Fortfarande orolig!

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Tjena! Det händer att jag får ett rassel då jag ska växla upp från ettan till tvåan på min R1- 00. Jag har haft den inne på verkstaden där de pga av att bågen inte gått så många mil konstaterade att jag "fegar" då jag petar i växeln. De tog aldrig isär utan antog att problemet ligger hos mig. Jag flyttade ner växelpinnen men detta hjälper inte. Några säger att det är kopplingen några säger att jag har en rasad låda. Verkstaden säger som ovan. Har någon haft samma problem? Hoppas att det är som verkstaden säger eller annan bagatell.
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Troligen är det som verkstan säger -inget fel, avvakta och se om problemet förvärras/förbättras.

Antagligen har du drabbats av motorcykelras-hypokondri. Samma som vanlig hypokondri fast man tror att ens hoj skall rasa, går över med tiden.
 

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM 660
Jimbo skrev:
Tjena! Jag får ofta ett rassel då jag ska växla upp från ettan till tvåan på min R1- 00. Jag har haft den inne på verkstaden där de pga av att bågen inte gått så många mil konstaterade att jag "fegar" då jag petar i växeln. De tog aldrig isär utan antog att problemet ligger hos mig. Jag flyttade ner växelpinnen men detta hjälper inte. Några säger att det är kopplingen några säger att jag har en rasad låda. Verkstaden säger som ovan. Har någon haft samma problem? Hoppas att det är som verkstaden säger eller annan bagatell.
Dessutom undrar jag hur länge jag kan missa tvåan så här innan den verkligen rasar om den nu inte redan har gjort det? Jag bör väl också tillägga att rasslet inte är så påtagligt som man ibland hör då folk missar när de slangar.
Tja ! har du precis köpt hojen ? när jag köpte min R1 så fick jag för mig att jag nogot liknande problem men det var bara min körstil,prova växla hårdare
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Jag tackar ödmjukt för era lugnande svar! När ni beskriver det där med hypekondri så småler jag lite, låter precis som jag. Jag oroar mig för alllt ifrån repor som jag inte tidigare sett till missljud i motorn. Jag avaktar o tackar än en gång.
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Min är precis lika dan. Om man försöker finväxla så klonkar det. Tycker det är lika på alla rettor jag provat. Det är bara att vara bestämd så fixar det sig. Har du tänkt på att det aldrig är några problem mellen ettan å tvåan när man växlar vid rödmarkeringen :squid :rock
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
jag har haft 3 r1:eek:r och det gäller som sagt att växla bestämt..det är nog ingen fara med hojen :tummenupp
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Jag håller med om klonkandet o det du sa om att dra till det röda men jag oroar mig mer för det rasslande ljudet när växeln inte går i rent dvs man missar växeln med ett par millimeter. Detta sker oftast när man finväxlar precis som du säger. Klonkljudet oroar inte då detta är likadant på alla R1- or.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top