board men annars kandes det vadligt tamt. Som tidigare namnts andrar dom kanske ljudupptagningen till tv?

Jag skulle gissa att pa plats ar det sakert inte for tyst alls.

Har ocksa sett motogp har i England och det ar sjukt jobbigt hogt ljud. Inte intresserad alls av att se det live igen pga den anledningen, och jag gissar att gamla f1 var minst lika hogljutt.

Jag tycker att motorsport i allmanhet later for mycket, till ingen nytta oht. Fan man gar pa sketen klubb racing och all kor sina javla r1'or med oppna system, som att det skulle forbattra nagon varvtid liksom. Blir trott pa det efter typ en halvtimme :död
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För det första så har man ju knappt hunnit se något av årets F1 och jag ser ingen i denna tråden gnälla på något annat än motorns ljud... hur F1-intresserad är man då egentligen?

F1-bossen verkar också sakna intresse :hihi

http://www.nt.se/sport/artikel.aspx?articleid=9648898

[h=1]Utreder om F1-bilar kan låta mer[/h] London
De nya formel 1-bilarna har fått kritik för att de är för tysta. Nu lovar F1-bossen Bernie Ecclestone att frågan ska utredas: "Vi måste se över om det går att få bilarna att låta som racingbilar", säger han.(TT)





De nya formel 1-bilarna har fått kritik för att de är för tysta. Nu stämmer F1-bossen Bernie Ecclestone in i klagokören.
-Jag är inte skräckslagen för ljudet, jag är skräckslagen för avsaknaden av ljud, säger Ecclestone som redan på måndagseftermiddagen träffade Jean Todt, ordförande i Internationella bilsportförbundet.
-Vi sa att vi måste se över om det går att få bilarna att låta som racingbilar. Jag vet inte om det är möjligt, men det ska undersökas. Jag tror att vi låter det gå några race och sedan ser vad vi kan göra, men vi kan inte vänta hela säsongen för då kan det bli för sent, säger Ecclestone.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
F1-bossen verkar också sakna intresse :hihi

Njaoo, han är intresserad av pengar, och med minskad publik och svalare TV-intresse så minskar intäkterna. Kan tänka mig att han om någon skulle njuta mer om motorerna inte förde ett sådant jäkla liv, om hans hörsel fortfarande är bra vill säga...

Klart det ska finnas ett motorljud, men i en serie som F1 finns det ju andra mer intressanta saker. Någon jämförde det hela med att gå och lyssna på en konsert, men där är ju syfte just att lyssna på musik, F1 är MYCKET mer.
Här och överallt annars låter det som att om motorljudet på en raka inte kan skada ens öron så är hela cirkusen död....
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Njaoo, han är intresserad av pengar, och med minskad publik och svalare TV-intresse så minskar intäkterna. Kan tänka mig att han om någon skulle njuta mer om motorerna inte förde ett sådant jäkla liv, om hans hörsel fortfarande är bra vill säga...

Klart det ska finnas ett motorljud, men i en serie som F1 finns det ju andra mer intressanta saker. Någon jämförde det hela med att gå och lyssna på en konsert, men där är ju syfte just att lyssna på musik, F1 är MYCKET mer.
Här och överallt annars låter det som att om motorljudet på en raka inte kan skada ens öron så är hela cirkusen död....

volymen skiter jag (nästan) i, men karaktären känns väck
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag var på NASCAR i USA, har aldrig varit på F1. Det krävs hörselskydd om motorerna har raka rör.

Men jösses vilken publiksport NASCAR och rundbana är. De där högtrimmade långslagiga stötstångsmotorerna har ett mäktigt buller när alla bilar kör för att positionera sig innan start. Riktigt upphetsande. Sedan kommer ett vrål från helvetet under själva racet.

Står man längst fram vid staketet så blir tröjan alldeles prickig av bränt gummi och asfalt...

Det var skitkul och det hade varit mindre kul om motorerna varit dämpade.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Ljudet kan aldrig vara för högt. Vill man ta risken med hörselskador så gör man det, i annat fall tar man med sig öronproppar eller hörselkåpor. När jag var i Jerez så upplevde jag det aningen för högt utan proppar men med blev det perfekt. Det är inte bara ljudet i som går direkt in i örat som räknas, ljudet skall kännas i bröstkorgen så hjärtat slår fortare. Ett praktexempel på detta är ju en Top Fuel.

Man riskerar hörseln på en rockkonsert också utan proppar. Skall vi sänka det till runt 90 dB? Jag menar det är ju inte volymen som räknas utan själva musiken right right?

Jag har följt varenda lopp i 20 år även om jag måst stiga upp före fan en söndagsmorgon men nu är det slut. En F1:a skall låta som om block och kolvar gjutits och smitts i domedagsbergets eldar av Saurons egen hand och inte som någon djävla Prius GT.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
På Hockenheim när jag var där körde Porche-cup sina rejs oxå. Deras ljud var helt fantastiskt dovt o mysigt.
Kan därför tänka mig att Nascar låter fint. Den lägre frekvensen uppfattas inte lika smärtsam.
Men bäst ljud av alla hade nog Mercan de har som säkerhetsbil.
Sen blev man rätt mosig i pallet av att sitta där i 3 långa dagar, så mängden ljud blev mer än tillräckligt.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top