Forskare på VTI vill förbjuda sporthojar

Davidk

Guest
Dom har börjat köra det där tugget om att förbjuda och att höja KK åldern på supersport.
Det är inte hojjen som dödar det är personen som kör den, kan lätt köra ihjäl sig på en trimmad moppe lika gärna.
Folk fattar inte det där, likaså att så många har börjat omkomma på mc de senaste åren.
visst de visar antalet döda men de visar inte antalet nya motorcyklister, det har juh ökat nåt sjukt.
Så trött på allt snack

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag tycker att man ska tänka på att de omdömeslösa förarna fortfarande finns kvar. Om supersporthojarna förbjuds så kommer dessa förare istället att köra runt på någon relativt effektstark naken sporthoj, typ Honda Hornet eller Kawasaki Z1000. Det går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på en sådan hoj också, så jag tror inte att förbud kommer påverka statistiken speciellt mycket.

Är det förreseten någon som tror att förbud är möjligt, med tanke på hur många sporthojar det finns i landet samt att vi är med i EU?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
enhjuling skrev:
2154717 Nån som blir förvånad ?

http://www.corren.se/archive/2006/5/11/1v9fs7v437esvil.xml?category1=1096984640-4&

Det skulle ju faktiskt vara kul att se rapporten och inte bara en reporters utdrag ur den också.

VTI tar då och då ställning i rent politiska frågor som dessutom påverkar dem själva negativt (minskade anslag, uppdrag m m). Det har tidigare gällt både bensinskatter och hastighetsgränser bl a.

Att som nu gå ut som de gör, innebär med automatik att det alltid är MC-föraren som är vållande vilket vi ju alla vet att det inte överenstämmer med verkligheten. Tyvärr ger VTI ett mer och mer oseriöst intryck och det är lätt att få en bild av att VTI består av amatörtyckare och inte forskare.

Det finns ingen anledning att ta VTIs värderingar (för det är det det handlar om) på allvar. Bekymret är väl bara att det kommer att finnas många (för många) som inte inser hur galet det är utan reagerar och försöker påverka i samma anda som galenskaperna.

Det finns MC-åkare på VTI också men jag har bara sett customjärntufftuff bland de anställda.

VTI borde i stället ge sig på de värsta anarkisterna vi har i samhället - cyklisterna, trafikens löss.

Så det så!

Last edited:

Davidk

Guest
Kirra en banan i stockholm så skulle dom nog få bort en del olyckor!

Davidk

Guest
aa precis en banan vore också bra fast jag menade en bana

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
tur att det bara är försäkringsklass sju som dom vill förbjuda, hojar i klass 8-11 är tydligen inget problem :D

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
enhjuling skrev:
2154717 Det skulle ju faktiskt vara kul att se rapporten och inte bara en reporters utdrag ur den också.
Kontakta VTI och fråga efter rapporten. Så kan ni kritisera den istf en massa annat.
/u

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
ulf_lundin skrev:
2154837 Kontakta VTI och fråga efter rapporten. Så kan ni kritisera den istf en massa annat.
/u

Den finns inte utlagd på deras hemsida (www.vti.se). Vi får väl hoppas på att orsaken är att den är indragen.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
ulf_lundin skrev:
2154837 Kontakta VTI och fråga efter rapporten. Så kan ni kritisera den istf en massa annat.
/u

Jo, det har jag tänkt göra.
Den verkar inte vara publicerad på VTIs website ännu.
Vad jag menade var att i anslutning till en sån här artikel borde den fullständiga rapporten finnas att läsa för den som är intresserad av att sätta sig in i ämnet. Men det är väl ganska vanligt att tidningarna bara tar "godbitarna" ur statistik och rapporter.
Det var dessutom det enda som kunde ses som kritiskt i mitt första inlägg.

PhastBoi

Ingen skit...
Gick med
18 May 2004
Hoj
TL1000S -97
Hur många dör och skadas inte i tobak och alkoholrelaterade sjukdommar varje år. för att inte tala om självmorden??? :confused:

Jag är så TRÖTT på alla dom här diskutionerna... :mad:

suck... :(

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM